BedrijfsautoRAI

10-07-2003

Turbobrake leverbaar op Mercedes-Benz Axor

Vanaf heden is het optieprogramma van de Mercedes-Benz Axor uitgebreid met de Turbobrake. De Turbobrake is een nieuw ontwikkeld motorremsysteem. In combinatie met de standaard Konstantdrossel motorrem zorgt de Turbobrake voor bijna een verdubbeling van het remvermogen ten opzichte van de Konstantdrossel.

De Turbobrake heeft een tweetal functies: enerzijds wordt de cilindervulling geoptimaliseerd, hetgeen het rendement van de motor verhoogt. Anderzijds biedt de Turbobrake een betrouwbare remfunctie. In de remfase wordt een klep voor het turbinewiel geschoven. Door de onstane vernauwing wordt de snelheid van de uitlaatgassen verhoogt. Hierdoor blaast de Turbobrake meer lucht in de motor, hetgeen tot de verhoging van het motorremvermogen leidt.

Het extra remvermogen is hierbij beschikbaar over het hele toerengebied. Een overdrukventiel voorkomt dat de motor wordt overbelast. De constante remwerking functioneert onafhankelijk van de bedrijfstemperatuur en maakt een gecontroleerde snelheid bij het afrijden van hellingen mogelijk.

Ten opzichte van een retarder ontlast de Turbobrake ook het koelsysteem. De Turbobrake leidt nauwelijks tot extra gewicht en ten opzichte van een retarder bespaart de Turbobrake zelfs 100 kg. In tegenstelling tot een retarder leidt de Turbobrake ook niet tot een hoger brandstofverbruik. De Turbobrake is op alle Axor varianten leverbaar, inclusief de Axor voorzien van de Midlift-as.