Gemeente Nieuwegein

Collegebesluiten van 1 juli 2003

B&W-belicht bevat samenvattingen van de openbare besluiten uit de wekelijkse collegevergadering. Hoewel deze samenvattingen met zorg zijn samengesteld, kunt u er geen rechten aan ontlenen: de samenvattingen geven immers een beknopt beeld van de beleidsstukken waarover het college heeft besloten.

Portefeuille van burgemeester Cor de Vos

Deze week geen besluiten in deze portefeuille.

Portefeuille van wethouder Carla Breuer

Benoeming en ontslag leden Seniorenraad (2003/6803) De heer Uiterwaal heeft vanwege gezondheidsredenen het college van B&W verzocht zijn lidmaatschap van de Seniorenraad te beëindigen. Hiermee is er een vacature ontstaan. Het college heeft nu de heer Partiman benoemd als onafhankelijk lid van de Seniorenraad. Met de komst van de heer Partiman beschikt de Seniorenraad over een lid van allochtone afkomst.

Opheffing Stichting Raamwerk (2003/6859)
De Stichting Raamwerk zal per 1 januari 2004 worden opgeheven. Raamwerk verzorgt in de regio Zuid-west Utrecht de uitvoering van de Wet Inschakeling Werkzoekenden (WIW) en de Instroom/Doorstroombanen. De taken van Raamwerk worden via openbare aanbesteding op de markt gezet. Dit is conform de nieuwe wetgeving betreffende de sociale zekerheid. Het college heeft nu vastgesteld hoe om te gaan met de personele consequenties van de opheffing. Meer dan de helft van de medewerkers heeft inmiddels al een andere baan gevonden.

Jaarrekening 2002 en begroting 2004 GGD Midden-Nederland (2003/4356) De GGD is een belangrijke uitvoeringsorganisatie op het terrein van de preventieve gezondheidszorg. In de begroting 2004 stijgt de gemeentelijke bijdrage aan de GGD met ¤ 48.500,--. De oorzaak daarvan is dat de GGD in de begroting 2003 geen rekening had gehouden met salarisverhogingen conform de CAO. De gemeente Nieuwegein heeft ingestemd met de jaarrekening 2002 en, onder schriftelijk protest vanwege de onverwachte verhoging, met de begroting 2004 van de GGD Midden Nederland. Samen met 25 andere gemeenten in de provincie Utrecht neemt Nieuwegein deel aan een gemeenschappelijke regeling. Op die manier wordt gezorgd voor het in stand houden van de GGD.

College verzoekt om opheffing gesplitste opheffingsnorm (2003/7087) De minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen stelt voor alle gemeenten de Stichtings- en opheffingsnormen vast. Voor de gemeente Nieuwegein geldt een gesplitste opheffingsnorm. Die was destijds aangevraagd met het oog op extra waarborgen voor de scholen in Vreeswijk. Nu hiertoe geen noodzaak meer bestaat - de Vriezenwijkschool is inmiddels opgeheven en de Willem Alexanderschool wordt niet in haar bestaan bedreigd - is het van belang voor de andere scholen in Nieuwegein een zo gunstig mogelijke opheffingsnorm vast te stellen. Daarom heeft het college besloten om de minister te verzoeken de splitsing per 1 augustus 2003 te beëindigen.

College stelt actieplan RMC vast (2003/7086)
Ieder jaar stelt het college het actieplan RMC (Regionaal Meld- en Coördinatiepunt voortijdig schoolverlaten) vast. Hierin staan de beleidsvoornemens voor dat schooljaar geformuleerd die zo veel mogelijk jongeren moeten helpen aan een startkwalificatie (niveau HAVO/VWO of niveau
2 van het MBO). Dit actieplan wordt ieder jaar ingediend bij de gemeente Utrecht. Utrecht is namelijk de centrumgemeente voor de RMC-regio. Op basis van het actieplan krijgt de subregio Utrecht-Zuid (Nieuwegein, Vianen, Houten en Lopik) een jaarlijks budget toegekend van ongeveer ¤ 80.000. Het actieplan is dit keer voor twee schooljaren opgesteld. Enerzijds werd dat veroorzaakt doordat het actieplan wat later is opgesteld dan normaal, anderzijds bleek na de evaluatie van de RMC-functie dat de acties meer tijd nodig hebben dan één schooljaar. Met het geld wordt bijvoorbeeld de registratie verbeterd, een beter systeem van doorverwijzing naar onderwijs opgesteld, meer hulpverlening en/of arbeid aangeboden en intensiever genetwerkt.

Start regionaliseren leerplichtfunctie regio Utrecht zuid (2003/7085) Al enige jaren willen gemeenten het toezicht op het naleven van de leerplicht in de regio Utrecht- Zuid regionaliseren. Door een meer uniforme werkwijze kan er efficiënter worden gewerkt. In een rapport 'Regionalisering van de leerplicht (een verkenning)' van E&S advies en Management in opdracht van de stuurgroep RMC zijn de meningen en mogelijkheden in de regio verkend. In het rapport wordt geadviseerd om te beginnen met het vastleggen van de
-nu nog vrijblijvende- samenwerking in een dienstverleningscontract. Dit contract houdt in dat één (of meerdere) gemeente(n) voor andere gemeenten een taak uitvoert. Het advies is om te beginnen met een regionale RMC-registratie en dit op langere termijn uit te breiden met meer aspecten van de leerplichtfunctie in het voortgezet onderwijs. Het college heeft besloten om een stappenplan op te laten stellen en om het dienstverleningscontract uit te laten werken.

Subsidies amateurkunst (2003/7096)
Jaarlijks is in het kader van de stelpost incidentele subsidies een bedrag van ¤ 21.555 beschikbaar. Er zijn door zeven Amateurkunst verenigingen/organisaties subsidies aangevraagd. Deze zijn ter beoordeling aan de commissie amateurkunst voorgelegd. De commissie heeft over vier aanvragen een positief en over vier aanvragen een negatief advies uitgebracht. Het college heeft conform het advies van de commissie amateurkunst een besluit genomen over de ingediende subsidieaanvragen: Nieuwstad Operette (¤ 8000), Oudvreeswijkse Blijspelspelers (¤ 500) , fanfareorkest Kunst Na Arbeid (¤ 3.000), jeugdorkest 't JoNg (¤ 400). Het Nieuwegeins Kamerkoor, de Vereniging Martha en de Utrechtse Balletstichting hebben geen subsidie gekregen. Het resterende bedrag aan subsidie wordt dit jaar nog vergeven. Vóór 1 september 2003 moeten nieuwe subsidieaanvragen binnen zijn. Deze kunnen gericht worden aan het college van Burgemeester en wethouders, Postbus 1, 3430 AA Nieuwegein. Meer informatie is verkrijgbaar bij Volkert Munzebrock, telefoon 030-607 14 09.

Geen leningen meer voor kort gedetineerden (2003/7084) In Nieuwegein konden gedetineerden bij detentieperioden korter dan zes maanden bijzondere bijstand in de vorm van een geldlening vragen voor doorbetaling van de vaste lasten (huur en de energielasten). In circulaires van februari en mei 2003 heeft de minister van SZW aangegeven, dat het verstrekken van deze bijstand in strijd is met artikel 9 lid 1 sub A van de Algemene bijstandswet. Het door de gemeente gehanteerde beleid was buitenwettelijk en moest worden ingetrokken. Dat heeft het college nu dan ook besloten.

Mandaat afhandeling vervoervergoeding leerlingen (2003/7082) In de Verordening 'leerlingenvervoer gemeente Nieuwegein 2002' zijn bepalingen opgenomen over het vervoer van de leerlingen (van basisscholen, speciale scholen voor basisonderwijs, scholen voor (voortgezet) speciaal onderwijs en scholen voor speciaal voortgezet onderwijs). Burgemeester en wethouders kunnen een vergoeding toekennen op basis van de kosten van vervoer per fiets, van de kosten van openbaar vervoer of op basis van de kosten van aangepast vervoer. In bijzondere gevallen vergoeden zij tevens de kosten van vervoer van een begeleider. Gezien het grote aantal aanvragen dat jaarlijks moet worden afgehandeld en de specifieke kennis die hiervoor nodig is, ligt het niet voor de hand dat burgemeester en wethouders deze aanvragen zelf behandelen. Een dergelijke werkwijze is niet slagvaardig genoeg en sluit bovendien niet aan bij de praktijk. Een formeel mandaatbesluit ontbrak echter gedeeltelijk. Het college heeft nu besloten om het hoofd van de afdeling samenlevingsvoorzieningen de bevoegdheid te geven om de aanvragen af te handelen en de brieven te tekenen.

College stopt subsidie Vluchtelingenwerk (2003/7090) Het college heeft besloten om de subsidie aan Stichting Vluchtelingenwerk per 1 december 2003 te beëindigen, omdat zij voor vluchtelingenwerk geen geld meer krijgt van het rijk. De hulpverlening aan vluchtelingen blijft evenwel noodzakelijk en wordt ondergebracht bij Vitras, Algemeen maatschappelijk werk. Om de deskundigheid te behouden zal tot 2008 het gekwalificeerd personeel van Vluchtelingenwerk overgenomen worden door Vitras. Daarnaast ontvangt de gemeente door deze overheveling extra financiële middelen van het rijk, waaruit de personeelslasten tot en met 2008 mede bekostigd kunnen worden.

Portefeuille van wethouder Evert van Linge

Niet meer alle vrijkomende woningen eerst naar urgenten (2003/5900) De regionale huisvestingsverordening biedt de mogelijkheid om wooncomplexen aan te wijzen, waarvan niet alle vrijkomende woningen toegewezen hoeven te worden aan urgent woningzoekenden. Het aantal woningen mag niet meer bedragen dan 5% van het op jaarbasis vrijkomende aantal woningen. In Nieuwegein betekent dat, dat maximaal 35 woningen op jaarbasis voor urgenten kunnen worden uitgesloten. Omdat veel populaire woningen in aantrekkelijke wijken worden toegewezen aan urgent woningzoekenden, heeft het college - na overleg met de plaatselijke corporaties - besloten een deel van de populaire woningen voor urgenten uit te sluiten. Daarnaast is besloten, dat in de aangewezen complexen de helft van de vrijkomende woningen wordt uitgesloten voor urgenten.

Portefeuille wethouder Corrie van Rooijen

Krediet voor herstraten wegen (2003/7092)
De onderhoudstoestand van de Utrechthaven, Zeelandhaven en de Van Musschenbroeklaan is slecht. Daarom is herstraten noodzakelijk. Het college heeft besloten de Raad te vragen een krediet van 232.000 euro (exclusief BTW) beschikbaar te stellen voor deze werkzaamheden.

Portefeuille wethouder Martin Monrooij

Vrijstelling voor bouw twee-onder-een-kap-woning Galecopperdijk (2003/6948) Het college heeft besloten om vrijstelling en een bouwvergunning te verlenen voor het bouwen van een twee-onder-één-kap-woning op het perceel Galecopperdijk 11. Op het perceel, dat aan drie zijden omringd is door een sloot, staat momenteel een verouderde woning met enkele bijgebouwen. Recent is voor de huidige bebouwing een sloopvergunning verleend. Het ter plaatse geldende bestemmingsplan Galecop en Nieuwraven biedt de mogelijkheid tot het bouwen van een twee-onder-één-kap-woning. De afmetingen van het bouwplan wijken echter op enkele facetten (goothoogte) af van de voorschriften van dit bestemmingsplan. Tegen het voornemen om hiervoor vrijstelling te verlenen hebben meerdere omwonenden zienswijzen ingediend. Na een zorgvuldige belangenafweging heeft het college besloten deze zienswijzen ongegrond te verklaren en de benodigde vrijstelling te verlenen. Het besluit wordt op 2 juli gepubliceerd in de Molenkruier. Daarbij staan de bezwaarmogelijkheden tegen het besluit aangegeven.

Bouwvergunning en vrijstelling voor bebouwing perceel aan De Malapertweg (2003/6861)
Het college heeft vrijstelling en een bouwvergunning verleend voor het bouwen van een woning, een berging en een berging/atelier op het perceel ten noorden van De Malapertweg, tussen nummer 6 en 8 (westzijde perceel). De afgelopen jaren is een studie verricht naar de verdere ruimtelijke ontwikkelingsmogelijkheden van het gebied De Malapertweg. Dit heeft uiteindelijk in februari 2003 geleid tot de nota "Historisch versterkt", waarin de ruimtelijke en functionele uitgangspunten zijn omschreven. In het gehele proces is uitvoerig van gedachten gewisseld met de bewoners en direct belanghebbenden. De nota voorziet in de toevoeging van een viertal kavels voor woningbouw op gronden die in het bestemmingsplan nog zijn aangewezen voor agrarische doeleinden. Tegen het voornemen om vrijstelling te verlenen van deze agrarische doeleinden is een zienswijze ingediend. Die heeft het college, onder andere na het aanpassen van het bouwplan, ongegrond verklaard. Tegelijkertijd zijn bouwvergunningen verleend voor de bouw van een naastgelegen woning én een woning aan de zuidzijde van De Malapertweg .

Bouwvergunning en vrijstelling voor bebouwing perceel aan De Malapertweg (2003/4774)
Het college heeft vrijstelling en een bouwvergunning verleend voor het bouwen van een woning en een vrijstaande berging/garage op het perceel ten zuiden van De Malapertweg, tussen nummer 7 en 9. Zie verder bovenstaande samenvatting.

College stelt wijzigingen arbeidsvoorwaarden vast (2003/7094) Het college heeft drie wijzigingen van het Landelijk Overleg Gemeentelijke Arbeidsvoorwaarden (LOGA) in de arbeidsvoorwaardenregeling gemeente Nieuwegein (UWO) definitief vastgesteld. Het gaat om detailwijzigingen. Het Georganiseerd Overleg heeft zich reeds akkoord verklaard.

College verklaart bezwaar tegen spitsknip ongegrond (2003/3934) Op 3 maart 2003 heeft het college een verzoek van Seats and Sofas afgewezen om de spitsknip op de Liesbosch op te heffen. Tegen dit besluit diende het bedrijf een bezwaarschrift in. Gesteld wordt dat de gemeente Utrecht nog steeds het convenant niet heeft ondertekend dat als basis dient voor de invoering van de spitsknip. Ook ondervinden de bedrijven overlast van de spitsknip doordat bijvoorbeeld de bereikbaarheid wordt verminderd. De bezwaren geven het college echter geen aanleiding een ander standpunt in te nemen. Op 26 oktober 2000 is het verkeersbesluit genomen om de spitsknip in te voeren. Daartegen is nimmer een bezwaar ingediend, zodat het besluit onherroepelijk is. Gelet op de formele rechtskracht hoeft de gemeente niet meer op het besluit terug te komen. Nu zich sinds de invoering van de spitsknip geen nieuwe feiten en omstandigheden hebben voorgedaan die zouden nopen tot een herziening van het verkeersbesluit, heeft het college de bezwaren van Seats and Sofas ongegrond verklaard.

College stelt lijst bouw- en sloopvergunningen vast (2003/7100) Het college heeft een lijst met te verlenen bouw- en sloopvergunningen vastgesteld. Deze lijst verschijnt in principe volgende week donderdag als openbare bekendmaking in de Molenkruier.


*) Het presidium is een vertegenwoordiging uit de gemeenteraad, bestaande uit burgemeester, drie raadsleden en de raadsgriffier. Het presidium doet een voorstel aan de gemeenteraad en de raadscommissies welke stukken op welke wijze behandeld worden in hun vergadering.

(Deze B&W-belicht bevat waarschijnlijk niet de samenvattingen van álle openbare besluiten van de laatste collegevergadering. Ook staan hierin waarschijnlijk enkele samenvattingen van besluiten uit éérdere collegevergaderingen. De publicatie van een samenvatting wordt namelijk regelmatig één of twee weken uitgesteld, omdat de gemeente eerst direct betrokkenen wil inlichten over het besluit. Daarmee wordt voorkomen dat direct betrokkenen via de pers worden geïnformeerd over besluiten die hen heel direct aangaan.)

Invoerdatum 3-7-2003