Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen


De voorzitter van de Tweede
Kamer der Staten-Generaal
Postbus 20018
2500 EA Den Haag

10 juli 2003 WO/BS/2003/37323 18 augustus 2003 vragen van het lid Lambrechts
Hierbij zend ik u de antwoorden op de vragen van het lid Lambrechts van uw Ka- mer inzake mogelijke fraude met diploma's door sollicitanten. De vragen werden mij toegezonden bij uw bovenaangehaalde brief met kenmerk 2020314670.
De staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen, (drs. Annette D.S.M. Nijs, MBA)


Blad 2

Antwoorden op de schriftelijke vragen van het lid Lambrechts van de Tweede Ka- mer der Staten-Generaal aan de staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Weten- schappen (ingezonden d.d. 9 juli 2003, kenmerk 2020314670)
1. Ja.

2. Ja, voor zover het diploma's / getuigschriften betreft die in het buitenland zijn behaald en aan de Informatie Beheergroep Groningen worden overgelegd van- wege verzoeken tot het mogen voeren van in Nederland beschermde academi- sche titels en/of het verkrijgen van een onderwijsbevoegdheid. Vanaf mei 2001 worden deze documenten, in een verscherpte procedure, op echtheid gecontroleerd. Tot op heden heeft dit geleid tot 108 afwijzingen op grond van gerede twijfel over de echtheid van de overgelegde stukken. Voor zover het andere aanvragen betreft dan titulatuur en/of onderwijsbe- voegdheid, wordt de verscherpte procedure niet toegepast. Maar ook in dit ge- val worden soms vervalsingen onderschept (in dezelfde periode gaat het in ie- der geval om 7 vervalste middelbare schooldiploma's). Met betrekking tot vervalsingen van in Nederlandse diploma's zijn geen cijfers bekend.

3. Werkgevers kunnen van een sollicitant verlangen dat het originele diploma wordt getoond, of vragen om een gewaarmerkte kopie van dat diploma of an- dere relevante documenten. De onderwijsinstelling die oorspronkelijk het di- ploma heeft afgegeven, kan een gewaarmerkt kopie van een door haar ver- strekt diploma leveren. Daarnaast is het bij wijze van serviceverlening bij veel gemeenten mogelijk tegen vergoeding een gewaarmerkte kopie te laten maken van officiële documenten, waaronder diploma's.
4. Nee, er is nog geen centrale instantie waar werkgevers de echtheid van gepre- senteerde diploma's kunnen laten verifiëren.

5. Zoals hierboven is aangegeven, bij de beantwoording van vraag 2, is voor twee specifieke situaties (aanvragen titulatuur en onderwijsbevoegdheid op basis van buitenlandse diploma's) al bepaald dat de echtheid van overgelegde documen- ten moet worden vastgesteld.
Ik ben echter van mening dat er meer situaties zijn te bedenken waarin de overheid verantwoordelijkheid op zich heeft te nemen om het misbruik van opleidingsdocumenten tegen te gaan. Een diploma of getuigschrift geeft de be- zitter ervan namelijk in veel gevallen ook recht op een bepaalde vervolgoplei- ding dan wel op het mogen uitoefenen van een bepaald beroep. Overigens is het, mede in het licht van de globalisering van met name het ho- ger onderwijs, ook van belang dat instanties en werkgevers in het buitenland snel duidelijkheid kunnen krijgen over overgelegde diploma's. Het in omloop zijn van valse diploma's kan het goede imago van het Nederlandse onderwijs schaden.
Daarom zijn het afgelopen half jaar gesprekken gevoerd met de Informatie Be- heergroep Groningen (IBG), over de mogelijkheid van het opzetten van een zo- genaamde `'diplomabank". Ik heb de IBG verzocht mij in september 2003 daar-


Blad 3

over een voorstel te doen toekomen.
In deze diplomabank worden gegevens opgeslagen van in binnen- en buiten- land verstrekte diploma's en getuigschriften. Op grond van deze gegevens kun- nen vervalsingen snel en trefzeker worden herkend. Daarbij wordt ook de mogelijkheid verkend om in Nederland behaalde diplo- ma's in het hoger onderwijs (d.w.z. voor zover het geaccrediteerde initiële op- leidingen betreft) centraal te gaan laten registreren. Op die manier kan direct worden vastgesteld wie welk diploma, waar en wanneer heeft behaald. Voor- alsnog beperkt dit plan voor centrale registratie zich tot het hoger onderwijs, maar het is mogelijk dat andere onderwijssectoren in de plannen worden be- trokken.
Over de ontwikkeling van een diplomabank wordt op dit moment departemen- taal en interdepartementaal ambtelijk overleg gevoerd. Zo zouden ook het mi- nisterie van VWS en het agentschap CIBG (o.a. BIG-register) belang kunnen hebben bij de ontwikkeling van een diplomabank, vanwege de registratie van personen in het BIG-register en het afgeven van vakbekwaamheidsverklaringen voor in het buitenland gediplomeerden.
Te zijner tijd zal ik de kamer graag nader informeren over de opzet en reik- wijdte (welke diploma's en wie zijn betrokken) van een diplomabank. De staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen, (drs. Annette D.S.M. Nijs, MBA)