AFM vooral op de praktijk gericht
AFM-voorzitter Docters van Leeuwen was, in tegenstelling tot de NMa
een week eerder, op uitdrukkelijk verzoek aanwezig bij de Ledendag van
het Verbond. In een prettig losse stijl, waarin ernst werd afgewisseld
met (zelf)spot, deed hij verslag van de ontwikkeling van
doelstellingen, taken en werkwijze van de AFM.
De bestuursvoorzitter benadrukte de praktische aanpak in de werkwijze
van de toezichthouder. Deze wordt vooralsnog vooral bepaald doordat
het hele werkterrein, inclusief wetgeving, nog in ontwikkeling is. In
dat verband uitte Docters van Leeuwen zijn ergernis over wetgeving die
steeds varieert, en over de steeds wisselende filosofieën achter
verschillende wetten: Daar wordt niet alleen u, maar ook wij horendol
van.
De AFM wil met haar toezicht drie praktische doelstellingen bereiken.
De eerste is de bevordering van de toegang tot de markt. Dat wil ook
zeggen: zorgen dat partijen die er níet thuishoren, van de markt
verdwijnen.
Daarnaast wil de AFM zorgen dat de markt goed werkt, en ten slotte dat
het vertrouwen in de markt in stand blijft. Uitgangspunt daarbij is
dat de AFM de verantwoordelijkheid van de marktpartijen niet
overneemt, maar aanscherpt. Ook al is de belangrijkste reden voor
toezicht volgens de baas van de AFM om de harde kanten van de
markteconomie te verzachten, dat wil zeker niet zeggen dat er geen
slachtoffers kunnen vallen. Als je kiest voor de economie van de
markt, moet je accepteren dat er zo nu en dan mensen tussen de wielen
terechtkomen.
De activiteiten van de AFM spitsen zich op drie velden toe: op de
relatie tussen vragers en aanbieders van financiële producten en
diensten, op de relatie tussen de uitgevers van effecten en de
beleggers, en op de infrastructuur van de financiële markten. Bij dat
laatste hoort ook (in toenemende mate) e-moneyverkeer.
Informatie
Ergernis, nee, pure kwaadheid ook soms over de productinformatie bij
Docters van Leeuwen. Hij wond er geen doekjes om voor de volle zaal
verzekeraars: Ook al moet je het niet doen, ik word nog steeds
ontzettend kwaad als ik soms de kwaliteit van de informatie zie die
bij bepaalde financiële producten wordt geleverd. Wat wordt verteld,
spoort helemaal niet met de aard van het product.
Administratieve lasten
Docters van Leeuwen wilde niet verhelen dat er in het kader van de
zorgplicht voor financiële dienstverleners administratieve lasten bij
komen onder het motto: hoe complexer een product is, des te eerder en
meer zorgplicht van toepassing zal zijn. Zo gek als in Engeland of in
Australië wordt het zeker niet. Dat werkt alleen maar
contraproductief, zo stelde hij de zaal gerust. Het is voldoende als
de advisering reconstrueerbaar is.
Opmerkelijk was zijn stellingname richting consument: die moet
duidelijker op de hoogte worden gebracht van zijn plichten. Daar gaat
de AFM binnenkort hard mee aan de slag. Het is toch gek dat iemand wel
een halfjaar nadenkt over de aanschaf van een keuken, en over een
financieel product waar hij dertig jaar aan vastzit, niet meer dan een
halfuurtje.
Bondig, Juli 2003
Verbond van Verzekeraars