Ministerie van Sociale Zaken
en Werkgelegenheid
Aan de Voorzitter van de Postbus 90801
2509 LV Den Haag
Tweede Kamer der Staten-Generaal Anna van Hannoverstraat 4
Postbus 20018 Telefoon (070) 333 44 44
Telefax (070) 333 40 33
2500 EA Den Haag
Uw brief Ons kenmerk
ABG/GA/03/52725
Onderwerp Datum
Uitvoering convenant gesubsidieerde arbeid 11 juli 2003
Met deze brief informeer ik u over de recente stand van zaken met betrekking tot de
uitvoering van het convenant gesubsidieerde arbeid. In mijn brief van 24 april jl. (28 600
XV, nr. 108) heb ik uw Kamer geïnformeerd over de stand van zaken tot dan toe. Ik zegde
in deze brief toe uw Kamer in juli opnieuw te informeren over de benutting van de
stimuleringsregeling regulier maken ID-banen door de sectoren.
Aanvragen
In mijn brief van 24 april jl. gaf ik aan dat het aantal aanvragen voor het omzetten van ID-
banen in reguliere banen in het kader van de stimuleringsregeling 292 bedroeg. Sindsdien is,
tot en met 4 juli jl., het aantal aanvragen toegenomen tot 1.564.
Een overzicht van de aanvragen per sector ziet er als volgt uit:
Tabel 1. Aantal aanvragen
stimuleringsregeling per 5 juli 2003
Sector aanvragen
Beheer openbare ruimten 108
Cultuur 68
Jeugdhulpverlening 10
Kinderopvang 171
Onderwijs 183
Openbare veiligheid 144
Sport 8
Welzijn 173
Zorg 638
Overig 61
Totaal 1.564
Verruiming van de stimuleringsregeling
---
Tijdens het Algemeen Overleg gesubsidieerde arbeid van 22 mei jl. gaf ik aan met de
partijen in het convenant gesubsidieerde arbeid in overleg te zijn over de vraag in hoeverre
de eerste praktijkervaringen met de regeling aanleiding gaven om een aantal aanpassingen in
de regeling aan te brengen om het gebruik verder te bevorderen. Op basis hiervan is in
overleg met de convenantpartijen besloten de regeling op een aantal onderdelen te
verruimen. Een aantal beperkende voorwaarden uit de regeling is met ingang van 1 juli jl.
losgelaten. In mijn antwoord van 25 juni jl. op de schriftelijke vragen van de leden De
Ruiter (2020313190) en Bussemaker (2020313220) ben ik op deze verruiming al nader
ingegaan. Het gaat om de volgende verruimingen:
1. Plaatsing op functies met andere functie-inhoud of bestaande vacatures
De bepaling dat bij het regulier maken geen verdringing van andere functies bij de
werkgever mag optreden is vervallen. Werkgevers die een bij hen werkzame ID-werknemer
plaatsen op een functie met een andere functie-inhoud dan de oorspronkelijke ID-baan en/of
op een bestaande vacature binnen de eigen organisatie komen hierdoor ook in aanmerking
voor de stimuleringssubsidie. De regeling wordt daardoor voor werkgevers aantrekkelijker.
2. Formele werkgevers
Met ingang van 1 juli komen ook formele werkgevers, die de werknemer voornamelijk
arbeid laten verrichten bij één of meerdere andere werkgevers, in aanmerking voor de
stimuleringssubsidie. Daardoor komen onder meer de gemeenten die ID-werknemers in
dienst hebben en deze laten werken bij een stichting in aanmerking voor subsidie wanneer
ze de ID-werknemers een reguliere dienstbetrekking aanbieden en de werknemers overigens
nog steeds voor de stichting laten werken.
3. Uren-omvang van de reguliere baan
Gebleken is dat de eis dat de reguliere dienstbetrekking hetzelfde aantal uren dient te
omvatten als de ID-dienstbetrekking op bezwaren kan stuiten bij de werkgevers. In een
aantal gevallen heeft deze regel tot gevolg dat de werkgever een behoorlijke loonsverhoging
van de werknemer zou moeten accepteren, omdat de werknemer in de reguliere functie in
een andere loonschaal terechtkomt. Voor de werkgever brengt dit extra kosten met zich
mee. Dit vormt soms een belemmering om de stimuleringssubsidie aan te vragen en de ID-
dienstbetrekking om te zetten in een reguliere dienstbetrekking. De eis dat de reguliere
dienstbetrekking dezelfde arbeidsduur moet omvatten als de ID-dienstbetrekking is dan ook
met deze regeling versoepeld. Het aantal arbeidsuren mag verminderen, maar dit mag niet
tot gevolg hebben dat de werknemer er in zijn loon op achteruit gaat.
4. Eenmalige aanvulling door gemeenten
De gemeenten mogen nu bij het regulier maken van een ID-baan eenmalig een aanvullende
subsidie verstrekken aan de werkgever zonder dat daarmee de aanspraak van de werkgever
op stimuleringssubsidie in gevaar komt. Deze verruiming komt voort uit de behoefte van
een aantal gemeenten om in de onderhandelingen met werkgevers omtrent gesubsidieerde
arbeidsplaatsen wat meer ruimte te hebben in de vorm van de mogelijkheid tot het eenmalig
verlenen van een subsidie in aanvulling op de op grond van de Stimuleringsregeling
verstrekte subsidie.
Met deze verruimingen hebben werkgevers en gemeenten meer mogelijkheden gekregen om
de stimuleringsregeling te gebruiken bij het omzetten van ID-banen in reguliere banen. Ik
verwacht daarom dat de genoemde verruimingen een extra stimulans kunnen vormen voor
---
het aantal ID-banen dat met behulp van de stimuleringsregeling zal worden omgezet in een
reguliere baan. Samen met de convenantpartijen zal ik de voortgang in de komende
maanden kritisch blijven volgen. Vanzelfsprekend zullen ook de voorlichtingsactiviteiten
gericht op werkgevers en gemeenten waarop ik in mijn brief van 24 april jl. ben ingegaan
door de convenantpartijen onverminderd worden voortgezet.
De Staatssecretaris van Sociale Zaken
en Werkgelegenheid,
(M. Rutte)