14-7-2003
Nissan 350Z: een legende ontwaakt
Puur en temperamentvol, het zijn de oerdriften van een legendarische
sportauto. Het is de Z Car van Nissan, waarvoor nu een nieuwe fase
aanbreekt met de komst van de 350Z.
Een auto die volgens Carlos Ghosn, President en CEO van Nissan, de
opleving van het concern symboliseert. De 350Z kies je met het hart en
rijd je met het verstand. De komst van dit model is het meest
sprekende bewijs dat Nissan weer volstrekt terug is op de kaart.
* Compromisloos in styling en techniek
* Buitengewoon krachtige V6-motor
* Achterwiel aangedreven tweezitter met de motor voorin
* Wegligging en rijgedrag komen voort uit jarenlange race-ervaring
* Ultrastijve carrosserie
* Aandrijfas van koolstofvezel
* Wielophanging met componenten van gesmeed lichtmetaal
* Zeer krachtige Brembo-remmen
* 53/47% gewichtsverhouding voor/achter
Prestaties vol temperament
De legendarische Japanse Z Car is terug. De Nissan 350Z, die in
oktober in Europa op de markt komt, is een pure en temperamentvolle
sportauto. Een non-conformistische tweezitter die onderstreept dat
Nissan kiest voor aansprekende producten.
Dynamiek van het circuit
De 350Z heeft het DNA van vier generaties Z Car. Het is te zien aan
elementen in de styling. Toch zijn het design en de dynamiek van de
21ste eeuw. Daarvoor is dankbaar gebruikgemaakt van de ervaringen met
de R390 Le Mans-racer en de competitieversies van de Skyline GT-R. Het
heeft ertoe geleid dat de 350Z de top biedt in kracht, rijgedrag en
wegligging.
In Japan en in Amerika is de 350Z inmiddels al de best verkopende
sportauto. Voor de Europese markt zijn enkele zaken aangepast met het
oog op de hogere gemiddelde snelheden en de veeleisende
rijomstandigheden in Europa.
Ontworpen van een blanco vel
Met de 350Z mikt Nissan op de liefhebber van een sportieve rijstijl.
Hij is van bumper tot bumper nieuw, zowel in design als in techniek.
Zelfs bij het ontwerpen van de uitlaat is aandacht gegeven aan het
geluid, zodat de motor op commando van het gaspedaal een
zinnenprikkelende brul produceert.
Achter de vooras geplaatste motor
Met het oog op een perfecte balans is de 3,5-liter V6 voorin net
achter de vooras geplaatst. Hij drijft de achterwielen aan via een
handgeschakelde zesversnellingsbak met dichtbij elkaar liggende
overbrengingsverhoudingen (close ratio). De race-ervaring van Nissan
blijkt uit de toepassing van een lichtgewicht aandrijfas van
koolstofvezel (40 procent lichter dan een conventionele as) en uit een
gesmeed lichtmetaal vervaardigde wielophanging en motorkap.
Hoog vermogen
De motor levert een indrukwekkende 206 kW/280 pk. De V6 staat verder
borg voor een kloeke 363 Nm koppel, waarvan een groot deel al voor
handen is bij lage toerentallen. De auto bereikt een topsnelheid van
250 km/uur en accelereert in 5,9 seconden van nul naar 100 km/uur.
Optimale gewichtsverdeling
Door de uitgekiende plaats van het motorblok is een optimale
gewichtsverdeling tussen voor- en achterwielen bereikt in de
verhouding 53/47. Bovendien is het zwaartepunt zo laag mogelijk. Het
wat hogere gewicht vóór draagt bij aan de directe stuurreactie bij het
insturen van een bocht. Bij het uit de bocht accelereren treedt een
verschuiving in de gewichtsbalans op naar de perfecte verhouding
50/50.
Grote spoorbreedte
Het onderstel met zijn opmerkelijk forse spoorbreedte bestaat uit een
onafhankelijke wielophanging rondom (multi-link) en is gemaakt van
gesmede lichtmetalen delen. Voor en achter zijn aan raceautos
gelijkende subframes toegepast. Grote 18-inch wielen sluiten strak aan
op de wielkastranden. De Bridgestone Potenza RE040-banden voor hebben
de maat 225/45 R18 en achter hebben ze de maat 245/45 R18.
Brembo-remmen
De stuurbekrachtiging assisteert subtiel, zodat altijd een goed gevoel
in het stuurwiel blijft bestaan. Daarentegen biedt het remsysteem een
bij de prestaties van deze auto passende bijtkracht. Hiervoor heeft
Nissan de Italiaanse fabrikant Brembo in de arm genomen. De signatuur
van deze maker prijkt op de remklauwen die door de wielen heen zijn te
zien.
Stijve carrosserie
De 350Z dankt zijn sublieme rijgedrag aan de weerstand tegen torderen
van de carrosserie. Achter krijgt het complexe subframe extra
stevigheid door een verbindingsbalk over de volle breedte van de
bagageruimte. Hij is van achteren door de achterruit goed zichtbaar.
De balk is zwart en zilver van kleur en voorzien van een stijlvol
Z-logo.
In de motorruimte is overdwars tussen de schokbrekers een met
urethaanschuim gevulde stalen balk gemonteerd. Extra stijfheid komt
ook door versterkte en plaatselijk dubbel uitgevoerde bodemplaten,
onder andere boven de midden in de auto geplaatste brandstoftank. Stuk
voor stuk dragen deze zaken bij aan het sportieve, strakke weggedrag.
Doelgericht design
De op snelheid gerichte vormgeving sluit perfect aan bij het
opwindende rijgedrag van de 350Z. Hij heeft alle kenmerken van een
pure sportauto, zoals een lange motorkap en wielbasis en een interieur
met twee zitplaatsen. Samen met de korte overhang voor en achter is
duidelijk te zien dat de futuristische styling toch klassieke
elementen in zich heeft.
Sportinterieur
Voorruit en dak vormen een kenmerkende driehoek. Van opzij gezien
tekent zich een relatief vlot omhoog lopende lijn af die vervolgens
geleidelijk afloopt naar grote stijlen achter, die overeenkomsten
vertonen met die van de vorige 300ZX. Ook de kenmerkende lijn van de
bovenkant van de deuren richting de achterkant hebben beide modellen
met elkaar gemeen.
Door deze samensmelting van gebogen lijnen met geometrische hoeken
onderscheidt de auto zich. Ook de vorm van de xenon projector
koplampen draagt hieraan bij. En zo zijn er nog veel meer details die
aan dit eigen gezicht bijdragen, onder meer grote met aluminium
afgewerkte deurgrepen en het veelvuldig voorkomende geometrische
Z-embleem.
In de auto is de compromisloze sportsfeer doorgetrokken. Dit blijkt
uit de centraal geplaatste toerenteller die recht voor de bestuurder
het instrumentarium domineert. Het instrumentarium is trouwens niet in
het dashboard geplaatst, maar aan de stuurkolom bevestigt. De meters
zitten daardoor altijd perfect in het zicht ongeacht de stand van het
in hoogte verstelbare stuurwiel.
Centraal in het dashboard herinneren drie kleine meters aan de
vroegere 240Z. Ze zijn naar de bestuurder toegedraaid en dienen voor
respectievelijk voltage, oliedruk en voor de gegevens van de
tripcomputer.
De stoelen zijn al even doelgericht van vorm als de rest van de auto.
De stoel voor de bestuurder heeft stevige wangen op zitting en leuning
voor prima steun in de bochten. Die voor de passagier is wat breder,
met meer het accent op comfort. De zetels zijn met leer bekleed, laten
zich elektrisch verstellen en zijn voorzien van verwarming.
Praktisch
Alles draait bij de 350Z om emotie. Dat is duidelijk, maar rationele
aspecten zijn niet uit het oog verloren. Zo heeft hij een grote
achterklep en is er achterin voldoende bagageruimte voor twee
golftassen of een paar forse koffers en twee kleinere tassen. Achter
de rechter voorstoel zit een afsluitbare bergruimte, groot genoeg voor
bijvoorbeeld een attachékoffer of een laptop.
Aanpassingen voor Europa
Nissan heeft een aantal zaken aangepast om de 350Z af te stemmen op de
hogere snelheden en op de veeleisende omstandigheden in Europa. Zo is
een extra grote radiateur gemonteerd en zijn koelribben aangebracht op
het achterdifferentieel. Verder is de wielophanging afgestemd op het
rijden met hoge snelheiden en op veelvuldig bochtenwerk. De
brandstoftank biedt net als bij de in Japan verkochte uitvoering een
inhoud van tachtig liter en is daarmee de grootste in deze klasse.
Uitrusting
Ook heeft de Europese versie van de 350Z een zogenoemde aero kit,
bestaande uit een voorspoiler, achterspoiler en gestroomlijnde delen
aan de onderkant van de carrosserie. Al deze componenten verminderen
de luchtweerstand naar een lage waarde van 0,29 Cw en bannen lift bij
hoge snelheid uit. Hiernaast heeft de auto een elektronisch
stabiliteitssysteem ESP.
Tot de uitrusting behoren onder meer automatische climate control,
xenon koplampen en elektrisch verstelbare en verwarmde buitenspiegels.
Verder zijn er gordelspanners, twee botskracht afhankelijke airbags
voorin, zijairbags en curtainairbags. De veiligheidsuitrusting van de
350Z kan zich daarmee meten met andere sportautos van dit kaliber. De
portieren laten zich op afstand centraal vergrendelen en ontgrendelen.
De uitrusting omvat tevens zaken als cruise control en de al eerder
genoemde verwarmbare en elektrisch verstelbare lederen stoelen.
Bovendien is er een BOSE-geluidsinstallatie met cd-speler. Deze
installatie biedt een muziekvermogen van 240 Watt met zes luidsprekers
en heeft een 25 centimeter grote subwoofer, geplaatst achter de
bestuurdersstoel. De installatie is uitgerust met
AudioPilot-technologie. Als opties zijn oranje lederen
Alezan-bekleding verkrijgbaar en gesmede lichtmetalen wielen van RAYS.
Deze leveren per wiel een gewichtsbesparing van vier kilo op.
De verkoop van de 350Z start in september 2003 in Europa. De levering
is gepland per oktober. De prijs van de Nissan 350Z bedraagt 48.695
euro.
AutoRai