Collegebesluiten van 1 juli 2003
B&W-belicht bevat samenvattingen van de openbare besluiten uit de wekelijkse
collegevergadering. Hoewel deze samenvattingen met zorg zijn samengesteld,
kunt u er geen rechten aan ontlenen: de samenvattingen geven immers een
beknopt beeld van de beleidsstukken waarover het college heeft besloten.
Portefeuille van burgemeester Cor de Vos
Deze week geen besluiten in deze portefeuille.
Portefeuille van wethouder Carla Breuer
Benoeming en ontslag leden Seniorenraad (2003/6803)
De heer Uiterwaal heeft vanwege gezondheidsredenen het college van B&W
verzocht zijn lidmaatschap van de Seniorenraad te beëindigen. Hiermee is er
een vacature ontstaan. Het college heeft nu de heer Partiman benoemd als
onafhankelijk lid van de Seniorenraad. Met de komst van de heer Partiman
beschikt de Seniorenraad over een lid van allochtone afkomst.
Opheffing Stichting Raamwerk (2003/6859)
De Stichting Raamwerk zal per 1 januari 2004 worden opgeheven. Raamwerk
verzorgt in de regio Zuid-west Utrecht de uitvoering van de Wet Inschakeling
Werkzoekenden (WIW) en de Instroom/Doorstroombanen. De taken van Raamwerk
worden via openbare aanbesteding op de markt gezet. Dit is conform de nieuwe
wetgeving betreffende de sociale zekerheid. Het college heeft nu vastgesteld
hoe om te gaan met de personele consequenties van de opheffing. Meer dan de
helft van de medewerkers heeft inmiddels al een andere baan gevonden.
Jaarrekening 2002 en begroting 2004 GGD Midden-Nederland (2003/4356)
De GGD is een belangrijke uitvoeringsorganisatie op het terrein van de
preventieve gezondheidszorg. In de begroting 2004 stijgt de gemeentelijke
bijdrage aan de GGD met ¤ 48.500,--. De oorzaak daarvan is dat de GGD in de
begroting 2003 geen rekening had gehouden met salarisverhogingen conform de
CAO. De gemeente Nieuwegein heeft ingestemd met de jaarrekening 2002 en,
onder schriftelijk protest vanwege de onverwachte verhoging, met de
begroting 2004 van de GGD Midden Nederland. Samen met 25 andere gemeenten in
de provincie Utrecht neemt Nieuwegein deel aan een gemeenschappelijke
regeling. Op die manier wordt gezorgd voor het in stand houden van de GGD.
College verzoekt om opheffing gesplitste opheffingsnorm (2003/7087)
De minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen stelt voor alle
gemeenten de Stichtings- en opheffingsnormen vast. Voor de gemeente
Nieuwegein geldt een gesplitste opheffingsnorm. Die was destijds aangevraagd
met het oog op extra waarborgen voor de scholen in Vreeswijk. Nu hiertoe
geen noodzaak meer bestaat - de Vriezenwijkschool is inmiddels opgeheven en
de Willem Alexanderschool wordt niet in haar bestaan bedreigd - is het van
belang voor de andere scholen in Nieuwegein een zo gunstig mogelijke
opheffingsnorm vast te stellen. Daarom heeft het college besloten om de
minister te verzoeken de splitsing per 1 augustus 2003 te beëindigen.
College stelt actieplan RMC vast (2003/7086)
Ieder jaar stelt het college het actieplan RMC (Regionaal Meld- en
Coördinatiepunt voortijdig schoolverlaten) vast. Hierin staan de
beleidsvoornemens voor dat schooljaar geformuleerd die zo veel mogelijk
jongeren moeten helpen aan een startkwalificatie (niveau HAVO/VWO of niveau
2 van het MBO). Dit actieplan wordt ieder jaar ingediend bij de gemeente
Utrecht. Utrecht is namelijk de centrumgemeente voor de RMC-regio. Op basis
van het actieplan krijgt de subregio Utrecht-Zuid (Nieuwegein, Vianen,
Houten en Lopik) een jaarlijks budget toegekend van ongeveer ¤ 80.000. Het
actieplan is dit keer voor twee schooljaren opgesteld. Enerzijds werd dat
veroorzaakt doordat het actieplan wat later is opgesteld dan normaal,
anderzijds bleek na de evaluatie van de RMC-functie dat de acties meer tijd
nodig hebben dan één schooljaar. Met het geld wordt bijvoorbeeld de
registratie verbeterd, een beter systeem van doorverwijzing naar onderwijs
opgesteld, meer hulpverlening en/of arbeid aangeboden en intensiever
genetwerkt.
Start regionaliseren leerplichtfunctie regio Utrecht zuid (2003/7085)
Al enige jaren willen gemeenten het toezicht op het naleven van de
leerplicht in de regio Utrecht- Zuid regionaliseren. Door een meer uniforme
werkwijze kan er efficiënter worden gewerkt. In een rapport 'Regionalisering
van de leerplicht (een verkenning)' van E&S advies en Management in opdracht
van de stuurgroep RMC zijn de meningen en mogelijkheden in de regio verkend.
In het rapport wordt geadviseerd om te beginnen met het vastleggen van de
-nu nog vrijblijvende- samenwerking in een dienstverleningscontract. Dit
contract houdt in dat één (of meerdere) gemeente(n) voor andere gemeenten
een taak uitvoert. Het advies is om te beginnen met een regionale
RMC-registratie en dit op langere termijn uit te breiden met meer aspecten
van de leerplichtfunctie in het voortgezet onderwijs. Het college heeft
besloten om een stappenplan op te laten stellen en om het
dienstverleningscontract uit te laten werken.
Subsidies amateurkunst (2003/7096)
Jaarlijks is in het kader van de stelpost incidentele subsidies een bedrag
van ¤ 21.555 beschikbaar. Er zijn door zeven Amateurkunst
verenigingen/organisaties subsidies aangevraagd. Deze zijn ter beoordeling
aan de commissie amateurkunst voorgelegd. De commissie heeft over vier
aanvragen een positief en over vier aanvragen een negatief advies
uitgebracht. Het college heeft conform het advies van de commissie
amateurkunst een besluit genomen over de ingediende subsidieaanvragen:
Nieuwstad Operette (¤ 8000), Oudvreeswijkse Blijspelspelers (¤ 500) ,
fanfareorkest Kunst Na Arbeid (¤ 3.000), jeugdorkest 't JoNg (¤ 400). Het
Nieuwegeins Kamerkoor, de Vereniging Martha en de Utrechtse Balletstichting
hebben geen subsidie gekregen. Het resterende bedrag aan subsidie wordt dit
jaar nog vergeven. Vóór 1 september 2003 moeten nieuwe subsidieaanvragen
binnen zijn. Deze kunnen gericht worden aan het college van Burgemeester en
wethouders, Postbus 1, 3430 AA Nieuwegein. Meer informatie is verkrijgbaar
bij Volkert Munzebrock, telefoon 030-607 14 09.
Geen leningen meer voor kort gedetineerden (2003/7084)
In Nieuwegein konden gedetineerden bij detentieperioden korter dan zes
maanden bijzondere bijstand in de vorm van een geldlening vragen voor
doorbetaling van de vaste lasten (huur en de energielasten). In circulaires
van februari en mei 2003 heeft de minister van SZW aangegeven, dat het
verstrekken van deze bijstand in strijd is met artikel 9 lid 1 sub A van de
Algemene bijstandswet. Het door de gemeente gehanteerde beleid was
buitenwettelijk en moest worden ingetrokken. Dat heeft het college nu dan
ook besloten.
Mandaat afhandeling vervoervergoeding leerlingen (2003/7082)
In de Verordening 'leerlingenvervoer gemeente Nieuwegein 2002' zijn
bepalingen opgenomen over het vervoer van de leerlingen (van basisscholen,
speciale scholen voor basisonderwijs, scholen voor (voortgezet) speciaal
onderwijs en scholen voor speciaal voortgezet onderwijs). Burgemeester en
wethouders kunnen een vergoeding toekennen op basis van de kosten van
vervoer per fiets, van de kosten van openbaar vervoer of op basis van de
kosten van aangepast vervoer. In bijzondere gevallen vergoeden zij tevens de
kosten van vervoer van een begeleider. Gezien het grote aantal aanvragen dat
jaarlijks moet worden afgehandeld en de specifieke kennis die hiervoor nodig
is, ligt het niet voor de hand dat burgemeester en wethouders deze aanvragen
zelf behandelen. Een dergelijke werkwijze is niet slagvaardig genoeg en
sluit bovendien niet aan bij de praktijk. Een formeel mandaatbesluit ontbrak
echter gedeeltelijk. Het college heeft nu besloten om het hoofd van de
afdeling samenlevingsvoorzieningen de bevoegdheid te geven om de aanvragen
af te handelen en de brieven te tekenen.
College stopt subsidie Vluchtelingenwerk (2003/7090)
Het college heeft besloten om de subsidie aan Stichting Vluchtelingenwerk
per 1 december 2003 te beëindigen, omdat zij voor vluchtelingenwerk geen
geld meer krijgt van het rijk. De hulpverlening aan vluchtelingen blijft
evenwel noodzakelijk en wordt ondergebracht bij Vitras, Algemeen
maatschappelijk werk. Om de deskundigheid te behouden zal tot 2008 het
gekwalificeerd personeel van Vluchtelingenwerk overgenomen worden door
Vitras. Daarnaast ontvangt de gemeente door deze overheveling extra
financiële middelen van het rijk, waaruit de personeelslasten tot en met
2008 mede bekostigd kunnen worden.
Portefeuille van wethouder Evert van Linge
Niet meer alle vrijkomende woningen eerst naar urgenten (2003/5900)
De regionale huisvestingsverordening biedt de mogelijkheid om wooncomplexen
aan te wijzen, waarvan niet alle vrijkomende woningen toegewezen hoeven te
worden aan urgent woningzoekenden. Het aantal woningen mag niet meer
bedragen dan 5% van het op jaarbasis vrijkomende aantal woningen. In
Nieuwegein betekent dat, dat maximaal 35 woningen op jaarbasis voor urgenten
kunnen worden uitgesloten. Omdat veel populaire woningen in aantrekkelijke
wijken worden toegewezen aan urgent woningzoekenden, heeft het college - na
overleg met de plaatselijke corporaties - besloten een deel van de populaire
woningen voor urgenten uit te sluiten. Daarnaast is besloten, dat in de
aangewezen complexen de helft van de vrijkomende woningen wordt uitgesloten
voor urgenten.
Portefeuille wethouder Corrie van Rooijen
Krediet voor herstraten wegen (2003/7092)
De onderhoudstoestand van de Utrechthaven, Zeelandhaven en de Van
Musschenbroeklaan is slecht. Daarom is herstraten noodzakelijk. Het college
heeft besloten de Raad te vragen een krediet van 232.000 euro (exclusief
BTW) beschikbaar te stellen voor deze werkzaamheden.
Portefeuille wethouder Martin Monrooij
Vrijstelling voor bouw twee-onder-een-kap-woning Galecopperdijk (2003/6948)
Het college heeft besloten om vrijstelling en een bouwvergunning te verlenen
voor het bouwen van een twee-onder-één-kap-woning op het perceel
Galecopperdijk 11. Op het perceel, dat aan drie zijden omringd is door een
sloot, staat momenteel een verouderde woning met enkele bijgebouwen. Recent
is voor de huidige bebouwing een sloopvergunning verleend. Het ter plaatse
geldende bestemmingsplan Galecop en Nieuwraven biedt de mogelijkheid tot het
bouwen van een twee-onder-één-kap-woning. De afmetingen van het bouwplan
wijken echter op enkele facetten (goothoogte) af van de voorschriften van
dit bestemmingsplan. Tegen het voornemen om hiervoor vrijstelling te
verlenen hebben meerdere omwonenden zienswijzen ingediend. Na een
zorgvuldige belangenafweging heeft het college besloten deze zienswijzen
ongegrond te verklaren en de benodigde vrijstelling te verlenen. Het besluit
wordt op 2 juli gepubliceerd in de Molenkruier. Daarbij staan de
bezwaarmogelijkheden tegen het besluit aangegeven.
Bouwvergunning en vrijstelling voor bebouwing perceel aan De Malapertweg
(2003/6861)
Het college heeft vrijstelling en een bouwvergunning verleend voor het
bouwen van een woning, een berging en een berging/atelier op het perceel ten
noorden van De Malapertweg, tussen nummer 6 en 8 (westzijde perceel). De
afgelopen jaren is een studie verricht naar de verdere ruimtelijke
ontwikkelingsmogelijkheden van het gebied De Malapertweg. Dit heeft
uiteindelijk in februari 2003 geleid tot de nota "Historisch versterkt",
waarin de ruimtelijke en functionele uitgangspunten zijn omschreven. In het
gehele proces is uitvoerig van gedachten gewisseld met de bewoners en direct
belanghebbenden. De nota voorziet in de toevoeging van een viertal kavels
voor woningbouw op gronden die in het bestemmingsplan nog zijn aangewezen
voor agrarische doeleinden. Tegen het voornemen om vrijstelling te verlenen
van deze agrarische doeleinden is een zienswijze ingediend. Die heeft het
college, onder andere na het aanpassen van het bouwplan, ongegrond
verklaard. Tegelijkertijd zijn bouwvergunningen verleend voor de bouw van
een naastgelegen woning én een woning aan de zuidzijde van De Malapertweg .
Bouwvergunning en vrijstelling voor bebouwing perceel aan De Malapertweg
(2003/4774)
Het college heeft vrijstelling en een bouwvergunning verleend voor het
bouwen van een woning en een vrijstaande berging/garage op het perceel ten
zuiden van De Malapertweg, tussen nummer 7 en 9. Zie verder bovenstaande
samenvatting.
College stelt wijzigingen arbeidsvoorwaarden vast (2003/7094)
Het college heeft drie wijzigingen van het Landelijk Overleg Gemeentelijke
Arbeidsvoorwaarden (LOGA) in de arbeidsvoorwaardenregeling gemeente
Nieuwegein (UWO) definitief vastgesteld. Het gaat om detailwijzigingen. Het
Georganiseerd Overleg heeft zich reeds akkoord verklaard.
College verklaart bezwaar tegen spitsknip ongegrond (2003/3934)
Op 3 maart 2003 heeft het college een verzoek van Seats and Sofas afgewezen
om de spitsknip op de Liesbosch op te heffen. Tegen dit besluit diende het
bedrijf een bezwaarschrift in. Gesteld wordt dat de gemeente Utrecht nog
steeds het convenant niet heeft ondertekend dat als basis dient voor de
invoering van de spitsknip. Ook ondervinden de bedrijven overlast van de
spitsknip doordat bijvoorbeeld de bereikbaarheid wordt verminderd. De
bezwaren geven het college echter geen aanleiding een ander standpunt in te
nemen. Op 26 oktober 2000 is het verkeersbesluit genomen om de spitsknip in
te voeren. Daartegen is nimmer een bezwaar ingediend, zodat het besluit
onherroepelijk is. Gelet op de formele rechtskracht hoeft de gemeente niet
meer op het besluit terug te komen. Nu zich sinds de invoering van de
spitsknip geen nieuwe feiten en omstandigheden hebben voorgedaan die zouden
nopen tot een herziening van het verkeersbesluit, heeft het college de
bezwaren van Seats and Sofas ongegrond verklaard.
College stelt lijst bouw- en sloopvergunningen vast (2003/7100)
Het college heeft een lijst met te verlenen bouw- en sloopvergunningen
vastgesteld. Deze lijst verschijnt in principe volgende week donderdag als
openbare bekendmaking in de Molenkruier.
*) Het presidium is een vertegenwoordiging uit de gemeenteraad, bestaande
uit burgemeester, drie raadsleden en de raadsgriffier. Het presidium doet
een voorstel aan de gemeenteraad en de raadscommissies welke stukken op
welke wijze behandeld worden in hun vergadering.
(Deze B&W-belicht bevat waarschijnlijk niet de samenvattingen van álle
openbare besluiten van de laatste collegevergadering. Ook staan hierin
waarschijnlijk enkele samenvattingen van besluiten uit éérdere
collegevergaderingen. De publicatie van een samenvatting wordt namelijk
regelmatig één of twee weken uitgesteld, omdat de gemeente eerst direct
betrokkenen wil inlichten over het besluit. Daarmee wordt voorkomen dat
direct betrokkenen via de pers worden geïnformeerd over besluiten die hen
heel direct aangaan.)
Invoerdatum 3-7-2003
Gemeente Nieuwegein