Consumentenbond

Samenzwering shampoofabrikanten over dierproeven

14 juli 2003

De Consumentenbond heeft een klacht ingediend bij de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) over shampoofabrikanten. Een aantal grote fabrikanten gaf de Consumentenbond een gelijkluidend vaag antwoord op vragen over het gebruik van dierproeven. De bond leidt hieruit af dat deze fabrikanten onderling hebben afgesproken geen informatie te verstrekken over dierproeven. Zo'n afspraak over het achterhouden van informatie werkt marktverstorend, een vergrijp waartegen de NMa hoort op te treden.

Onderzoek door de Consumentenbond naar de maatschappelijke kanten van de shampoofabricage wijst uit dat een paar grote shampoofabrikanten gezamenlijk hebben besloten vragen over dierproeven uit de weg te gaan. De bedrijven Unilever, Procter & Gamble, Sara Lee, Beiersdorf en Guhl gaven een gelijkluidend antwoord, waarin zij slechts verwezen naar algemeen beleid en regelgeving op het gebied van dierproeven. Het gevolg is dat de bond consumenten niet kan informeren over het gebruik van dierproeven bij de productie van shampoo. Consumenten kunnen op dit aspect dus niet kiezen voor een bepaalde shampoo, waardoor effectieve marktwerking wordt belemmerd. Bovendien ondergraaft het achterhouden van informatie het uitgangspunt van de Nederlandse en Europese overheid, namelijk dat de consument duurzame productie stimuleert door in de winkel te kiezen voor duurzaam gemaakte producten.

Omdat er sprake is van verstoring van de markt heeft de Consumentenbond de NMa gevraagd een onderzoek in te stellen. De samenzwering van de shampoofabrikanten onderstreept daarnaast het standpunt van de Consumentenbond dat consumenten een wettelijk recht moeten krijgen op juiste informatie over - de totstandkoming van - producten, de Wet openbaarheid van productie en ketens (Wok).