AEGON

Klant meer centraal in nieuwe organisatiestructuur AEGON Nederland

AEGON Nederland krijgt een nieuwe organisatiestructuur om sneller en flexibeler in te kunnen spelen op de behoeften en wensen van haar klanten. Na bijna tien jaar te hebben gewerkt met zelfstandige business units die los van elkaar specifieke groepen klanten bedienden, denkt AEGON Nederland de klanten beter van dienst te zijn door meer samenhang tussen de verschillende bedrijfsonderdelen te creëren. De nieuwe structuur sluit volgens de directie beter aan op de snel veranderende markt van financiële dienstverlening en schept ook de mogelijkheid goedkoper en efficiënter te werken. De directie van AEGON Nederland streeft er naar de nieuwe organisatiestructuur begin 2004 te laten ingaan.

"In de huidige markt is louter het aanbieden van goede producten en diensten niet langer genoeg voor een langdurige relatie met klanten, die in toenemende mate aan de lange termijn denken en het stuur zelf in handen nemen," verklaart directievoorzitter Johan van der Werf de filosofie achter de veranderingen. "De levensstijl van die klanten verandert voortdurend en daarmee hun financiële mogelijkheden en behoeften. Keuzes die vandaag worden gemaakt voor pensioenen of verzekeringen, zullen wellicht niet meer passen op de situatie van morgen. Dat betekent dat we meer dan voorheen zullen moeten meebewegen met dat levenspatroon. Klanten moeten we niet alleen binden door het product dat we hebben verkocht of verkopen, maar door de aandacht die we ze voortdurend geven. Onze producten bieden zekerheid, maar we willen mensen eveneens de zekerheid geven dat die producten bij hen blijven passen."

Om dat te bereiken zullen de bestaande business units worden vervangen door vijf servicecenters en vier marketing- en verkooporganisaties met eigen kenmerken, karakteristieken en specialismen. De servicecenters richten zich onder meer op serviceverlening en de verwerking van producten op het gebied van respectievelijk pensioenen, leven individueel, schade, bankactiviteiten en vermogensbeheer. In de servicecenters zal efficiënter kunnen worden gewerkt door verdergaande informatisering en door producten en productcomponenten te standaardiseren. De marketing- en verkooporganisaties, waarin gelijksoortige activiteiten van de verschillende business units worden geconcentreerd, bedienen een "veelvoud" van advies- en verkoopkanalen, zoals onafhankelijke intermediairs, aan AEGON gelieerde organisaties en eigen adviseurs.

In de nieuwe structuur zal voor veel AEGON medewerkers de inhoud van het werk veranderen. Ook het aantal personeelsleden - op het ogenblik een kleine 3.000 - zal in de komende drie jaar met 10 a 15 % verminderen via natuurlijk verloop. Gedwongen ontslagen zijn daarbij niet nodig. Wel worden verschuivingen van het werk op de verschillende locaties waar AEGON kantoren heeft, niet uitgesloten, omdat vergelijkbare functies zoveel mogelijk worden samengebracht. Een deel van de kostenbesparing zal worden ingezet voor het opleiden van personeel en extra investeringen in ICT.

Directeur Van der Werf wil overigens niet spreken van een reorganisatie. "Dan ga je naar een geheel nieuwe situatie en dat is niet het geval," zegt hij. "We ronden een beweging af, die al geruime tijd geleden in het bedrijf is ingezet. De nieuwe structuur doet recht aan de samenwerkingsverbanden die in toenemende mate in de organisatie en met onze intermediairs ontstaan, en volgt op wat de markt nodig heeft. Allerlei activiteiten zijn daartoe al geclusterd. Een deel van die structuur is daarom in de praktijk reeds aanwezig."