AutoRai

11-7-2003

Veiligheid van BMW X5 bekroond met vijf sterren

In de Euro NCAP crashtest scoorde de BMW X5 als eerste zogenoemde "large offroader" een totaal van maar liefst 33 punten: goed voor een bekroning met vijf sterren.

De hoge onderscheiding geeft aan dat alle voor BMW zo kenmerkende eigenschappen als esthetiek, dynamiek en veiligheid onverkort gelden voor de BMW X5. Het Sports Activity Vehicle concept combineert de in de genen verankerde sportieve kwaliteiten van BMW met de offroad eigenschappen van vierwielaandrijvers. En op het gebied van actieve veiligheid legt de X5 met zijn onafhankelijke wielophanging, een laag zwaartepunt en Dynamische Stabiliteitscontrole (DSC) nieuwe maatstaven voor deze categorie automobielen aan. De onderscheiding met vijf sterren in de Euro NCAP crashtest bevestigt het hoge veiligheidsniveau dat de X5 in eerdere tests al heeft bewezen. In de crashtest van het gezaghebbende Insurance Institute for Highway Safety (IIHS USA) kreeg de X5 al in 2000 de beste beoordeling ooit voor deze zware test gegeven.

Euro NCAP - krachtproef voor automobielen
De afkorting NCAP (New Car Assessment Program) staat voor de zwaarste crashtest voor automobielen. De door Europese overheden, consumentenbonden en automobielclubs erkende en steeds verder verzwaarde Euro NCAP test is inmiddels de graadmeter voor crashtests in Europa. Vergelijkbare testmethoden gelden thans in Japan en de Verenigde Staten.

De Euro NCAP test bestaat uit drie afzonderlijke onderdelen, een frontale en een zijdelingse crash alsmede een paalbotsing. De X5 sleepte bij de frontale aanrijding 13 van de 16 punten in de wacht en bij de gemeenschappelijk beoordeelde zijdelingse crash en de paalbotsing werden alle 18 punten gehaald. Dat leverde de X5 de beoordeling "zeer geringe kans op verwondingen voor alle inzittenden in alle gecontroleerde testscenario's" op.

De frontale crash volgens de Euro NCAP methode geldt als een van de zwaarste beproevingen. In de zogenoemde offset crash botst de auto bij een snelheid van 64,5 km/h met slechts 40 procent van zijn frontbreedte op een vervormbare hindernis. Alhoewel de botsingskrachten slechts op een gedeelte van het front inwerken, moeten zij toch zo gericht mogelijk worden verdeeld over de volle breedte. Bij de X5 nemen verschillende aangrijpingspunten de langskrachten op en geleiden hen zorgvuldig gedefinieerd naar de bodemgroep, de zijdelingse langsdragers, het zijframe en de tunnel.

Optimale bescherming bij zijdelingse crash en paalbotsing Bij de zijdelingse crash slaat een vervormbare hindernis met 50 km/h tegen de stilstaande auto. Dat leverde de X5 de hoogste waardering op. Bij de extra paalbotsing raakt de auto met 29 km/h van opzij een rechtopstaande stalen paal van 25 centimeter doorsnede ter hoogte van het zwaartepunt van het hoofd van een volwassene. De bij de X5 gemeten HIC-waarde (Head Injury Criterion) voor hoofdbelasting bleef daarbij ver onder het kritische gebied, zodat de experts ook deze test met het maximaal aantal punten honoreerden.

Zelfdragende carrosserie in plaats van apart chassis Dat de BMW X5 zijn inzittenden bij een crash zoveel bescherming biedt is lang niet vanzelfsprekend in het segment van "large offroaders". De conventionele ladderchassisconstructie van de meer op inzet in zwaar terrein berekende Sports Utility Vehicles (SUV) maakt een gedefinieerde energieopname bij een botsing niet goed mogelijk. Het BMW Sports Activity Vehicle (SAV) maakt mede daarom geen gebruik van deze constructie. De X5 is gebaseerd op de voor personenwagens gebruikelijke zelfdragende carrosserie in lichte bouwwijze. Een constructie die beduidend meer crash-energie kan opnemen dan een carrosserie met apart chassis. Het gevolg daarvan is dat de botsbelasting voor de inzittenden al is afgenomen voordat veiligheidgordels en airbags in werking treden.

Actieve en passieve veiligheid van topniveau
Naast hoge constructieve veiligheidreserves biedt de X5 met zijn omvangrijke uitrusting de inzittenden een hoge mate van passieve veiligheid: daarvoor zorgen tot tien airbags, waaronder intelligente tweefasen frontairbags, ITS-hoofdairbags, automatische driepunts veiligheidgordels op alle zitplaatsen, gordelspanners en
-krachtbegrenzers, gordeldracht- en stoelbezettingsignalering alsmede ISOFIX bevestigingspunten voor kinderzitjes.