AutoRai

14-7-2003

Nissan 350Z: een legende ontwaakt

Puur en temperamentvol, het zijn de oerdriften van een legendarische sportauto. Het is de Z Car van Nissan, waarvoor nu een nieuwe fase aanbreekt met de komst van de 350Z.

Een auto die volgens Carlos Ghosn, President en CEO van Nissan, de opleving van het concern symboliseert. De 350Z kies je met het hart en rijd je met het verstand. De komst van dit model is het meest sprekende bewijs dat Nissan weer volstrekt terug is op de kaart.


* Compromisloos in styling en techniek

* Buitengewoon krachtige V6-motor

* Achterwiel aangedreven tweezitter met de motor voorin
* Wegligging en rijgedrag komen voort uit jarenlange race-ervaring
* Ultrastijve carrosserie

* Aandrijfas van koolstofvezel

* Wielophanging met componenten van gesmeed lichtmetaal
* Zeer krachtige Brembo-remmen

* 53/47% gewichtsverhouding voor/achter

Prestaties vol temperament
De legendarische Japanse Z Car is terug. De Nissan 350Z, die in oktober in Europa op de markt komt, is een pure en temperamentvolle sportauto. Een non-conformistische tweezitter die onderstreept dat Nissan kiest voor aansprekende producten.

Dynamiek van het circuit
De 350Z heeft het DNA van vier generaties Z Car. Het is te zien aan elementen in de styling. Toch zijn het design en de dynamiek van de 21ste eeuw. Daarvoor is dankbaar gebruikgemaakt van de ervaringen met de R390 Le Mans-racer en de competitieversies van de Skyline GT-R. Het heeft ertoe geleid dat de 350Z de top biedt in kracht, rijgedrag en wegligging.

In Japan en in Amerika is de 350Z inmiddels al de best verkopende sportauto. Voor de Europese markt zijn enkele zaken aangepast met het oog op de hogere gemiddelde snelheden en de veeleisende rijomstandigheden in Europa.

Ontworpen van een blanco vel
Met de 350Z mikt Nissan op de liefhebber van een sportieve rijstijl. Hij is van bumper tot bumper nieuw, zowel in design als in techniek. Zelfs bij het ontwerpen van de uitlaat is aandacht gegeven aan het geluid, zodat de motor op commando van het gaspedaal een zinnenprikkelende brul produceert.

Achter de vooras geplaatste motor
Met het oog op een perfecte balans is de 3,5-liter V6 voorin net achter de vooras geplaatst. Hij drijft de achterwielen aan via een handgeschakelde zesversnellingsbak met dichtbij elkaar liggende overbrengingsverhoudingen (close ratio). De race-ervaring van Nissan blijkt uit de toepassing van een lichtgewicht aandrijfas van koolstofvezel (40 procent lichter dan een conventionele as) en uit een gesmeed lichtmetaal vervaardigde wielophanging en motorkap.

Hoog vermogen
De motor levert een indrukwekkende 206 kW/280 pk. De V6 staat verder borg voor een kloeke 363 Nm koppel, waarvan een groot deel al voor handen is bij lage toerentallen. De auto bereikt een topsnelheid van 250 km/uur en accelereert in 5,9 seconden van nul naar 100 km/uur.

Optimale gewichtsverdeling
Door de uitgekiende plaats van het motorblok is een optimale gewichtsverdeling tussen voor- en achterwielen bereikt in de verhouding 53/47. Bovendien is het zwaartepunt zo laag mogelijk. Het wat hogere gewicht vóór draagt bij aan de directe stuurreactie bij het insturen van een bocht. Bij het uit de bocht accelereren treedt een verschuiving in de gewichtsbalans op naar de perfecte verhouding 50/50.

Grote spoorbreedte
Het onderstel met zijn opmerkelijk forse spoorbreedte bestaat uit een onafhankelijke wielophanging rondom (multi-link) en is gemaakt van gesmede lichtmetalen delen. Voor en achter zijn aan raceautos gelijkende subframes toegepast. Grote 18-inch wielen sluiten strak aan op de wielkastranden. De Bridgestone Potenza RE040-banden voor hebben de maat 225/45 R18 en achter hebben ze de maat 245/45 R18.

Brembo-remmen
De stuurbekrachtiging assisteert subtiel, zodat altijd een goed gevoel in het stuurwiel blijft bestaan. Daarentegen biedt het remsysteem een bij de prestaties van deze auto passende bijtkracht. Hiervoor heeft Nissan de Italiaanse fabrikant Brembo in de arm genomen. De signatuur van deze maker prijkt op de remklauwen die door de wielen heen zijn te zien.

Stijve carrosserie
De 350Z dankt zijn sublieme rijgedrag aan de weerstand tegen torderen van de carrosserie. Achter krijgt het complexe subframe extra stevigheid door een verbindingsbalk over de volle breedte van de bagageruimte. Hij is van achteren door de achterruit goed zichtbaar. De balk is zwart en zilver van kleur en voorzien van een stijlvol Z-logo.

In de motorruimte is overdwars tussen de schokbrekers een met urethaanschuim gevulde stalen balk gemonteerd. Extra stijfheid komt ook door versterkte en plaatselijk dubbel uitgevoerde bodemplaten, onder andere boven de midden in de auto geplaatste brandstoftank. Stuk voor stuk dragen deze zaken bij aan het sportieve, strakke weggedrag.

Doelgericht design
De op snelheid gerichte vormgeving sluit perfect aan bij het opwindende rijgedrag van de 350Z. Hij heeft alle kenmerken van een pure sportauto, zoals een lange motorkap en wielbasis en een interieur met twee zitplaatsen. Samen met de korte overhang voor en achter is duidelijk te zien dat de futuristische styling toch klassieke elementen in zich heeft.

Sportinterieur
Voorruit en dak vormen een kenmerkende driehoek. Van opzij gezien tekent zich een relatief vlot omhoog lopende lijn af die vervolgens geleidelijk afloopt naar grote stijlen achter, die overeenkomsten vertonen met die van de vorige 300ZX. Ook de kenmerkende lijn van de bovenkant van de deuren richting de achterkant hebben beide modellen met elkaar gemeen.

Door deze samensmelting van gebogen lijnen met geometrische hoeken onderscheidt de auto zich. Ook de vorm van de xenon projector koplampen draagt hieraan bij. En zo zijn er nog veel meer details die aan dit eigen gezicht bijdragen, onder meer grote met aluminium afgewerkte deurgrepen en het veelvuldig voorkomende geometrische Z-embleem.

In de auto is de compromisloze sportsfeer doorgetrokken. Dit blijkt uit de centraal geplaatste toerenteller die recht voor de bestuurder het instrumentarium domineert. Het instrumentarium is trouwens niet in het dashboard geplaatst, maar aan de stuurkolom bevestigt. De meters zitten daardoor altijd perfect in het zicht ongeacht de stand van het in hoogte verstelbare stuurwiel.

Centraal in het dashboard herinneren drie kleine meters aan de vroegere 240Z. Ze zijn naar de bestuurder toegedraaid en dienen voor respectievelijk voltage, oliedruk en voor de gegevens van de tripcomputer.

De stoelen zijn al even doelgericht van vorm als de rest van de auto. De stoel voor de bestuurder heeft stevige wangen op zitting en leuning voor prima steun in de bochten. Die voor de passagier is wat breder, met meer het accent op comfort. De zetels zijn met leer bekleed, laten zich elektrisch verstellen en zijn voorzien van verwarming.

Praktisch
Alles draait bij de 350Z om emotie. Dat is duidelijk, maar rationele aspecten zijn niet uit het oog verloren. Zo heeft hij een grote achterklep en is er achterin voldoende bagageruimte voor twee golftassen of een paar forse koffers en twee kleinere tassen. Achter de rechter voorstoel zit een afsluitbare bergruimte, groot genoeg voor bijvoorbeeld een attachékoffer of een laptop.

Aanpassingen voor Europa
Nissan heeft een aantal zaken aangepast om de 350Z af te stemmen op de hogere snelheden en op de veeleisende omstandigheden in Europa. Zo is een extra grote radiateur gemonteerd en zijn koelribben aangebracht op het achterdifferentieel. Verder is de wielophanging afgestemd op het rijden met hoge snelheiden en op veelvuldig bochtenwerk. De brandstoftank biedt net als bij de in Japan verkochte uitvoering een inhoud van tachtig liter en is daarmee de grootste in deze klasse.

Uitrusting
Ook heeft de Europese versie van de 350Z een zogenoemde aero kit, bestaande uit een voorspoiler, achterspoiler en gestroomlijnde delen aan de onderkant van de carrosserie. Al deze componenten verminderen de luchtweerstand naar een lage waarde van 0,29 Cw en bannen lift bij hoge snelheid uit. Hiernaast heeft de auto een elektronisch stabiliteitssysteem ESP.

Tot de uitrusting behoren onder meer automatische climate control, xenon koplampen en elektrisch verstelbare en verwarmde buitenspiegels. Verder zijn er gordelspanners, twee botskracht afhankelijke airbags voorin, zijairbags en curtainairbags. De veiligheidsuitrusting van de 350Z kan zich daarmee meten met andere sportautos van dit kaliber. De portieren laten zich op afstand centraal vergrendelen en ontgrendelen.

De uitrusting omvat tevens zaken als cruise control en de al eerder genoemde verwarmbare en elektrisch verstelbare lederen stoelen. Bovendien is er een BOSE-geluidsinstallatie met cd-speler. Deze installatie biedt een muziekvermogen van 240 Watt met zes luidsprekers en heeft een 25 centimeter grote subwoofer, geplaatst achter de bestuurdersstoel. De installatie is uitgerust met AudioPilot-technologie. Als opties zijn oranje lederen Alezan-bekleding verkrijgbaar en gesmede lichtmetalen wielen van RAYS. Deze leveren per wiel een gewichtsbesparing van vier kilo op.

De verkoop van de 350Z start in september 2003 in Europa. De levering is gepland per oktober. De prijs van de Nissan 350Z bedraagt 48.695 euro.