Agalev (Vlaanderen)

Paars, de
regering van de herfst?

Paars, de regering van de herfst?

Persdienst
Paskal Deboosere
Sergeant De Bruynestraat 78-82, 1070 Anderlecht tel 02 290 91 46 fax 02 290 91 47
e-mail pers@agalev.be

P E R S C O N F E R E N T I E donderdag 10 juli 2003

SPREKERS:
Dirk Holemans, politiek secretaris
Jacinta De Roeck, Agalevsenator

Trefwoord:

Regeerakkoord, paars

---


1. Inleiding

Na 50 dagen van soms moeizame onderhandelingen hebben de paarse partijen een akkoord bereikt. Het regeerakkoord van de nieuwe regering is omvangrijk. De tekst staat vol goede intenties en ambitieuze plannen, waarvan een groot deel wel later nog moet worden uitgewerkt, in een of ander forum.

In het regeerakkoord zien we heel wat positieve punten: de wil om de werkloosheid aan te pakken, de wil om voldoende middelen in de ziekteverzekering te investeren, de bouw van windmolens, de intentie om een beleid van duurzame ontwikkeling te voeren, Daarnaast wordt aangegeven dat men verder wil gaan met belangrijke realisaties van de vorige regering: het voedselagentschap, de uitvoering van de wet verkeersveiligheid, Wij hopen dat de paarse regeringspartijen deze intenties ook echt zullen kunnen uitvoeren.


2. Een eerste bilan van de grote lijnen van het akkoord

De voorstellen rond milieu, mobiliteit en duurzame ontwikkeling bevatten goede intenties, maar te weinig concrete beslissingen over hoe die zullen worden uitgevoerd. Enkele voorbeelden.

MILIEU

* In de uitvoering van het Kyoto-Protocol is er geen afspraak over de lastenverdeling tussen gewesten en met hierin de vastgelegde rol van de federale overheid. Het regeerakkoord bepaalt nu dat de nationale Klimaatscommissie deze klus mag klaren tegen het jaareinde. Hiermee blijven de verschillende overheden en de economische sectoren tot 2004 in het ongewisse over de inspanningen die zij zullen moeten leveren en zal bijgevolg een effectief beleid op zich laten wachten. Het dossier dreigt hierdoor ook vooral een communautair dossier te worden. België moet volgens het Kyoto-protocol 7,5% minder broeikasgassen uitstoten tegen 2010/2012. Als die 7,5% lineair verdeeld zou worden over de gewesten, dan levert dat problemen op voor Vlaanderen. Onder meer door de aanwezigheid van energie-intensieve sectoren is het voor Vlaanderen relatief moeilijker om de doelstelling van 7,5% te halen. Het is belangrijk voor Vlaanderen dat er een 'gelijkwaardige' inspanning komt. De beslissing over de verdeling van de inspanningen verhuist nu naar de klimaatcommissie, en wordt waarschijnlijk gekoppeld aan andere communautaire dossiers. Daardoor is het niet uit te sluiten dat er voor de regionale verkiezingen van 2004 geen oplossing komt. Dat is alleszins een slechte zaak voor de concurrentiepositie van bepaalde Vlaamse sectoren. Verder wordt er geen duidelijkheid gegeven over hoe men de klimaatdoelstellingen zal bereiken. Er is een dubbele aanpak: enerzijds het bevorderen van milieu-efficiëntie, anderzijds het verwerven van buitenlandse emissiekredieten. Toetssteen bij een dergelijke dubbele aanpak zal de verhouding tussen de 'eigen inspanningen' en de 'afgekochte inspanningen' moeten zijn. Op dit vlak geeft het regeerakkoord weinig indicatie. Met andere woorden de onderhandelaars leggen geen beperking op de aankoop van emissierechten. De aankoop van hete lucht wordt niet uitgesloten.

* We zijn blij dat de nucleaire uitstap niet wordt teruggeschroefd.
* De voorgestelde vergroening van de autofiscaliteit overtuigt niet. Er is geen sprake van een "drastische verschuiving van de vaste naar de variabele kosten". Hogere accijnzen in ruil voor de afschaffing van de kost voor de aanschaf van een nummerplaat levert misschien wat extra inkomsten op, maar nauwelijks milieuwinst. En wat is de betekenis van een hogere accijns voor diesel als onmiddellijk een vrijstelling wordt gegeven voor vrachtwagens? De transportsector en de truckers halen hierbij hun 'beroepsdiesel' binnen. Gezien de uitstoot van gevaarlijke kankerverwekkende stofdeeltjes (dieselroet) zeker door dieselvrachtwagens, zal deze maatregel letterlijk alvast niet bijdragen tot meer zuurstof voor België Verder valt ook op dat de regering er bij de gewesten op wil aandringen om het rekeningrijden in te voeren. Merkwaardig, aangezien net de paarse partijen hier geen voorstander van zijn.

* Inzake de NMBS staat er weinig nieuws in het akkoord. Het gaat vooral over de uitvoering van wat eerder al was afgesproken. Belangrijke vragen blijven echter onbeantwoord. De overname van de schuld zal er nog niet toe leiden dat er meer treinen zullen rijden. Het over een langere tijd uitspreiden van de investeringen, en het steunen op de gewesten om die te betalen geeft evenmin een garantie dat er snel meer treinen kunnen rijden. Het probleem van het investeringsplan is dus nog altijd niet opgelost. Zonder bijkomende financiële engagementen zal het plan nog meer in de tijd worden uitgesmeerd, wat maakt dat men hopeloos achterop dreigt te geraken met voor Vlaanderen cruciale investeringen. Verder valt ook op dat er niets wordt gezegd over het goederenvervoer. In het ontwerp-ondernemingsplan van de NMBS is nochtans sprake van een daling van de vervoerde tonnage met ongeveer 8 miljoen ton (van 56 tot 48 miljoen euro). Meer goederenvervoer op het spoor is nu net een van de meest efficiënte manieren om de uitstoot van broeikasgassen terug te dringen.
* Een oplossing voor het dossier van de nachtvluchten wordt andermaal vooruitgeschoven. Een oplossing kan volgens ons enkel als naast een spreiding van de vluchten ook het groene perspectief van een geleidelijke afbouw in het vooruitzicht wordt gesteld.
* Het is opvallend dat er geen sprake meer is van een beleid ten aanzien van GGO's. Wil dit zeggen dat er vanaf volgend jaar meer veldproeven zullen komen in de gemeenten?

* Het valt evenzeer op dat op geen enkele manier wordt gesproken over milieu en gezondheid. Dit belangt de mensen nochtans rechtstreeks aan. Ervoor zorgen dat er minder mensen ziek worden van een ziek milieu is een prima preventie, en voorkomt ook verdere uitgaven in de gezondheidszorg.

* Dierenwelzijn is een mager beestje. Welgeteld één alinea is er aan besteed in het regeerakkoord, met geen enkele concrete maatregel.
* Eveneens valt op dat er geen uitgewerkt deel rond consumentenbeleid en voedselveiligheid is, en dat in schril contrast met het akkoord van 1999. Het is onduidelijk of er wel een aparte bevoegdheid consumentenzaken zal komen.

SOCIAAL

* De grote onduidelijkheid rond de maatregelen die de werkgelegenheid willen aanzwengelen, is verontrustend. Zal de lastenverlaging jobs opleveren, zal de overheid zelf een inspanning doen om allochtonen aan te werven tot een bepaald quotum, hoeveel tienduizenden werknemers zullen er afvloeien bij de NMBS, De Post, Belgacom, en hoe zal men die mensen begeleiden, met welke concrete plannen wil men de explosieve jeugdwerkloosheid aanpakken, wat zal de werkbonus in werkelijkheid voorstellen, ?
* Het succesvolle systeem van tijdskrediet wordt niet uitgebreid, maar is vervangen door tijdsparen. Tijdsparen is een minder vriendelijk systeem dan tijdskrediet: je moet het verwerven (het is geen automatisch recht), het is vrouwonvriendelijk (vrouwen werken minder (over) omwille van de kinderen), het bevordert de werkzaamheid niet (als men genoeg gespaard heeft stapt op 'jonge' leeftijd uit de arbeidsmarkt) en het zal de stress op het werk aanzienlijk doen toenemen.

* Het luik armoede is teleurstellend. En de zeer voorwaardelijke aankondiging dat men het leefloon en de laagste sociale uitkeringen wil verhogen, stelt teleur. Daarentegen zijn de verwijzingen naar de aanpak van de 'sociale fraude' zorgwekkend. Te vrezen valt dat een nieuwe heksenjacht wordt georganiseerd op steuntrekkers.

* De aangekondigde 'fiscale amnestie', opgeleukt tot 'regularisatie van de spaargelden', is niet meteen de meest fraaie maatregel van Verhofstadt II. Wie belastingen ontduikt, moet daar niet voor beloond worden. Integendeel. De houding van de regeringspartijen in het dossier van de Europese spaarrichtlijn en de coördinatiecentra ligt in dezelfde lijn. Agalev maakt zich hierover zorgen.

DEMOCRATIE

* De verwijzing in het regeerakkoord over het stemrecht voor niet-EU-burgers blijft erg onduidelijk. Wij hebben alleszins reeds ons wetsvoorstel daarover opnieuw ingediend, zodat er snel een uitspraak kan komen van het parlement.

INTERNATIONAAL

* De grote lijnen, met name de Europese en mondiale oriëntatie van het regeerakkoord, zijn positief.

* Vooral op het vlak van ontwikkelingssamenwerking is het akkoord dubbelzinnig, zoals ook enkele NGO's opmerkten de voorbije dagen. Het is goed dat de 0,7%-norm opnieuw bevestigd wordt. De manier waarop echter de bevoegdheid en de begroting van het departement worden uitgekleed, is zorgwekkend. Het doorschuiven van de middelen voor conflictpreventie en noodhulp naar Buitenlandse Zaken wijst op de stille overname van wat opgebouwd werd door Ontwikkelingssamenwerking. De middelen van
Ontwikkelingssamenwerking zullen geïnstrumentaliseerd worden door Buitenlande Zaken. Er dreigt ook een versplintering van de bevoegdheden. Of de kwaliteit van de samenwerking daardoor beter wordt, is een open vraag. Misschien komt er een minister voor Ontwikkelingssamenwerking, maar het lijkt er sterk op dat die veel minder te zeggen zal hebben dan de uittredende staatssecretaris.

BUDGET

* Het valt erg op dat het regeerakkoord 65 bladzijden intenties en goede voornemens bevat, en enkel één bladzijde, de 66ste het financieel kader schetst. De financiële afspraken blijven bijzonder onduidelijk, en dreigen een zware hypotheek te leggen op het regeringswerk.


3. Om niet te besluiten

Het federaal regeerakkoord staat vol mooie intenties, aangevuld met vele plannen voor rondetafels in de herfst (minstens zeven). Op vele plaatsen ontbreekt de becijfering van de meerkost van deze plannen (bvb. om ouderen langer aan het werk houden). Gelet op de budgettaire krapte komt het regeerakkoord neer op een kookboek met mooie recepten. Maar of de mensen echt iets voedzaams zullen krijgen opgediend, is zeer de vraag.

Bovendien zijn er een aantal elementen in het regeerakkoord die ons verontrusten:

* het gebrek aan specifieke maatregelen voor de jongeren. De jeugdwerkloosheid stijgt als nooit tevoren, toch zal de belastingverlaging voor bedrijven (gericht op 5 specifieke doelgroepen) niet gebruikt worden om meer jongeren aan een baan te helpen. Ook wat betreft het jeugdrecht is er geen samenhangend verhaal dat uitgaat van de toekomst van elke jongere.
* de te geringe aandacht voor pacifisme: zo lezen we dat de uitgaven voor militaire investeringen zullen stijgen? Ook wil men de NAVO wil versterken maar voorziet men niet in de oprichting van een centrum voor conflictpreventie. En ook het regionaliseren van het geweten rond Belgische wapenleveringen getuigt niet van krachtdadig progressief beleid.

* weinig aandacht voor nieuwe vormen van solidariteit: we lezen niets over een vermogensbelasting in eigen land, noch over een Tobintaks voor een meer rechtvaardige globalisering. Terwijl enkel op deze wijze de overbelasting op arbeid op een haalbare wijze verminderd kan worden, en nieuwe sporen voor de toekomstige financiering van de gezondheidszorg kunnen ontwikkeld worden.

Dirk Holemans, politiek secretaris,
Jacinta De Roeck, Agalevsenator