10-07-2003
Turbobrake leverbaar op Mercedes-Benz Axor
Vanaf heden is het optieprogramma van de Mercedes-Benz Axor uitgebreid
met de Turbobrake. De Turbobrake is een nieuw ontwikkeld
motorremsysteem. In combinatie met de standaard Konstantdrossel
motorrem zorgt de Turbobrake voor bijna een verdubbeling van het
remvermogen ten opzichte van de Konstantdrossel.
De Turbobrake heeft een tweetal functies: enerzijds wordt de
cilindervulling geoptimaliseerd, hetgeen het rendement van de motor
verhoogt. Anderzijds biedt de Turbobrake een betrouwbare remfunctie.
In de remfase wordt een klep voor het turbinewiel geschoven. Door de
onstane vernauwing wordt de snelheid van de uitlaatgassen verhoogt.
Hierdoor blaast de Turbobrake meer lucht in de motor, hetgeen tot de
verhoging van het motorremvermogen leidt.
Het extra remvermogen is hierbij beschikbaar over het hele
toerengebied. Een overdrukventiel voorkomt dat de motor wordt
overbelast. De constante remwerking functioneert onafhankelijk van de
bedrijfstemperatuur en maakt een gecontroleerde snelheid bij het
afrijden van hellingen mogelijk.
Ten opzichte van een retarder ontlast de Turbobrake ook het
koelsysteem. De Turbobrake leidt nauwelijks tot extra gewicht en ten
opzichte van een retarder bespaart de Turbobrake zelfs 100 kg. In
tegenstelling tot een retarder leidt de Turbobrake ook niet tot een
hoger brandstofverbruik. De Turbobrake is op alle Axor varianten
leverbaar, inclusief de Axor voorzien van de Midlift-as.
BedrijfsautoRAI