Vlaamse overheid

Tijdens haar vierde werkingsjaar kreeg de Vlaamse Info- lijn niet minder dan 583.418 oproepen te beantwoorden, of een gemiddelde van 2.297 per dag. Dat is veel meer dan in het jaar 2001, toen de Vlaamse Infolijn 421.000 oproepen kreeg (of 1.697 per dag).

Dat vierde jaar werd gekenmerkt door een explosieve groei van het aantal oproepen en een grote uitbreiding van het dienstverleningspakket. Behalve 583.418 telefonische oproepen kreeg de Vlaamse Infolijn in 2002 ook 13.620 vragen per e-mail toegestuurd; ook dat is een forse toename in vergelijking met het jaar voordien.

De Vlaamse Infolijn maakt de burger wegwijs in de Vlaamse overheid en biedt daartoe wegwijs- en eerstelijnsinforma- tie over alles wat tot de bevoegdheid van de Vlaamse overheid behoort. Zoals in de voorbije werkjaren hebben de Vlamingen veel vragen over thema's als onderwijs, Vlaamse belastingen en wonen. Men kan bij de Infolijn ook terecht voor wegwijsinformatie in verband met federale bevoegdheden zoals pensioenen of loopbaanonderbreking. Opvallend is dat een toenemend aantal burgers zich naar aanleiding van de actualiteit tot de Vlaamse Infolijn wendt. Het wijst erop dat de burger de Vlaamse Infolijn meer en meer als een betrouwbare bron van overheidsinformatie beschouwt.

De Vlaamse Infolijn is op amper vier jaar tijd uitge- groeid tot een essentieel onderdeel van de Vlaamse over- heidscommunicatie en voorlichting. Niet alleen kan de Vlaamse Infolijn indrukwekkende groeicijfers voorleggen op het gebied van telefonische informatieverstrekking, zij is ook een onmisbaar instrument geworden voor de ondersteuning van de meeste mediacampagnes en van de thematische infolijnen van de Vlaamse overheid.

Vanuit haar bezorgdheid om de kwaliteit van de telefonische informatieverstrekking systematisch en structureel te verbeteren heeft de Vlaamse regering in 2002 een procedure goedgekeurd om de telefonische dienstverlening van de verschillende thematische infolijnen van de Vlaamse overheid - zoals bijvoorbeeld Gecofoon, Rusthuis-infofoon, Wegentelefoon en BIS- infolijn - op regelmatige basis te evalueren en bij te sturen. Zij heeft deze kwaliteitscontrole toegewezen aan de Vlaamse Infolijn, het contactcentrum van de Vlaamse overheid.

De Vlaamse Infolijn is in 2002 tevens uitgeroepen tot het tweede beste contact center in België. Zij ontving daarvoor de zilveren Contact Center Award 2002. Alleen al het feit dat de Vlaamse Infolijn er op vier jaar tijd in geslaagd is te behoren tot de drie genomineerden voor de Contact Center Award 2002, toont aan dat de dienst professioneel, klantvriendelijk en efficiënt werkt.

De Vlaamse Infolijn is elke werkdag gratis bereikbaar op het telefoonnummer 0800 3 02 01.

persinfo : Mireille Van Pollaert,
projectleider Vlaamse Infolijn
tel. 02 553 55 82


---