Ingezonden persbericht
Infobericht
Dramatisch raceweekend Tom Coronel op Fuji Speedway
De vierde race van het Japans GT Kampioenschap (JGTC) werd op het Japanse Fuji Speedway verreden. Aanvankelijk zou het Sepang Circuit in Maleisië gastheer voor deze race zijn, maar de SARS-perikelen maakten dat er voor een andere optie gekozen werd. Voor de Nederlander Tom Coronel en zijn Japanse G'Zox Mugen NSX teamgenoot Daisuke Ito zou het 'een weekend om snel te vergeten' worden.
De ellende begon eigenlijk al op vrijdag. Tom Coronel: "Bij het inrijden van onze pits, werden we door een andere deelnemer over het hoofd gezien en hij knalde in het midden van onze auto. Een flinke schade was het gevolg, maar die kon gelukkig wel weer hersteld worden. Maar dat was nog niets vergeleken met de schade tijdens de zaterdagtraining. Mijn teamgenoot Ito was pas twee ronden op weg toen hij er hard afvloog en de hele achterkant van de wagen verloor. Daarmee was mijn mogelijkheid om te trainen gelijk verkeken en konden de technici een nacht lang hard sleutelen."
In tegenstelling tot het normale schema zou de race dit keer in twee aparte delen verreden worden. De eerste, over 30 ronden, werd echter tot 20 ingekort, omdat de weersomstandigheden ronduit bar waren. Regen, mist en alles wat daar maar een beetje mee te maken had, manifesteerden zich zonder mededogen op het circuit. Coronel vervolgt: "Mijn teamgenoot reed die eerste race en begon vanaf een 16e plaats. Ondanks de slechte omstandigheden wist hij in de race twee plekken te winnen en eindigde uiteindelijk als 14e. Zelf zou ik de volledige tweede race rijden. Maar die begon al gelijk met een safety car procedure. Het regende tijdens de start bijkans nog harder dan daarvoor, het is hier nu regentijd en rond 'Mount Fuji' kan het dan enorm spoken. In de eerste ronde schoot een van de auto's voor mij hard van de baan, waarna wij tien ronden lang achter de Safety Car mochten aansluiten. Verder werd de race-afstand ook nog eens ingekort van 50 naar 30 ronden. Weinig mogelijkheden dus om echt veel verder naar voren te komen." Tom Coronel sloot de race af met een tiende plaats en was daarmee niet echt tevreden. Hij roemde wel de mannen die een nacht lang hadden doorgewerkt om van de restanten die zaterdagmiddag werden binnengebracht, op zondag toch nog een behoorlijk sturende racewagen te maken.
De winst ging dit keer naar de Nissan-equipe Yuji Ide-Benoit Treluyer, tweede werd het duo Masami Kageyama-Richard Lyons eveneens uitkomend met een Nissan, terwijl de derde plaats naar de Toyota Supra equipe Dominik Schwager-Manabu Orida ging.
De deelname van Tom Coronel aan het Japans GT kampioenschap wordt mede mogelijk gemaakt door: McGregor, Apex, Bridgestone, Autobedrijf Beelen en Clifford.
Fuji Speedway: 13 juli 2003
Ingezonden persbericht