11-07-2003
Kilometerheffing Duitsland bedreigt Nederlandse
De kilometerheffing die Duitsland per 31 augustus in wil voeren voor
vrachtwagens jaagt de Nederlandse bloemen en planten handel op 10
miljoen extra aan kosten per jaar. Dat concludeert het HBAG
(Hoofdbedrijfschap Agrarische Groothandel) Bloemen en Planten op basis
van berekeningen naar het effect van de Duitse belasting-maatregel. De
heffing vervalst de concurrentie en is daardoor zelfs een bedreiging
voor de internationale handelspositie van Nederland, aldus voorzitter
Wim Wesseling van het HBAG Bloemen en Planten. De bloemen- en
plantengroothandel, waarin 16.000 mensen werken, is met een totale
export van 4,5 miljard goed voor ongeveer 20% van het Nederlandse
overschot op de handelsbalans.
Op 31 augustus dit jaar voert de Duitse overheid de zogenaamde
LKW-Maut in. Dat betekent, dat voor iedere gereden kilometer door
vrachtwagens met een groter totaalgewicht dan 12 ton een belasting
wordt geheven van 0,124. Het HBAG Bloemen en Planten in Aalsmeer,
waarbij alle Nederlandse exporteurs van bloemen en planten zijn
aangesloten, heeft berekend dat dit neerkomt op een kostenverhoging
van ruim 5 miljoen voor de export naar Duitsland en nog eens ruim 4
miljoen voor het vervoer door Duitsland naar andere afzetgebieden,
zoals Scandinavië, Oost-Europa, Zwitserland, Oostenrijk en Italië.
Die kostenverhoging is bijna niet door te berekenen aan de afnemers,
stelt Wim Wesseling.
De maatregel komt uitgerekend op het moment dat de bloemen- en
plantenexport naar Duitsland na jaren van stabilisatie weer tekenen
van herstel vertoont, waarmee Wesseling verwijst naar de groei van de
export naar Duitsland, die tot en met mei een plus te zien gaf van 9%.
In de afgelopen jaren klom de Nederlandse exportwaarde in bloemen en
planten naar Duitsland fractioneel, tot 1,5 miljard in 2002. Dat is
33% van de totale bloemen- en plantenexport van 4,5 miljard, waarmee
Duitsland verreweg de belangrijkste afnemer is.
Bedreiging voor hele sector
Volgens Wesseling is de belastingmaatregel een bedreiging voor de
gehele Nederlandse bloemen- en plantenbranche. Duitsland is ons
belangrijkste afzetgebied. De bloemen en planten, die daar door de
hogere prijs niet kunnen worden verkocht, moeten elders een plaats
vinden. Maar wereldwijd tempert de groei in de vraag naar bloemen en
planten. Bovendien moeten we voor de doorvoer van de producten naar
andere landen ook betalen en worden we daar dus ook duurder. Daarnaast
bevoordeelt de lastenverhoging de producenten, die dichterbij de
consumptiegebieden zitten. Verder verwachten we, dat importstromen
vanuit Afrika en Zuid-Amerika minder via Nederland zullen gaan, en
meer direct. Dit mede als gevolg van de lastenverzwaring die
veroorzaakt wordt door de verhoogde inspectiekosten van de
Plantenziektenkundige Dienst. Dat is óók een aantasting van de
handels-positie van Nederland en daarmee ook voor alle producenten en
toeleveranciers een bedreiging.
Nu wordt volgens het HBAG Bloemen en Planten ruim 60% van alle in de
EU geïmporteerde bloemen via Nederland ingevoerd. Met onze logistieke
diensten, de productie van kwalitatief goede bloemen en de aanvulling
daarop vanuit andere landen is Nederland in Europa uitgegroeid tot
hofleverancier. De Duitse kilometerheffing vormt dus een directe
bedreiging voor de handel, de kwekers en alle toeleveranciers, vreest
Wesseling. Daarnaast is het niet ondenkbaar dat deze maatregel juist
meer verkeer en congestie op de Duitse wegen zal gaan veroorzaken
indien men met lichtere vrachtwagens gaat rijden.