Ingezonden persbericht

Grand Prix media-service ter attentie van (motor) sportredacties, relaties en sponsors

13-7-2003; Betreft wedstrijdverslag Grand Prix Engeland, circuit Donington Park

VAN DE LAGEMAAT (18E) EN POENSGEN (19E) MISSEN DE AANSLUITING NOG: WERK AAN DE WINKEL

Halverwege Grand Prix seizoen 2003 constateert teammanager Martin van Genderen van het Dark Dog Molenaar Honda team dat zijn rijders Henk van de Lagemaat en Katja Poensgen nog steeds vooruitgang boeken, maar dat ze de aansluiting met de groep voor hen missen. Dat betekent dat we, na de Duitse GP over twee weken (27 juli) in de maand pauze die we dan hebben, fiks wat werk aan de winkel hebben. We zijn niet ontevreden, maar we moeten dichter bij de concurrentie kunnen komen , meldde Van Genderen na de Grand Prix van Donington Park in de Britse East Midlands. Op dit moeilijke stuurcircuit kwam Henk van de Lagemaat met een foute bandenkeuze en daardoor te kort vertrouwen in de grip van zijn achterband tot een 18e plaats, voor zijn teammaat Katja Poensgen, die zaterdag blij was met haar kwalificatie, maar niet tevreden was met haar race.

Voor Henk van de Lagemaat verliep de race niet naar wens. Eerst ging vanmorgen in de warm-up mijn schakelsysteem stuk en kon ik maar een paar rondjes rijden en niets meer uitproberen. Daarna had ik met de race een redelijke start, maar werd ik in de eerste bocht helemaal ingesloten en verloor ik enkele plaatsen. Daarna kon ik nog wel enkele ronden de aansluiting houden, maar al snel brak mijn achterwiel in het snelle stuk naar beneden vervaarlijk weg. Met het verliezen aan grip, zakte vanzelfsprekend ook mijn vertrouwen. De band deed heel vreemd bij het uitaccelereren en de warme temperaturen hadden de hardere compound toch kapot gevreten. Toen ik na de eerste vijf ronden het contact verloor wilde ik alleen het tempo rijden, maar met een af en toe wegstappende motor ging dat niet. Na afloop van de race bleek dat mijn achterband heel onregelmatig en hakkelig versleten was, waardoor ik ook niet aan de rondetijden van de 2e kwalificatietraining was kunnen komen. Zo goed als de trainingen gingen, zoveel minder ging het nu juist met de race. Daar ben ik echt wel een beetje teleurgesteld om , opent Van de Lagemaat, die door de bandenproblemen de hele race niet in zijn ritme kon komen. Dan lijkt bij zo n race als vandaag dat de afstand tot de mannen voor me wel heel erg groot is. Dat gat is er wel, maar ik had er na de goed verlopen trainingen nu ook eens in de race dichter bij willen zitten. Dat zat er vandaag dus niet in, dan maar over 2 weken op de Duitse Sachsenring , meldt Henk, die vervolgens op weg ging naar dr. Costa en sportmasseur Martin van Genderen om zijn knie na te laten kijken, waarin hij heel veel pijn en stijfheid ondervond.

Zo kort voor haar thuis Grand Prix, was Katja Poensgen zaterdag dolblij dat ze zich net als in Suzuka, Welkom, Barcelona en Assen ook in Donington Park voor de race had weten te kwalificeren. Nadat ik drie keer de kwalificatie voor de race moest missen (Jerez, Le Mans en Mugello) werd de druk van de Duitse media groot. Maar het team en de sponsors bleven achter me staan en hebben me er weer bovenop geholpen. Die kwalificatie gisteren war super en heb ik met veel doorzettingsvermogen en goede aanwijzingen van mijn team gerealiseerd. Maar het was jammer dat ik in de race niet langer dan de eerste paar ronden bij de mannen voor me kon aansluiten. Maar ik reed wel dezelfde tijden als zaterdag en constante ronden. Met het alleen rijden doe je wel wedstrijdritme op en komt het heel erg aan op je concentratie. Ook fysiek bleek ik nu mijn mannetje goed te kunnen staan. Al met al net als 2 weken geleden weer een 18e plaats, maar niet een echt 100% tevreden gevoel. Ik had namelijk langer en meer de aansluiting willen houden. Dat is iets waar ik me in de komende GP s ook tijdens de trainingen op hoop te kunnen richten , besluit de Duitse.

In de MotoGP klasse profiteerde Valentino Rossi van een foutje van race-leider Max Biaggi en pakte zijn 4e GP-overwinning van dit seizoen, voor Biaggi en Gibernau, die in Donington zijn 100e GP in de zwaarste klasse met een podiumplaats bekroonde. De 125cc race kenmerkte zich net als de andere klassen door veel valpartijen. Zo ging Steve Jenkner, 2e in het WK en winnaar van de Dutch TT, al in de eerste ronde ten onder, in de tweede ronde gevolgd door WK-leider Pedrosa, waardoor de stand in de lichtste klasse nu wel heel dicht bij elkaar staat.

Uitslag 250cc race:

1. Fonsi Nieto, E, Aprilia 42.58,011 = 152 km/uur gem. 2. Manuel Poggiali, RSM, Aprilia op 0,269; 3. Anthony West, Aus, Aprilia op 2,558; 4. Toni Elias, E, Aprilia op 2,933; 5. Roberto Rolfo, I, Honda op 2,934; 6. Sebastian Porto, Arg, Honda op 25,030; 7. Franco Battaini, I, Aprilia op 27,663; 8. Randy de Puniet, F, Aprilia op 31,591; 9. Naoki Matsudo, J, Yamaha op 50,348; 10. Alex Debon, E, Honda op 53,337; 11. Jay Vincent; 12. Hector Faubel; 13. Chaz Davies; 14. Jakub Smrz; 15. Dirk Heidolf; 16. Hugo Marchand; 17. Alex Baldolini; 18. Henk van de Lagemaat, NL, Dark Dog Honda op 1 ronde; 19. Katja Poensgen, D, Dark Dog Honda op 1 ronde.

250cc WK-stand na 8 van de 16 GP s:

1. Poggiali, 121; 2. F. Nieto, 106; 3. Elias, 97; 4. Rolfo, 97; 5. West, 94; 6. DePuniet, 89; 7. Battaini, 87; 8. Porto, 74.

Uitslag MotoGP klasse (tot 990cc 4-takt):

1. Valentino Rossi, I, Honda 46.05,482; 2. max Biaggi, I, Honda op 1,206; 3. Sete Gibernau, E, Honda op 8,344; 4. Loris Capirossi, I, Ducati op 14,247; 5. Troy Bayliss, Aus, Ducati op 17,745; 6. carlos Checa, E, Yamaha; 7. Noriyuki Haga, J, Aprilia; 8. Nicky Hayden, USA, Honda; 9. Shinya Nakano, J, Yamaha; 10. Colin Edwards, USA, Aprilia; 11. Hopkins; 12. Kagayama; 13. Tamada; 14. Kyonari; 15. N. Aoki; 16. McCoy.

MotoGP WK-stand na 8 van de 16 GP s:

1. Rossi, 176; 2. Gibernau, 129; 3. Biaggi, 125; 4. Capirossi, 84; 5. Bayliss; 64.

Uitslag 125cc klasse:

1.Hector BARBERA SPA 41'25.907 = 145.649 km/uur gem. Master-MXOnda-Aspar Team; 2. Andrea DOVIZIOSO ITA 41'26.512Team Scot; 3. Stefano PERUGINI ITA 41'28.504 Abruzzo Racing Team; 4. Alex DE ANGELIS RSM 41'35.077 Globet.com Racing; 5. Casey STONER AUS 41'37.599 Safilo Oxydo-LCR; 6. Pablo NIETO SPA 41'41.805 Master-MXOnda-Aspar Team; 7. Mika KALLIO FIN 41'46.911 Ajo Motorsports; 8. Arnaud VINCENT FRA 41'47.663 KTM-Red Bull.

WK-leider Daniel PEDROSA SPA kwam ten van in de 2e ronde, terwijl de winnaar van de Dutch TT Steve Jenkner al in de openingsronde ten onderging.

125cc WK-stand na 8 van de 16 GP s:

1. Pedrosa, 124; 2. Jenkner, 98; 3. Cecchinello, 97; 4. Dovizioso, 93; 5. Perugini, 92; 6. P. Nieto, 77; 7. De Angelis, 76; 8. Barbera, 65.

************