HBAG Bloemen


11-07-2003
Kilometerheffing Duitsland bedreigt Nederlandse

De kilometerheffing die Duitsland per 31 augustus in wil voeren voor vrachtwagens jaagt de Nederlandse bloemen en planten handel op 10 miljoen extra aan kosten per jaar. Dat concludeert het HBAG (Hoofdbedrijfschap Agrarische Groothandel) Bloemen en Planten op basis van berekeningen naar het effect van de Duitse belasting-maatregel. De heffing vervalst de concurrentie en is daardoor zelfs een bedreiging voor de internationale handelspositie van Nederland, aldus voorzitter Wim Wesseling van het HBAG Bloemen en Planten. De bloemen- en plantengroothandel, waarin 16.000 mensen werken, is met een totale export van 4,5 miljard goed voor ongeveer 20% van het Nederlandse overschot op de handelsbalans.

Op 31 augustus dit jaar voert de Duitse overheid de zogenaamde LKW-Maut in. Dat betekent, dat voor iedere gereden kilometer door vrachtwagens met een groter totaalgewicht dan 12 ton een belasting wordt geheven van 0,124. Het HBAG Bloemen en Planten in Aalsmeer, waarbij alle Nederlandse exporteurs van bloemen en planten zijn aangesloten, heeft berekend dat dit neerkomt op een kostenverhoging van ruim 5 miljoen voor de export naar Duitsland en nog eens ruim 4 miljoen voor het vervoer door Duitsland naar andere afzetgebieden, zoals Scandinavië, Oost-Europa, Zwitserland, Oostenrijk en Italië. Die kostenverhoging is bijna niet door te berekenen aan de afnemers, stelt Wim Wesseling.
De maatregel komt uitgerekend op het moment dat de bloemen- en plantenexport naar Duitsland na jaren van stabilisatie weer tekenen van herstel vertoont, waarmee Wesseling verwijst naar de groei van de export naar Duitsland, die tot en met mei een plus te zien gaf van 9%. In de afgelopen jaren klom de Nederlandse exportwaarde in bloemen en planten naar Duitsland fractioneel, tot 1,5 miljard in 2002. Dat is 33% van de totale bloemen- en plantenexport van 4,5 miljard, waarmee Duitsland verreweg de belangrijkste afnemer is.

Bedreiging voor hele sector Volgens Wesseling is de belastingmaatregel een bedreiging voor de gehele Nederlandse bloemen- en plantenbranche. Duitsland is ons belangrijkste afzetgebied. De bloemen en planten, die daar door de hogere prijs niet kunnen worden verkocht, moeten elders een plaats vinden. Maar wereldwijd tempert de groei in de vraag naar bloemen en planten. Bovendien moeten we voor de doorvoer van de producten naar andere landen ook betalen en worden we daar dus ook duurder. Daarnaast bevoordeelt de lastenverhoging de producenten, die dichterbij de consumptiegebieden zitten. Verder verwachten we, dat importstromen vanuit Afrika en Zuid-Amerika minder via Nederland zullen gaan, en meer direct. Dit mede als gevolg van de lastenverzwaring die veroorzaakt wordt door de verhoogde inspectiekosten van de Plantenziektenkundige Dienst. Dat is óók een aantasting van de handels-positie van Nederland en daarmee ook voor alle producenten en toeleveranciers een bedreiging. Nu wordt volgens het HBAG Bloemen en Planten ruim 60% van alle in de EU geïmporteerde bloemen via Nederland ingevoerd. Met onze logistieke diensten, de productie van kwalitatief goede bloemen en de aanvulling daarop vanuit andere landen is Nederland in Europa uitgegroeid tot hofleverancier. De Duitse kilometerheffing vormt dus een directe bedreiging voor de handel, de kwekers en alle toeleveranciers, vreest Wesseling. Daarnaast is het niet ondenkbaar dat deze maatregel juist meer verkeer en congestie op de Duitse wegen zal gaan veroorzaken indien men met lichtere vrachtwagens gaat rijden.