Winstgroei mediaconcern Audax zet zich ook in 2003 voort


GILZE, 20030714 --
Het resultaat van Audax over het eerste halfjaar 2003 is ten opzichte van de ver-gelijkende periode vorig jaar met 24,7% gestegen. In een krimpende markt heeft Audax een omzetstijging geboekt van 2,6%, ondanks het verlies aan omzet door het in 2003 wegvallen van de samenwerking met de TROS. In combinatie met een verdergaande kostenbeheersing, heeft dit geresulteerd in een omzet van ¤ 116,2 mio en een bedrijfsresultaat van ¤ 7,1 mio. Over het eerste halfjaar 2002 was dit ¤ 113,2 mio respectievelijk ¤ 5,7 mio.


Het extra resultaat werd door alle onderdelen van het gehele bedrijf gegenereerd. De uitgeverijen (zowel lezersmarkt alsook advertentiemarkt) boekten de grootste stijgin-gen (met name de titels Glossy, HP/De Tijd en Vriendin), maar ook de groothandel in tijdschriften, Betapress, boekte een omzetstijging van meer dan 10%. De in dit voor-jaar door AKO overgenomen Brunawinkels droegen direct bij aan het resultaat. De totale kosten van de groep bleven op het niveau van 2002.

Carel Bikkers, voorzitter Audax Hoofddirectie, verwacht voor 2003 dat de huidige lijn zich verder zal voortzetten, waardoor de resultaatstijging over geheel 2003 rond 20% zal uitkomen.

Audax is een veelzijdige organisatie die zich in de breedste zin van het woord bezig-houdt met het uitgeven en verspreiden van media- en aanverwante producten. Vanuit het Audax-complex in Gilze worden dagelijks grote hoeveelheden tijdschriften, waar-onder eigen titels zoals HP/De Tijd en AvantGarde, buitenlandse kranten, boeken en kantoorartikelen, ontvangen en verzonden.

(einde persbericht)