AEGON
Klant meer centraal in nieuwe organisatiestructuur AEGON Nederland
AEGON Nederland krijgt een nieuwe organisatiestructuur om sneller en
flexibeler in te kunnen spelen op de behoeften en wensen van haar
klanten. Na bijna tien jaar te hebben gewerkt met zelfstandige
business units die los van elkaar specifieke groepen klanten
bedienden, denkt AEGON Nederland de klanten beter van dienst te zijn
door meer samenhang tussen de verschillende bedrijfsonderdelen te
creëren. De nieuwe structuur sluit volgens de directie beter aan op de
snel veranderende markt van financiële dienstverlening en schept ook
de mogelijkheid goedkoper en efficiënter te werken. De directie van
AEGON Nederland streeft er naar de nieuwe organisatiestructuur begin
2004 te laten ingaan.
"In de huidige markt is louter het aanbieden van goede producten en
diensten niet langer genoeg voor een langdurige relatie met klanten,
die in toenemende mate aan de lange termijn denken en het stuur zelf
in handen nemen," verklaart directievoorzitter Johan van der Werf de
filosofie achter de veranderingen. "De levensstijl van die klanten
verandert voortdurend en daarmee hun financiële mogelijkheden en
behoeften. Keuzes die vandaag worden gemaakt voor pensioenen of
verzekeringen, zullen wellicht niet meer passen op de situatie van
morgen. Dat betekent dat we meer dan voorheen zullen moeten meebewegen
met dat levenspatroon. Klanten moeten we niet alleen binden door het
product dat we hebben verkocht of verkopen, maar door de aandacht die
we ze voortdurend geven. Onze producten bieden zekerheid, maar we
willen mensen eveneens de zekerheid geven dat die producten bij hen
blijven passen."
Om dat te bereiken zullen de bestaande business units worden vervangen
door vijf servicecenters en vier marketing- en verkooporganisaties met
eigen kenmerken, karakteristieken en specialismen. De servicecenters
richten zich onder meer op serviceverlening en de verwerking van
producten op het gebied van respectievelijk pensioenen, leven
individueel, schade, bankactiviteiten en vermogensbeheer. In de
servicecenters zal efficiënter kunnen worden gewerkt door verdergaande
informatisering en door producten en productcomponenten te
standaardiseren. De marketing- en verkooporganisaties, waarin
gelijksoortige activiteiten van de verschillende business units worden
geconcentreerd, bedienen een "veelvoud" van advies- en verkoopkanalen,
zoals onafhankelijke intermediairs, aan AEGON gelieerde organisaties
en eigen adviseurs.
In de nieuwe structuur zal voor veel AEGON medewerkers de inhoud van
het werk veranderen. Ook het aantal personeelsleden - op het ogenblik
een kleine 3.000 - zal in de komende drie jaar met 10 a 15 %
verminderen via natuurlijk verloop. Gedwongen ontslagen zijn daarbij
niet nodig. Wel worden verschuivingen van het werk op de verschillende
locaties waar AEGON kantoren heeft, niet uitgesloten, omdat
vergelijkbare functies zoveel mogelijk worden samengebracht. Een deel
van de kostenbesparing zal worden ingezet voor het opleiden van
personeel en extra investeringen in ICT.
Directeur Van der Werf wil overigens niet spreken van een
reorganisatie. "Dan ga je naar een geheel nieuwe situatie en dat is
niet het geval," zegt hij. "We ronden een beweging af, die al geruime
tijd geleden in het bedrijf is ingezet. De nieuwe structuur doet recht
aan de samenwerkingsverbanden die in toenemende mate in de organisatie
en met onze intermediairs ontstaan, en volgt op wat de markt nodig
heeft. Allerlei activiteiten zijn daartoe al geclusterd. Een deel van
die structuur is daarom in de praktijk reeds aanwezig."