14 juli 2003
Nederlandse Rode Kruis paraat bij 87ste Nijmeegse Vierdaagse
Veel behandelingen zullen
blaarbehandelingen zijn
Het Rode Kruis zet een centrale hulpverleningstent op bij de start- en
finishplaats. Langs het parcours worden elke dag vijf hulpposten
gestationeerd. Verder rijden er twee mobiele EHBO-posten langs de
route, hulpambulances bemand door vrijwilligers (verpleegkundigen) van
het Nederlandse Rode Kruis. Een bezemwagen 'veegt' de route en gaat op
zoek naar deelnemers die de tocht die dag niet kunnen uitlopen.
Blaren, massages, ijsbehandelingen
De medische hulpposten langs het parcours zijn ingericht voor
eenvoudige behandelingen, zoals het prikken en verbinden van blaren en
het geven van spiermassages en ijsbehandelingen. In de centrale
hulpverleningstent, het noodhospitaal, is een opnameafdeling
ingericht. Artsen en verpleegkundigen behandelen hier zwaardere
kwetsuren aan spieren en gewrichten. Eventueel kunnen wandelaars hier
enkele uren ter observatie worden opgenomen. Het noodhospitaal staat
in nauw contact met het lokale ziekenhuis.
Communicatie
Het Nederlandse Rode Kruis biedt niet alleen medische hulp. De
verbindingsdienst van het Rode Kruis, bestaand uit 35 mensen, regelt
de communicatie tussen de organisaties die deelnemen aan de Vierdaagse
(waaronder KNBLO), het transportnet, de Centrale Ambulance Post en de
reguliere ziekenhuizen. Andere vrijwilligers geven logistieke en
facilitaire ondersteuning aan de eigen organisatie.
Meer informatie:
* Eerste hulp bij evenementen
* Website van de Vierdaagse
Het Nederlandse Rode Kruis