Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

CENTRAAL BUREAU VOOR DE RIJN- EN BINNENVAART
KONINKLIJKE SCHUTTEVAER
KANTOOR BINNENVAART
Rijn- en Binnenvaarthuis
Vasteland 12c en e, 3011 BL ROTTERDAM

Rotterdam, 11 juli 2003

Binnenvaart zal zich niet op het hakblok van de Betuwelijn laten leggen

De benutting van de Betuwelijn wordt een steeds gevoeliger thema in de Haagse politiek. Dit brengt bestuurders en politiek ertoe om steeds nieuwe ideeën te lanceren die gebruik van deze door politieke besluitvorming gerealiseerde spoorverbinding zou moeten bewerkstelligen.

De laatste ideeën focussen zich op het desnoods afdwingen van het gebruik, mede door vervoer over water te ontmoedigen.

Indien de binnenvaart de rekening gepresenteerd krijgt van een financieel uit de hand gelopen project, zal dit niet worden geaccepteerd.

De recente beantwoording van de kamervragen door de minister van Verkeer & Waterstaat gevolgd door uitspraken vanuit de Tweede Kamer (m.n. van VVD kamerlid Hofstra) hebben de scepsis van de binnenvaartsector over deze politieke statements sterk vergroot. Het kennelijk koste wat het kost vol krijgen van de Betuwelijn, zelfs volgens sommigen wanneer dat er toe leidt dat de binnenvaart lading inlevert, acht de binnenvaart een volstrekt onacceptabele benadering. VVD kamerlid Hofstra heeft deze koppeling zelfs rechtstreeks gelegd.
In dat kader is het goed te weten dat de sector binnenvaart in veel gevallen wel degelijk reeds bijdraagt aan de kosten van de infrastructuur m.n. wanneer het gaat om het gebruik van havens, loswallen en niet landelijke vaarwegen en kunstwerken. Het spoor (en weg) worden niet geconfronteerd met dergelijke kostenposten.
Ook is het goed te weten dat de sector binnenvaart een sector is die voor een belangrijk deel onder Nederlandse vlag vaart en 18.500 mensen direct van arbeid voorziet en indirect een groot netwerk van werven en dienstverleners en toeleverende bedrijven heeft (totale omzet v ca. 2 miljard Euro). Het goederenvervoer per spoor is tot dusver voor een belangrijk deel een door het buitenland gedomineerde activiteit en draagt weinig bij aan de Nederlandse economie.

Het dwingen om vervoer via de Betuwelijn te vervoeren, ten koste van de binnenvaart is niet goed voor de economie, de werkgelegenheid, het milieu en de veiligheid.

Noot voor de redactie (

Ingezonden persbericht