Verbond van Verzekeraars

AFM vooral op de praktijk gericht

AFM-voorzitter Docters van Leeuwen was, in tegenstelling tot de NMa een week eerder, op uitdrukkelijk verzoek aanwezig bij de Ledendag van het Verbond. In een prettig losse stijl, waarin ernst werd afgewisseld met (zelf)spot, deed hij verslag van de ontwikkeling van doelstellingen, taken en werkwijze van de AFM.

De bestuursvoorzitter benadrukte de praktische aanpak in de werkwijze van de toezichthouder. Deze wordt vooralsnog vooral bepaald doordat het hele werkterrein, inclusief wetgeving, nog in ontwikkeling is. In dat verband uitte Docters van Leeuwen zijn ergernis over wetgeving die steeds varieert, en over de steeds wisselende filosofieën achter verschillende wetten: Daar wordt niet alleen u, maar ook wij horendol van.

De AFM wil met haar toezicht drie praktische doelstellingen bereiken. De eerste is de bevordering van de toegang tot de markt. Dat wil ook zeggen: zorgen dat partijen die er níet thuishoren, van de markt verdwijnen.

Daarnaast wil de AFM zorgen dat de markt goed werkt, en ten slotte dat het vertrouwen in de markt in stand blijft. Uitgangspunt daarbij is dat de AFM de verantwoordelijkheid van de marktpartijen niet overneemt, maar aanscherpt. Ook al is de belangrijkste reden voor toezicht volgens de baas van de AFM om de harde kanten van de markteconomie te verzachten, dat wil zeker niet zeggen dat er geen slachtoffers kunnen vallen. Als je kiest voor de economie van de markt, moet je accepteren dat er zo nu en dan mensen tussen de wielen terechtkomen.

De activiteiten van de AFM spitsen zich op drie velden toe: op de relatie tussen vragers en aanbieders van financiële producten en diensten, op de relatie tussen de uitgevers van effecten en de beleggers, en op de infrastructuur van de financiële markten. Bij dat laatste hoort ook (in toenemende mate) e-moneyverkeer.

Informatie

Ergernis, nee, pure kwaadheid ook soms over de productinformatie bij Docters van Leeuwen. Hij wond er geen doekjes om voor de volle zaal verzekeraars: Ook al moet je het niet doen, ik word nog steeds ontzettend kwaad als ik soms de kwaliteit van de informatie zie die bij bepaalde financiële producten wordt geleverd. Wat wordt verteld, spoort helemaal niet met de aard van het product.

Administratieve lasten

Docters van Leeuwen wilde niet verhelen dat er in het kader van de zorgplicht voor financiële dienstverleners administratieve lasten bij komen onder het motto: hoe complexer een product is, des te eerder en meer zorgplicht van toepassing zal zijn. Zo gek als in Engeland of in Australië wordt het zeker niet. Dat werkt alleen maar contraproductief, zo stelde hij de zaal gerust. Het is voldoende als de advisering reconstrueerbaar is.

Opmerkelijk was zijn stellingname richting consument: die moet duidelijker op de hoogte worden gebracht van zijn plichten. Daar gaat de AFM binnenkort hard mee aan de slag. Het is toch gek dat iemand wel een halfjaar nadenkt over de aanschaf van een keuken, en over een financieel product waar hij dertig jaar aan vastzit, niet meer dan een halfuurtje.

Bondig, Juli 2003