Samenzwering shampoofabrikanten over dierproeven
14 juli 2003
De Consumentenbond heeft een klacht ingediend bij de Nederlandse
Mededingingsautoriteit (NMa) over shampoofabrikanten. Een aantal grote
fabrikanten gaf de Consumentenbond een gelijkluidend vaag antwoord op
vragen over het gebruik van dierproeven. De bond leidt hieruit af dat
deze fabrikanten onderling hebben afgesproken geen informatie te
verstrekken over dierproeven. Zo'n afspraak over het achterhouden van
informatie werkt marktverstorend, een vergrijp waartegen de NMa hoort
op te treden.
Onderzoek door de Consumentenbond naar de maatschappelijke kanten van
de shampoofabricage wijst uit dat een paar grote shampoofabrikanten
gezamenlijk hebben besloten vragen over dierproeven uit de weg te
gaan. De bedrijven Unilever, Procter & Gamble, Sara Lee, Beiersdorf en
Guhl gaven een gelijkluidend antwoord, waarin zij slechts verwezen
naar algemeen beleid en regelgeving op het gebied van dierproeven. Het
gevolg is dat de bond consumenten niet kan informeren over het gebruik
van dierproeven bij de productie van shampoo. Consumenten kunnen op
dit aspect dus niet kiezen voor een bepaalde shampoo, waardoor
effectieve marktwerking wordt belemmerd. Bovendien ondergraaft het
achterhouden van informatie het uitgangspunt van de Nederlandse en
Europese overheid, namelijk dat de consument duurzame productie
stimuleert door in de winkel te kiezen voor duurzaam gemaakte
producten.
Omdat er sprake is van verstoring van de markt heeft de
Consumentenbond de NMa gevraagd een onderzoek in te stellen. De
samenzwering van de shampoofabrikanten onderstreept daarnaast het
standpunt van de Consumentenbond dat consumenten een wettelijk recht
moeten krijgen op juiste informatie over - de totstandkoming van -
producten, de Wet openbaarheid van productie en ketens (Wok).
Consumentenbond