Ingezonden persbericht


Grand Prix media-service ter attentie van (motor) sportredacties, relaties en sponsors

12-7-2003; Betreft 2e trainingsdag / startopstellingen Grand Prix Engeland, circuit Donington Park

VAN DE LAGEMAAT (24E) HEEFT BETER GEVOEL DAN IN VORIGE GRANDS PRIX

KATJA POENSGEN (27E) RIJDT ZICH ER OP WILSKRACHT BIJ!!!

De 6e startrij had Henk van de Lagemaat zich voor ogen gehouden en dat lukte de Dark Dog Honda coureur ook. Met twee keer een prima verbetering van zijn rondetijd van vrijdag, wist de protégé van teameigenaar Arie Molenaar maar liefst 1,2 seconden van zijn beste tijd van vrijdag af te rijden, waarmee de Utrechter dichter bij zijn concurrenten staat dan in de eerste 7 GPs van dit seizoen. Er is nog wel een afstand, maar het gaatje wordt steeds kleiner. Daadoor heb ik er nu een beter gevoel over dan in de vorige Grands Prix, meldde Van de Lagemaat, die uit de 250cc klasse ten opzichte van de eerste trainingsdag met 1,2 seconde de beste vooruitgang boekte. Teammaatje Katja Poensgen deed ook wat ze beloofd had, en kwalificeerde zich wederom. Ook de Duitse reed fiks wat van haar tijd af (-0,9 sec.) en nestelde zich keurig bij de andere GP-coureurs in de kwartliterklasse, van wie thuisrijderSawford de kwalificatie niet haalde.

Met een tevreden grijns op zijn gezicht constateerde Henk van de Lagemaat verheugt dat er weer een goede vooruitgang is geboekt. Het verschil met de pole position is kleiner dan ooit en het gat met de concurrenten voor me is kleiner geworden. En dat op een voor mij compleet nieuwe baan, redeneert van de Lagemaat, die zich na de TT Assen-stressin Engeland in alle rust volledig kan concentreren op het racen. Ik zat weer lekker op mijn Honda, en wist vanmorgen eerst al een halve seconde van mijn tijd af te rijden en pakte in de tijdtraining nog eens driekwart seconde. We hadden de demping voor en achter helemaal veranderd, en dat pakte uitstekend uit. De machine stuiterde veel minder en in het snelle stuk na de eerste bochten na de start kon ik mannen als Smrz, Gemmel en Baldolini prima bijhouden. Ik verlies nog wat terrein bij het accelereren uit langzamere bochten, de chicane en de twee hairpins. Daarvan blijft die laatste doorloper vlak voor start en finish me een hoop kopzorgen o pleveren. De machine stuitert daar alle kanten op. De concurrentie neemt die bocht ruwer en schuwt het hevig stuiteren niet. Morgen wil ik me daar nog eens op concentreren in de warm-up. Verder is het echt goed gegaan vandaag. Het feit dat ik met en paar groepjes goed kon meekomen, geeft me een goed gevoel. Met de warmere weersomstandigheden is het voor de race nog even goed met Dunlop overleggen wat voor compound ik moet rijden, maar het is het testcircuit van Dunlop, dus ik kan blind op hun technici vertrouwen. Ja, ik heb er zin in, besluit van de Lagemaat optimistisch.

De opbouw die chef monteur Hans Spaan en manager Martin van Genderen voor hunKatja in petto hadden, wierp zijn vruchten af. Ze overtuigden Katja Poensgen dat ze wat méér en grotere stappen kon maken wat afstelling van het rijwielgedeelte betrof, en zie het resultaat. De 26-jarige Duitse stond weer dolblij in de werktent, nadat ze zich met de technische know-how en een enorme dosis wilskracht wederom bij haar collegas genesteld had op de startgrid. Van de 8 GPs heb ik er drie keer naast gestaan. Dat heeft me zo getergd, dat ik me nog méér kan opladen dan voor die tijd. Ook gaat alles, nu halverwege het seizoen, stukken beter en zijn we meer op elkaar ingespeeld. De GP-racerij is hard, en de mannen moeten ook hard tegen me zijn als ik iets fout of te voorzichtig aanpak. Maar dat is in een nieuw team toch altijd weer een leerproces, waarvan ik nu et gevoel heb dat we elkaar goed kennen. De progressie die ik zowel vanmorgen (-0,2) en vanmiddag tijdens de beslissende kwalificatietraini ng (-0,7) boekte was goed. De laatste stap, met mijn snelste tijd in de voorlaatste trainingsronde, was perfect en goed getimed. Ja, ik ben dolblij dat ik er weer bijsta, en dat ik -belangrijker nog- morgen weer die enorme dosis ervaring en wedstrijdritme kan opdoen in de race. De baan ken ik van twee jaar geleden en ik weet dat het zeker na de start bij de eerste bocht dringen is. Ik hoop er daar goed bij te zitten en me zeker in de openingsfase vast te bijten in die kerels voor me, verklapt Katja haar strijdplan voor de wedstrijddag.

250cc Trainingstijden = startopstellingen na de 2e dag:


Plaats Teamnaam Coureur Land Tijd Merk Tijdwinst tov vrijdag


1. Team Repsol Telefonica Movistar F.NIETO SPA 1'33.859 APRILIA +0,835


2. MS Aprilia Team M.POGGIALI RSM 1'34.215 APRILIA -0.151


3. Team Repsol Telefonica Movistar T.ELIAS SPA 1'34.386 APRILIA -0.428


4. Yamaha Kurz N.MATSUDO JPN 1'34.398 YAMAHA -0.862


5. Safilo Oxydo-LCR R.DE PUNIET FRA 1'34.572 APRILIA -0.061


6. Campetella Racing F.BATTAINI ITA 1'34.743 APRILIA -0.846


7. Fortuna Honda R.ROLFO ITA 1'34.781 HONDA -0.008


8. Telefonica Movistar jnr Team S.PORTO ARG 1'34.856 HONDA -0.922


9. Campetella Racing S.GUINTOLI FRA 1'34.995 APRILIA -0.675


10. Team Zoppini Abruzzo A.WEST AUS 1'35.182 APRILIA -0.543


11. Padgetts J.VINCENT GBR 1'35.591 APRILIA -0.896


12. Troll Honda BQR A.DEBON SPA 1'35.730 HONDA -0.823


13. Troll Honda BQR E.BATAILLE FRA 1'35.833 HONDA -0.498


14. Team Zoppini Abruzzo J.STIGEFELT SWE 1'35.937 APRILIA -0.386


15. Equipe de France - Scrab GP E.NIGON FRA 1'36.193 APRILIA 0.080


16. Aspar Junior Team H.FAUBEL SPA 1'36.249 APRILIA -0.849


17. Aprilia Germany C.DAVIES GBR 1'36.290 APRILIA -0.597


18. Aspar Junior Team J.OLIVE SPA 1'36.390 APRILIA -0.223


19. Equipe de France - Scrab GP H.MARCHAND FRA 1'36.411 APRILIA -0.919


20. Matteoni Racing A.BALDOLINI ITA 1'37.000 APRILIA -1.827


21. Elit Grand Prix J.SMRZ CZE 1'37.021 HONDA -0.292


22. Kiefer Castrol-Racing C.GEMMEL GER 1'37.083 HONDA -0.002


23. Aprilia Germany D.HEIDOLF GER 1'37.105 APRILIA -0.757


24. Dark Dog Molenaar Henk vd LAGEMAAT NED 1'38.700 HONDA -1.238


25. AVS/Race To Win P.DESBOROUGH GBR 1'39.587 YAMAHA -0.554


26. Galemain Racing Ltd. L.DICKINSON GBR 1'39.718 YAMAHA


27. Dark Dog Molenaar Katja POENSGEN GER 1'40.088 HONDA -0.884

Not qualified (Out of 107%)

NQ ST.Neots Motorcycle Co. Ltd. A.SAWFORD GBR 1'40.664 14 6.805 0.576 1'41.058 16 HONDA 0.394

MotoGP (500cc 2-takt / 990cc 4-takt) Front Row Trainingstijden na de 2e dag:


Plaats Teamnaam Coureur Land Tijd Merk Tijdwinst tov vrijdag


1. Camel Pramac Pons M.BIAGGI ITA 1'30.740 HONDA -1.121


2. Telefónica Movistar Honda S.GIBERNAU SPA 1'30.862 HONDA -0.665


3. Fortuna Yamaha Team M.MELANDRI ITA 1'30.926 YAMAHA -1.357


4. Repsol Honda V.ROSSI ITA 1'30.938 HONDA -0.258


5. Fortuna Yamaha Team C.CHECA SPA 1'31.035 YAMAHA -0.527


6. Ducati Marlboro Team T.BAYLISS AUS 1'31.036 DUCATI -0.242


7. Ducati Marlboro Team L.CAPIROSSI ITA 1'31.067 DUCATI -0.516


8. Gauloises Yamaha Team O.JACQUE FRA 1'31.241 YAMAHA -0.414


9. Alice Aprilia Racing C.EDWARDS USA 1'31.354 APRILIA -0.466


10. Camel Pramac Pons T.UKAWA JPN 1'31.385 HONDA -0.326


11. d'Antín Yamaha Team S.NAKANO JPN 1'31.614 YAMAHA -0.869


12. Gauloises Yamaha Team A.BARROS BRA 1'31.776 YAMAHA -0.263


13. Repsol Honda N.HAYDEN USA 1'31.779 HONDA -0.420


14. Alice Aprilia Racing N.HAGA JPN 1'31.877 APRILIA -0.298


15. Suzuki Grand Prix Team J.HOPKINS USA 1'31.962 SUZUKI -0.836


16. Pramac Honda M.TAMADA JPN 1'32.526 HONDA -0.812


17. Suzuki Grand Prix Team Y.KAGAYAMA JPN 1'32.573 SUZUKI -0.286


18. Kawasaki Racing Team G.McCOY AUS 1'32.793 KAWASAKI -1.658


19. Proton Team KR J.McWILLIAMS GBR 1'32.802 PROTON KR -0.584


20. Telefónica Movistar Honda R.KIYONARI JPN 1'33.288 HONDA -0.932


21. Kawasaki Racing Team A.PITT AUS 1'33.705 KAWASAKI -0.323


22. Proton Team KR N.AOKI JPN 1.34.364 PROTON KR -0.839


23. WCM C.BURNS GBR 1'34.400 ROC YAMAHA -0.821


24. WCM D.DE GEA SPA 1'36.851 SABRE V4

Qualification Time 107% 1'37.091

125cc Front Row Trainingstijden na de 2e dag:


Plaats Teamnaam Coureur Land Tijd Merk Tijdwinst tov vrijdag


1. Abruzzo Racing Team S.PERUGINI ITA 1'37.984 APRILIA -0.638


2. Telefonica Movistar jnr Team D.PEDROSA SPA 1'38.078 HONDA -0.250


3. Team Scot A.DOVIZIOSO ITA 1'38.143 HONDA -0.154


4. Team Scot S.CORSI ITA 1'38.370 HONDA -1.633


5. Ajo Motorsports M.KALLIO FIN 1'38.386 HONDA -1.079


6. Master-MXOnda-Aspar Team H.BARBERA SPA 1'38.417 APRILIA -0.258


7. Exalt Cycle Red Devil S.JENKNER GER 1'38.609 APRILIA -0.109


8. Safilo Oxydo-LCR L.CECCHINELLO ITA 1'38.652 APRILIA -1.012

DARK DOG HONDA MOLENAAR

Official Sponsors

DARK DOG ENERGY DRINKS DUTCH ORIGINALS FURNITURE VOLVO VAN DIJK SENT WANINGE TRUCK SERVICE VENICE BEACH CLOTHING LUMEN EYEWEAR HONDA

Technical Sponsors

HRC - DUNLOP MOTUL PVM BRAKING CASE CARBONE LORRAINE

Official Suppliers

VOLVO - VERHEIJDEN HUNTJES ADVOCATEN EPPING HOTEL & CATERING A&R TRANSMISSION LDP LEE VAN DAM PRODUCTIONS


************