Ingezonden persbericht
PERSBERICHT
CENTRAAL BUREAU VOOR DE RIJN- EN BINNENVAART
KONINKLIJKE SCHUTTEVAER
KANTOOR BINNENVAART
Rijn- en Binnenvaarthuis
Vasteland 12c en e, 3011 BL ROTTERDAM
Rotterdam, 11 juli 2003
Binnenvaart zal zich niet op het hakblok van de Betuwelijn laten leggen
De benutting van de Betuwelijn wordt een steeds gevoeliger thema in de
Haagse politiek. Dit brengt bestuurders en politiek ertoe om steeds nieuwe
ideeën te lanceren die gebruik van deze door politieke besluitvorming
gerealiseerde spoorverbinding zou moeten bewerkstelligen.
De laatste ideeën focussen zich op het desnoods afdwingen van het gebruik,
mede door vervoer over water te ontmoedigen.
Indien de binnenvaart de rekening gepresenteerd krijgt van een financieel
uit de hand gelopen project, zal dit niet worden geaccepteerd.
De recente beantwoording van de kamervragen door de minister van Verkeer &
Waterstaat gevolgd door uitspraken vanuit de Tweede Kamer (m.n. van VVD
kamerlid Hofstra) hebben de scepsis van de binnenvaartsector over deze
politieke statements sterk vergroot. Het kennelijk koste wat het kost vol
krijgen van de Betuwelijn, zelfs volgens sommigen wanneer dat er toe leidt
dat de binnenvaart lading inlevert, acht de binnenvaart een volstrekt
onacceptabele benadering. VVD kamerlid Hofstra heeft deze koppeling zelfs
rechtstreeks gelegd.
In dat kader is het goed te weten dat de sector binnenvaart in veel gevallen
wel degelijk reeds bijdraagt aan de kosten van de infrastructuur m.n.
wanneer het gaat om het gebruik van havens, loswallen en niet landelijke
vaarwegen en kunstwerken. Het spoor (en weg) worden niet geconfronteerd met
dergelijke kostenposten.
Ook is het goed te weten dat de sector binnenvaart een sector is die voor
een belangrijk deel onder Nederlandse vlag vaart en 18.500 mensen direct van
arbeid voorziet en indirect een groot netwerk van werven en dienstverleners
en toeleverende bedrijven heeft (totale omzet v ca. 2 miljard Euro). Het
goederenvervoer per spoor is tot dusver voor een belangrijk deel een door
het buitenland gedomineerde activiteit en draagt weinig bij aan de
Nederlandse economie.
Het dwingen om vervoer via de Betuwelijn te vervoeren, ten koste van de
binnenvaart is niet goed voor de economie, de werkgelegenheid, het milieu en
de veiligheid.
Noot voor de redactie (
Ingezonden persbericht