11-7-2003
BMW 6-serie Coupé: kracht en sportiviteit in fascinerend design
Met een nieuwe droomauto - de 6-serie Coupé - zet BMW een lange
traditie van luxe coupémodellen voort die begon met de eerste 6-serie
(1976 - 1989). De nieuwe sportwagen debuteert in september op de
Internationale Automobilausstellung IAA in Frankfurt.
Naar verwachting staan de eerste nieuwe 6-serie Coupés tegen het einde
van dit jaar in de showroom van de BMW dealer. De prijs is nog niet
bekend, maar zal op het niveau van de huidige 7-serie komen te liggen.
De nieuwe 6-serie, die later nog met een 2+2 Cabriolet zal worden
uitgebreid, staat niet alleen voor buitengewone dynamiek en precisie.
Het verschijningsbeeld van deze automobiel wordt gekenmerkt door een
karakteristieke, vloeiende belijning in harmonie met elegante vlakken.
In de klasse van luxe sportcoupés legt de nieuwe BMW 645Ci met zijn
even krachtige als gecultiveerde motorisering, zijn buitengewoon
sportieve rijeigenschappen en zijn ruime interieur geheel nieuwe
maatstaven aan.
Een nieuwe, uitzonderlijk goed geproportioneerde sportwagen
Met zijn gestrekte, klassieke proporties werkt de nieuwe 6-serie Coupé
laag, lang en breed, zijn uitstraling is zelfbewust. Het
inzittendencompartiment met zijn lage daklijn is ver naar achteren
geplaatst, markante stijlelementen aan de voorschermen maken het
silhouet herkenbaar als BMW.
De moderne vormgeving van de carrosserie is terug te vinden in het
interieur. Zoals bij de nieuwe 5- en 7-serie zijn alle voor het rijden
belangrijke bedieningselementen aan of in de directe nabijheid van het
stuurwiel geplaatst. De Controller van het unieke iDrive
bedieningssysteem ligt ergonomisch optimaal onder handbereik; alle
comfort functies zijn ook vanuit de voorpassagiersstoel te bedienen.
V8 voor dynamisch rijplezier
Voor uiterst dynamische prestaties onder alle denkbare omstandigheden
zorgt de van de BMW 745i bekende 4,4 liter V8 motor. Met het volledig
variabele klepbedieningssysteem VALVETRONIC levert deze krachtbron een
maximum vermogen van 333 pk (245 kW) en een tot de verbeelding
sprekend koppel van 450 Nm bij 3.600 tmp. Hiermee bereikt de nieuwe
6-serie moeiteloos zijn (elektronisch begrensde) topsnelheid van 250
km/h. Voor de klassieke sprint van 0 naar 100 km/h heeft de BMW 645Ci
slechts 5,6 seconden nodig.
De gecultiveerde kracht is al naar gelang de wensen van de klant via
drie verschillende zesversnellingsbakken op de achterwielen te zetten:
* een handgeschakelde zesversnellingsbak
* een zestraps automaat met Steptronic, of
* een sequentiële, handgeschakelde versnellingsbak (SMG) met zowel
een schakelpook als schakelpaddles aan het stuur, zoals in de
Formule 1.
De nieuwe 6-serie is standaard uitgevoerd met BMW Dynamic Drive
Control (DDC), een systeem dat onder meer een nog alertere reactie op
het gaspedaal mogelijk maakt, snelheidsafhankelijk de
stuurbekrachtiging reguleert en in combinatie met SMG of een
automatische transmissie voor sneller en met hogere toerentallen
schakelen zorgt.
Beweeglijker door lichte bouwwijze
Een wezenlijke bijdrage aan het hoge comfortniveau bij zeer dynamische
rijprestaties levert de in de nieuwe 6-serie consequent toegepaste
intelligente lichte bouwwijze. De carrosserie is in gecombineerde
bouwwijze vervaardigd van staal, aluminium en synthetische materialen.
Met de Gewichts Reducerende Aluminium Voorzijde (GRAV), motorkap en
portieren van aluminium en thermoplast voorschermen is het eigen
gewicht op circa 1.600 kg gehouden. En de gewichtsverdeling tussen
voor- en achteras is vrijwel op de ideale 50 : 50 gebracht.
De consequente gewichtsbesparing maakt niet alleen
sportwagenprestaties en bijzonder dynamisch bochtgedrag mogelijk, maar
zorgt tevens voor beduidend lagere verbruikscijfers.
Dynamisch aluminium onderstel
Het spreekt vanzelf dat het toonaangevende, geheel aluminium onderstel
van de nieuwe 6-serie Coupé is gecompleteerd met alle relevante
elektronische regelsystemen zoals bijvoorbeeld Dynamische
Stabiliteitscontrole (DSC) inclusief Dynamische Tractiecontrole (DTC).
Het ?meedenkende? onderstelregelsysteem Dynamic Drive, dat hinderlijk
overhellen van de carrosserie in bochten vrijwel geheel compenseert is
als optie verkrijgbaar. Evenals de unieke Active Front Steering, dat
de stuuroverbrenging bij lagere snelheden directer en bij hogere
snelheden indirecter maakt.
Naast alle voor BMW vanzelfsprekende veiligheidsvoorzieningen beschikt
de nieuwe 6-serie Coupé bovendien standaard over runflat banden,
waarmee zonder enige bandenspanning (lek) nog enige tijd kan worden
doorgereden. De Adaptieve bochtverlichting, die met meedraaiende
koplampen de bocht beduidend beter verlicht, behoort tot het
optieprogramma.
Meer opties: Head-up Display en glazen panoramadak
Uniek in de klasse van grote coupés is het binnen afzienbare tijd als
optie voor de nieuwe BMW 6-serie leverbare Head-up Display. Dit
geavanceerde informatiesysteem projecteert voor het rijden relevante
gegevens, zoals bijvoorbeeld de snelheid en aanwijzingen van het
navigatiesysteem, via de voorruit in het gezichtsveld van de rijder.
Daarmee kan de rijder zijn blik op de weg houden en heeft hij toch
alle informatie in beeld.
Andere aantrekkelijke opties zijn Active Cruise Control (ACC) en het
innovatieve glazen panoramadak met elektrisch verschuifbare
hemelbekleding, dat het interieur ruimer en lichter laat zijn, in het
bijzonder omdat een panoramadak veel groter is dan een conventioneel
schuifdak.
En wat de ruimte betreft: voor een sportcoupé van 4.820 mm lang, 1.855
mm breed en slechts 1.373 mm hoog biedt de nieuwe BMW 6-serie
bijzonder veel ruimte in het interieur. Ook de 2 + 2 versie biedt
beide achterpassagiers ruim voldoende bewegingsvrijheid, waarbij de
ruim gedimensioneerde bagageruimte plaats biedt aan twee full size
golfbags en een extra koffer.
Last but not least, het standaard audiosysteem biedt de inzittenden
een luistergenot dat normaal gesproken aan de huiskamer is
voorbehouden.
AutoRai