Drastische rationalisatie AXA op koers
9 juli 2003
Snel en adequaat kunnen reageren op marktomstandigheden. AXA Nederland
heeft het verslagjaar 2002 aangegrepen om de organisatie sterk te
stroomlijnen. Jan van den Berg (voorzitter Directie): "Wat dat
betreft, zijn we de markt een stapje voor. De meeste verzekeraars
hebben pas onlangs (kostenbesparende) maatregelen en
herstructureringen aangekondigd. AXA heeft in 2001 al onderkend dat er
iets moest gebeuren en wij hebben reeds tijdens het verslagjaar 2002
belangrijke stappen gezet."
Kostenbeheersing
Belangrijk punt betreft de besparingen op het gebied van de kosten.
AXA acht het van groot belang dat de kosten structureel verlaagd
worden. Dat is gelukt. In 2002 werd er op de kosten een besparing
gerealiseerd van 20 procent. Het gemiddeld aantal medewerkers
(herrekend op fulltime basis) daalde van 939 in 2001 tot 797 in 2002.
Dankzij het structurele karakter van de bereikte verbeteringen zullen
deze in 2003 en latere jaren effect sorteren.
Verbetering service
In het jaar 2002 werd de interne organisatie geherstructureerd. Een
meer wendbare en beter op het bieden van een service ingerichte
organisatie is het resultaat. AXA transformeerde van een decentrale
organisatie in een bedrijf dat opereert op basis van een functioneel
model. Verbetering van de administratieve processen, de bereikbaarheid
en het dienstbetoon hebben de afgelopen jaren veel aandacht gekregen.
Objectieve metingen in 2002 tonen aan dat binnen het
levensverzekeringsbedrijf de prestaties marktconform zijn en op
onderdelen een out-performance laten zien. Positieve ontwikkelingen
ook bij AXA's zorgverzekeringsbedrijf. Werkachterstanden zijn
weggewerkt en behoren door aanpassingen in het operationele proces
definitief tot het verleden. Betaling van ziektekostendeclaraties
gebeurt op basis van dagverwerking. Ook bij het
schadeverzekeringsbedrijf hebben de maatregelen om te komen tot
verbetering van kwaliteit van de service vruchten afgeworpen. Voor
alle activiteiten geldt dat AXA online dienstverlening op
mutatieverkeer, rechtstreeks in het backoffice, sterk uitbreidde.
Jaarcijfers
De in 2002 genomen maatregelen hielden in dat er eenmalige kosten
gemaakt werden. Voorts zorgden negatieve marktontwikkelingen voor een
voor alle verzekeraars moeilijk 2002. Deze ontwikkelingen tonen zich
in de resultaten. Na belastingen resulteert een verlies van 37,1
miljoen euro. In het levensverzekeringsbedrijf daalde het resultaat
voornamelijk als gevolg van verslechterde beleggingsresultaten. Het
resultaat van het schadeverzekeringsbedrijf verbeterde ten opzichte
van het zwaar verliesgevende jaar 2001, maar was desondanks
verlieslatend. Enkele grote schaden, gestegen herverzekeringspremies
en een verdere verzwaring van onze voorziening voor letselschades
waren daarin bepalend. Ons zorgverzekeringsbedrijf leed onder de
onverwacht sterk gestegen tarieven van zorgaanbieders boven op een
reeds ingecalculeerde gestegen zorgconsumptie. Tot slot werden alle
bedrijfsonderdelen geconfronteerd met sterk gestegen pensioenlasten.
Koers 2003
AXA blijft de ingezette lijn vervolgen en investeren in zijn
kernactiviteiten Middels het investeringsprogramma Doorbraak Leven zal
AXA met een joint venture partner de dienstverlening op gebied van
universal life verzekeringen verder verbeteren. AXA is 100% dedicated
aan het professionele intermediair en zal, anders dan vele
concurrenten, niet kiezen voor multi-channeldistributie. De
verwachting is dat, gegeven de lagere rendementen in de bedrijfstak,
het steeds moeilijker zal worden voor multi-channel partijen om de
belangen van het vrije intermediair te waarborgen vanwege de belangen
in andere distributiekanalen.
AXA Verzekeringen