11-7-2003
Veiligheid van BMW X5 bekroond met vijf sterren
In de Euro NCAP crashtest scoorde de BMW X5 als eerste zogenoemde
"large offroader" een totaal van maar liefst 33 punten: goed voor een
bekroning met vijf sterren.
De hoge onderscheiding geeft aan dat alle voor BMW zo kenmerkende
eigenschappen als esthetiek, dynamiek en veiligheid onverkort gelden
voor de BMW X5. Het Sports Activity Vehicle concept combineert de in
de genen verankerde sportieve kwaliteiten van BMW met de offroad
eigenschappen van vierwielaandrijvers. En op het gebied van actieve
veiligheid legt de X5 met zijn onafhankelijke wielophanging, een laag
zwaartepunt en Dynamische Stabiliteitscontrole (DSC) nieuwe maatstaven
voor deze categorie automobielen aan. De onderscheiding met vijf
sterren in de Euro NCAP crashtest bevestigt het hoge veiligheidsniveau
dat de X5 in eerdere tests al heeft bewezen. In de crashtest van het
gezaghebbende Insurance Institute for Highway Safety (IIHS USA) kreeg
de X5 al in 2000 de beste beoordeling ooit voor deze zware test
gegeven.
Euro NCAP - krachtproef voor automobielen
De afkorting NCAP (New Car Assessment Program) staat voor de zwaarste
crashtest voor automobielen. De door Europese overheden,
consumentenbonden en automobielclubs erkende en steeds verder
verzwaarde Euro NCAP test is inmiddels de graadmeter voor crashtests
in Europa. Vergelijkbare testmethoden gelden thans in Japan en de
Verenigde Staten.
De Euro NCAP test bestaat uit drie afzonderlijke onderdelen, een
frontale en een zijdelingse crash alsmede een paalbotsing. De X5
sleepte bij de frontale aanrijding 13 van de 16 punten in de wacht en
bij de gemeenschappelijk beoordeelde zijdelingse crash en de
paalbotsing werden alle 18 punten gehaald. Dat leverde de X5 de
beoordeling "zeer geringe kans op verwondingen voor alle inzittenden
in alle gecontroleerde testscenario's" op.
De frontale crash volgens de Euro NCAP methode geldt als een van de
zwaarste beproevingen. In de zogenoemde offset crash botst de auto bij
een snelheid van 64,5 km/h met slechts 40 procent van zijn
frontbreedte op een vervormbare hindernis. Alhoewel de
botsingskrachten slechts op een gedeelte van het front inwerken,
moeten zij toch zo gericht mogelijk worden verdeeld over de volle
breedte. Bij de X5 nemen verschillende aangrijpingspunten de
langskrachten op en geleiden hen zorgvuldig gedefinieerd naar de
bodemgroep, de zijdelingse langsdragers, het zijframe en de tunnel.
Optimale bescherming bij zijdelingse crash en paalbotsing Bij de
zijdelingse crash slaat een vervormbare hindernis met 50 km/h tegen de
stilstaande auto. Dat leverde de X5 de hoogste waardering op. Bij de
extra paalbotsing raakt de auto met 29 km/h van opzij een
rechtopstaande stalen paal van 25 centimeter doorsnede ter hoogte van
het zwaartepunt van het hoofd van een volwassene. De bij de X5 gemeten
HIC-waarde (Head Injury Criterion) voor hoofdbelasting bleef daarbij
ver onder het kritische gebied, zodat de experts ook deze test met het
maximaal aantal punten honoreerden.
Zelfdragende carrosserie in plaats van apart chassis
Dat de BMW X5 zijn inzittenden bij een crash zoveel bescherming biedt
is lang niet vanzelfsprekend in het segment van "large offroaders". De
conventionele ladderchassisconstructie van de meer op inzet in zwaar
terrein berekende Sports Utility Vehicles (SUV) maakt een
gedefinieerde energieopname bij een botsing niet goed mogelijk. Het
BMW Sports Activity Vehicle (SAV) maakt mede daarom geen gebruik van
deze constructie. De X5 is gebaseerd op de voor personenwagens
gebruikelijke zelfdragende carrosserie in lichte bouwwijze. Een
constructie die beduidend meer crash-energie kan opnemen dan een
carrosserie met apart chassis. Het gevolg daarvan is dat de
botsbelasting voor de inzittenden al is afgenomen voordat
veiligheidgordels en airbags in werking treden.
Actieve en passieve veiligheid van topniveau
Naast hoge constructieve veiligheidreserves biedt de X5 met zijn
omvangrijke uitrusting de inzittenden een hoge mate van passieve
veiligheid: daarvoor zorgen tot tien airbags, waaronder intelligente
tweefasen frontairbags, ITS-hoofdairbags, automatische driepunts
veiligheidgordels op alle zitplaatsen, gordelspanners en
-krachtbegrenzers, gordeldracht- en stoelbezettingsignalering alsmede
ISOFIX bevestigingspunten voor kinderzitjes.
AutoRai