Ingezonden persbericht


Grand Prix media-service ter attentie van (motor) sportredacties, relaties en sponsors

11-7-2003; Betreft 1e trainingsdag wegrace Grand Prix Engeland, circuit Donington Park

HENK: IK HOOP MORGEN NOG ZO N SPRONG VAN 2 SECONDEN TE KUNNEN MAKEN

KATJA POENSGEN HOUDT GOEDE HOOP OP KWALIFICEREN

Na een korte week rust na de enorm drukke Dutch TT, was het weer volop aanpezen geblazen voor Dark Dog Honda coureurs Henk van de Lagemaat en Katja Poensgen. Op het voor Van de Lagemaat onbekende circuit van Donington Park staat dit weekeinde namelijk GP 8 van de in totaal 16 te boek, en het verging de coureur uit het team van het legendarische duo Molenaar-Spaan goed, heel goed zelfs. Vanmorgen was het nog wel even wennen aan de nieuwe baan, maar vanmiddag draaide ik 2,2 seconden sneller dan tijdens de vrije training. Dat voelt goed, en dat terwijl er nog meer in had gezeten met een minder versleten achterband. Ik hoop morgen nog zo n grote sprong te maken, hoewel 2 seconden welk heel veel is, maar er valt zeker nog wat te winnen , opent Van de Lagemaat enthousiast vanaf zijn voorlopige 25e startplaats. Teamgenote Katja Poensgen boekte eenzelfde grote tijdwinst, maar werd weer eens de dupe van de dadendrang van Fonsi Nieto. De door het uitblijven van GP-winst getergde Spanjaard drukte in de slotfase een veel snellere tijd op de klokken, waarmee hij Katja net als in Catalunya net buiten de kwalificatietijd wipte. Maar in Barcelona heb ik me toen de 2e trainingsdag ook sterk verbeterd en me erbij gereden. Dat hoop ik morgen te herhalen , meldt Katja fanatiek.

Het was wel even wennen op de moeilijke piste in de East Midlands. De twee hairpins zijn verdomde moeilijk, en met name met de laatste doorloper vlak voor start en finish kom ik nog niet goed uit , vervolgt Henk van de Lagemaat. Maar na de eerste kennismaking ging het vanmiddag in de tijdtraining erg goed. Ik kon er vanmiddag meteen fanatiek tegenaan en dat pakte goed uit. Het was jammer dat in de slotfase mijn achterband versleten was. Wisselen zou te vee;l tijd vergen, omdat we geen pitbox tot onze beschikking hebben en in de paddock in de werktent naast de trailer zouden moeten wisselen. Toen heb ik er voor gekozen om door te rijden, de baan nog meer te leren kennen en me tevreden te stellen met de tijd, die toch al 2,2 seconden sneller was dan vanmorgen. We gaan nu kijken waar ik het meeste verloor. De laatste 180 graden bocht en het snelle stuk onderin. Ook zullen we de voorvering moeten aanpassen, want ik had zeker in de snelle bochten veel last van shattering (stuiteren) van de voorvork. Al met al valt er nog wel wat te verbeteren en ik sta er goed bij. Als ik morgen nog wat extra tijd ten opzichte van mijn concurrentie kan winnen, zit een goede plaats op de 6e startrij er zeker in , weet de Dutch Original , zoals hij in het rennerskwartier door collega s naar een van zijn sponsors is vernoemd.

Van de blonde Duitse strengeltjes van Katja Poensgen parelde na de twee trainingen fiks wat zweetdruppels. Het is geen snelle baan, maar er is wel veel stuur- en remwerk. Afzien dus , opende de 26-jarige coureur uit Mindelsheim. Het is verheugend te zien hoe ze zich keer op keer oplaadt om harder te gaan. Ze heeft een perfecte mentaliteit, is soms nog wat te voorzichtig (niet op de baan, maar in stappen van motortechnische veranderingen), maar heeft de zaken verder in het koppetje zo goed op de rit dat ik er vertrouwen in heb dat ze er morgen weer gewoon bij staat , meldt teammanager Martin van Genderen. Katja ziet het voor de 2e trainingsdag zelf ook goed in. Ik heb ook veel van mijn tijd afgesnoept en zag dat ik na iedere aanpassing van de machine snellere tijden konden neerzetten. Dat geeft een goed gevoel. We bouwen nog steeds de goede kant op en voor zaterdag heeft Hans Spaan nog wat aanpassingen in petto, die me zeker die 0,5 seconde achterstand op de kwalificatietijd die ik nu heb, goed kunnen maken. Er zijn een paar bochten echt hobbelig en daar heb ik moeite om het tempo er goed in te houden. Zodra de machine onverwachte stappen maakt ga ik even van het gas af. Met wat veringaanpassing moet die schrik er af kunnen raken en ook en paar motortechnische aanpassingen die we voor morgen hebben gemaakt moeten meer trekkracht bieden uit de drie langzame bochten waar je van zijn tweede weer naar de 6e versnelling moet opschakelen. Ik ben er klaar voor& , stelt Katja resoluut.

Donington wetenswaardigheden:

In verband met het uur tijdsverschil tussen Nederland en de East Midlands in Engeland, starten alle GP-klasse zondag as. een uur later dan we gewend zijn. Zo start de 125cc op 12.15 uur Nederlandse tijd, de 250cc klasse om 13.30 uur en de MotoGP-klasse om 15.00 uur.

WCM met antiek materiaal in MotoGP

Het Team WCM kreeg in alle 7 voorgaande GP s van de FIM geen goedkeuring om de deel te nemen aan de MotoGP klasse, met een motor met diverse standaard onderdelen (carters, cilinders en zuigers), terwijl de reglementen zeggen dat er alleen prototypen zonder productie onderdelen aan de start mogen verschijnen. Nu grijpt het team terug op oud materiaal, een ROC Yamaha V4 500cc tweetakt van het bouwjaar 1994 en een Sabre Yamaha, waarmee Johan Stigefelt in 2001 de 500cc klasse heeft gereden. WCM hoopt in Portugal de goedgekeurde viertakt 998 cc Yamaha in te zetten.

Doha (Qatar) en Birmingham (USA) nieuw op voorlopige GP-kalender 2004

De voorlopige GP-kalender voor 2004 telt twee nieuwe circuits, Birmingham in Amerika en Doha in Qatar, maar behoudt een totaal van 16 GP s. In de USA zal overigens alleen de MotoGP klasse aan de start komen, omdat in Amerika voor de lichtere klassen geen interesse en motormarkt is.Vervallen lijken de GP van Suzuka (Japan) en Rio (Brazilië). De 74e editie van de Dutch TT staat vanzelfsprekend traditiegetrouw voor de laatste zaterdag in juni op de kalender, te weten, zaterdag 26 juni. De GP-data van Maleisië en Australië kunnen nog wisselen. De definitieve kalender voor 2004 wordt bekend gemaakt tijdens het FIM najaarscongres in oktober.

GP-kalender 2004 (onder voorbehoud)

28 maart, Welkom, Zuid-Afrika

11 april, Motegi, Japan

18 april, Birmingham, USA

2 mei, Jerez, Spanje

16 mei, Le Mans, Frankrijk

30 mei, Mugello, Italië

13 juni, Barcelona, Spanje (Catalonië)

26 juni, 74e Dutch TT Assen, Nederland

4 juli, Donington Park, Engeland

18 juli, Sachsenring, Duitsland

22 aug., Brno, Tsjechië

6 sept., Estoril, Portugal

2 okt., Doha, Qatar

10 okt., Phillip Island, Australië

17 okt., Sepang, Maleisië

31 okt., Valencia, Spanje

250cc Trainingstijden na de 1e dag:


1. Fonsi NIETO SPA 1'33.859 Team Repsol Telefonica Aprilia


2. Manuel POGGIALI RSM 1'34.366 MS Aprilia Team


3. Randy DE PUNIET FRA 1'34.633 Safilo Oxydo-LCR Aprilia


4. Roberto ROLFO ITA 1'34.789 Fortuna Honda


5. Toni ELIAS SPA 1'34.814 Team Repsol Telefonica Aprilia


6. Naoki MATSUDO JPN 1'35.260 Yamaha Kurz


7. Franco BATTAINI ITA 1'35.589 Campetella Racing


8. Sylvain GUINTOLI FRA 1'35.670 Campetella Racing


9. Anthony WEST AUS 1'35.725 Team Zoppini Abruzzo


10. Sebastian PORTO ARG 1'35.778 Telefonica Movistar jnr Team


11. Erwan NIGON FRA 1'36.193 Equipe de France - Scrab GP


12. Johan STIGEFELT SWE 1'36.323 Team Zoppini Abruzzo


13. Eric BATAILLE FRA 1'36.331 Troll Honda BQR


14. Jay VINCENT GBR 1'36.487 Padgetts


15. Alex DEBON SPA 1'36.553 Troll Honda BQR


16. Joan OLIVE SPA 1'36.613 Aspar Junior Team


17. Chaz DAVIES GBR 1'36.887 Aprilia Germany


18. Christian GEMMEL GER 1'37.085 Kiefer Castrol-Honda Racing


19. Hector FAUBEL SPA 1'37.098 Aspar Junior Team


20. Jakub SMRZ CZE 1'37.313 Elit Grand Prix


21. Hugo MARCHAND FRA 1'37.330 Equipe de France - Scrab GP


22. Dirk HEIDOLF GER 1'37.862 Aprilia Germany


23. Alex BALDOLINI ITA 1'38.827 Matteoni Racing


24. Lee DICKINSON GBR 1'39.718 Galemain Racing Ltd.


25. Henk vd LAGEMAAT NED 1'39.938 Dark Dog Molenaar Honda


26. Phillip DESBOROUGH GBR 1'40.141AVS/Race To Win

Not qualified (Out 107%) 1'40.429


27. Andrew SAWFORD GBR 1'40.664 ST.Neots Motorcycle Co. Ltd.


28. Katja POENSGEN GER 1'40.972 Dark Dog Molenaar Honda


29. Teresio ISOLA ITA 1'47.283 Yamaha Kurz

MotoGP (tot 990cc 4-takt) Front Row Trainingstijden na de 1e dag:


1. Valentino ROSSI ITA 1'31.196 27 28 Repsol Honda


2. Troy BAYLISS AUS 1'31.278 21 23 0.082 0.082 Ducati Marlboro Team


3. Sete GIBERNAU SPA 1'31.527 24 26 0.331 0.249 Telefónica Movistar Honda


4. Carlos CHECA SPA 1'31.562 26 27 0.366 0.035 Fortuna Yamaha Team


5. Loris CAPIROSSI ITA 1'31.583 21 24 0.387 0.021 Ducati Marlboro Team


6. Olivier JACQUE FRA 1'31.655 22 25 0.459 0.072 Gauloises Yamaha Team


7. Tohru UKAWA JPN 1'31.711 28 29 0.515 0.056 Camel Pramac Pons


8. Colin EDWARDS USA 1'31.820 25 25 0.624 0.109 Alice Aprilia Racing


9. Max BIAGGI ITA 1'31.861 14 27 0.665 0.041 Camel Pramac Pons


10. Alex BARROS BRA 1'32.039 26 27 0.843 0.178 Gauloises Yamaha Team


11. Noriyuki HAGA JPN 1'32.175 20 22 0.979 0.136 Alice Aprilia Racing


12. Nicky HAYDEN USA 1'32.199 28 32 1.003 0.024 Repsol Honda


13. Marco MELANDRI ITA 1'32.283 26 29 1.087 0.084 Fortuna Yamaha Team


14. Shinya NAKANO JPN 1'32.483 21 22 1.287 0.200 d'Antín Yamaha Team


15. John HOPKINS USA 1'32.798 28 28 1.602 0.315 Suzuki Grand Prix Team


16. Yukio KAGAYAMA JPN 1'32.859 27 28 1.663 0.061 Suzuki Grand Prix Team


17. Makoto TAMADA JPN 1'33.338 17 24 2.142 0.479 Pramac Honda


18. Jeremy McWILLIAMS GBR 1'33.386 19 20 2.190 0.048 Proton Team KR


19. Andrew PITT AUS 1'34.028 23 25 2.832 0.642 Kawasaki Racing Team


20. Ryuichi KIYONARI JPN 1'34.220 25 27 3.024 0.192 Telefónica Movistar Honda


21. Garry McCOY AUS 1'34.451 23 24 3.255 0.231 Kawasaki Racing Team


22. Nobuatsu AOKI JPN 1'35.203 17 17 4.007 0.752 Proton Team KR


23. Chris BURNS GBR 1'35.221 16 19 4.025 0.018 WCM ROC Yamaha


24. David DE GEA SPA 1'36.851 9 12 5.655 1.630 WCM Sabre V4

125cc Front Row Trainingstijden na de 1e dag:


1. Andrea DOVIZIOSO ITA 1'38.297 Team Scot Honda


2. Daniel PEDROSA SPA 1'38.328 Telefonica Movistar Honda


3. Stefano PERUGINI ITA 1'38.622 Abruzzo Racing Team


4. Hector BARBERA SPA 1'38.675 Master-MXOnda-Aspar Team


5. Steve JENKNER GER 1'38.718 Exalt Cycle Red Devil


6. Alex DE ANGELIS RSM 1'38.752 Globet.com Racing


7. Youichi UI JPN 1'38.889 Sterilgarda Racing

DARK DOG HONDA MOLENAAR

Official Sponsors

DARK DOG ENERGY DRINKS DUTCH ORIGINALS FURNITURE VOLVO VAN DIJK SENT WANINGE TRUCK SERVICE VENICE BEACH CLOTHING LUMEN EYEWEAR HONDA

Technical Sponsors

HRC - DUNLOP MOTUL PVM BRAKING CASE CARBONE LORRAINE

Official Suppliers

VOLVO - VERHEIJDEN HUNTJES ADVOCATEN EPPING HOTEL & CATERING A&R TRANSMISSION LDP LEE VAN DAM PRODUCTIONS


************