Gemeente Nieuwegein

College Nieuwegein stelt kaders vast voor beleid Verkeer Vervoer en Parkeren

Op 1 juli 2003 heeft het college van B&W van de gemeente Nieuwegein de inspraaknota 'Verkeer, Vervoer en Parkeren Binnenstadsplan Nieuwegein' behandeld en vastgesteld. In de nota zijn alle reacties uit de inspraak met het bijbehorende antwoord bijeen gebracht. Ook zijn in de nota de aanpassingen voor het beleidskader verkeer, vervoer en parkeren opgenomen. Dit beleidskader wordt gebruikt bij de verdere planontwikkeling naar het Operationeel Ontwikkelingsplan Binnenstad (eind 2003 gereed) en de uitvoering van het parkeerbeleid. Op 19 augustus bespreekt de Commissie Binnenstad de inspraaknota met de aangepaste beleidskaders. Vervolgens worden de beleidskaders op 11 september a.s. aan de gemeenteraad voorgelegd. De gemeenteraad neemt dan een definitief besluit.

Aanpassingen beleid
De aanpassingen van het beleidskader voor verkeer, vervoer en parkeren vloeien voort uit de inspraakreacties. Het gaat om de volgende aanpassingen:


* tot 1 januari 2007 brengt de gemeente geen kosten in rekening voor vergunningen voor bewoners en bedrijven;

* een bewoners- of bedrijfsvergunning gaat ongeveer ¤ 12,- per kwartaal kosten;

* voor de huidige bewoners in de binnenstad, die gebruik gaan maken van een parkeerplaats in één van de parkeergarages onder de binnenstad, wordt het abonnement sterk gereduceerd: ongeveer ¤ 150,- per jaar inclusief BTW. Nieuwe bewoners van bestaande woningen betalen geleidelijk meer tot uiteindelijk het volle tarief is bereikt;
* er komt een bezoekersregeling: bezoekers kunnen tegen een gereduceerd tarief parkeren, namelijk ¤ 0,40 per uur;

* het basistarief voor de parkeergarages is ¤ 1,30 per uur.

In de ochtenduren op werkdagen tot 11.00 uur, op zondag en in de AZN-binnenstadgarage op zaterdag en koopavond geldt een gereduceerd tarief:


* in de parkeergarages kan per 10 -15 minuten worden betaald.
* de eerste 20 minuten kan er gratis geparkeerd worden in de parkeergarages;

* betaald parkeren in de parkeergarages in de binnenstad wordt ingevoerd op het moment dat dit noodzakelijk is tijdens bouwwerkzaamheden, als bestaande parkeergarages verbeterd zijn en bij de opening van nieuwe parkeergarages.

* de mogelijkheid om parkeercapaciteit aan te wenden van bestaande kantoren of om extra bovengrondse parkeervoorzieningen te bouwen binnen het vierkant van de binnenstad wordt onderzocht;
* winkeleigenaren kunnen een parkeerplaats huren in de parkeergarage op het AZN-terrein;

* indien noodzakelijk wordt - onder een aantal condities - de mogelijkheid open gehouden voor extra parkeerplaatsen op afstand met aanvullend vervoer;

* het betaald parkeren in de parkeergarages geldt gedurende alle openingsuren van de garages;

* invoering 30 km/uur op de Koekoekslaan vanaf de kruising met de trambaan.

Parkeerregulering als eerste in Doorslag
Naar verwachting zal het Sint Antonius Ziekenhuis Nieuwegein (AZN) begin 2004 starten met de bouw van een eigen parkeergarage op het AZN-parkeerterrein (later volgt de parkeergarage voor de binnenstad). Daarmee verdwijnen er tijdelijk 500 parkeerplaatsen. Het AZN maakt een vervoerplan voor haar medewerkers. Om parkeeroverlast in de wijk Doorslag te voorkomen, is de invoering van parkeerregulering aldaar noodzakelijk. Ook na de bouw blijft de parkeerregulering nodig, omdat in de parkeergarage van AZN betaald parkeren wordt ingevoerd. De parkeerregulering moet begin 2004 operationeel zijn.

Voor bewoners en belanghebbenden in Doorslag zal er een parkeervergunning komen. Het voorstel is deze vergunning voor bewoners en bedrijven tot 1 januari 2007 gratis aan te bieden. Bezoekers zullen voor parkeren in de wijk moeten gaan betalen. Samen met de inwoners en belanghebbenden uit Doorslag zal bekeken worden of het wenselijk is:


* de 200 meter zone rondom de binnenstad waar parkeerregulering wordt ingevoerd uit te breiden;

* de tijden waarop betaald moet worden in de binnenstad en de zone daar om heen;

* de plaats van de parkeerautomaten.

Ook wordt geïnventariseerd of er in de wijk sprake is van specifieke omstandigheden, zoals bijvoorbeeld artsen, gehandicapten, laden en lossen, basisscholen (halen en brengen). Na de zomer zal deze uitgebreide inventarisatie van start gaan. Alle betrokkenen ontvangen hierover persoonlijk bericht.

Achtergrond
Op 16 december 1999 heeft de raad besloten dat er een parkeerregulering moet komen. In het Integraal Ontwikkelingsplan Binnenstad (IOB), dat in 2001 door de gemeenteraad werd vastgesteld, stond een visie op verkeer, vervoer en parkeren beschreven. Er is onderzocht of er alternatieve oplossingen zijn voor de bereikbaarheid en het parkeren. Voorstellen daartoe zijn opgenomen in de nota 'Verkeer, vervoer en parkeren Binnenstadsplan Nieuwegein, uitwerking IOB (4 maart 2003)'.

Op 4 maart 2003 is de nota 'Verkeer, vervoer en parkeren Binnenstadsplan Nieuwegein, uitwerking IOB in de inspraak gebracht. De inspraaktermijn, officieel tot 26 april, is vanwege de grote belangstelling verlengd tot 10 mei. In totaal zijn er acht inspraakbijeenkomsten georganiseerd op diverse locaties in Nieuwegein. Ruim 800 bewoners en belanghebbenden bezochten deze inspraakbijeenkomsten. Daarnaast zijn er 69 schriftelijke inspraakreacties ontvangen.

Invoerdatum 8-7-2003