AXA Verzekeringen

Drastische rationalisatie AXA op koers

9 juli 2003

Snel en adequaat kunnen reageren op marktomstandigheden. AXA Nederland heeft het verslagjaar 2002 aangegrepen om de organisatie sterk te stroomlijnen. Jan van den Berg (voorzitter Directie): "Wat dat betreft, zijn we de markt een stapje voor. De meeste verzekeraars hebben pas onlangs (kostenbesparende) maatregelen en herstructureringen aangekondigd. AXA heeft in 2001 al onderkend dat er iets moest gebeuren en wij hebben reeds tijdens het verslagjaar 2002 belangrijke stappen gezet."

Kostenbeheersing

Belangrijk punt betreft de besparingen op het gebied van de kosten. AXA acht het van groot belang dat de kosten structureel verlaagd worden. Dat is gelukt. In 2002 werd er op de kosten een besparing gerealiseerd van 20 procent. Het gemiddeld aantal medewerkers (herrekend op fulltime basis) daalde van 939 in 2001 tot 797 in 2002. Dankzij het structurele karakter van de bereikte verbeteringen zullen deze in 2003 en latere jaren effect sorteren.

Verbetering service

In het jaar 2002 werd de interne organisatie geherstructureerd. Een meer wendbare en beter op het bieden van een service ingerichte organisatie is het resultaat. AXA transformeerde van een decentrale organisatie in een bedrijf dat opereert op basis van een functioneel model. Verbetering van de administratieve processen, de bereikbaarheid en het dienstbetoon hebben de afgelopen jaren veel aandacht gekregen. Objectieve metingen in 2002 tonen aan dat binnen het levensverzekeringsbedrijf de prestaties marktconform zijn en op onderdelen een out-performance laten zien. Positieve ontwikkelingen ook bij AXA's zorgverzekeringsbedrijf. Werkachterstanden zijn weggewerkt en behoren door aanpassingen in het operationele proces definitief tot het verleden. Betaling van ziektekostendeclaraties gebeurt op basis van dagverwerking. Ook bij het schadeverzekeringsbedrijf hebben de maatregelen om te komen tot verbetering van kwaliteit van de service vruchten afgeworpen. Voor alle activiteiten geldt dat AXA online dienstverlening op mutatieverkeer, rechtstreeks in het backoffice, sterk uitbreidde.

Jaarcijfers

De in 2002 genomen maatregelen hielden in dat er eenmalige kosten gemaakt werden. Voorts zorgden negatieve marktontwikkelingen voor een voor alle verzekeraars moeilijk 2002. Deze ontwikkelingen tonen zich in de resultaten. Na belastingen resulteert een verlies van 37,1 miljoen euro. In het levensverzekeringsbedrijf daalde het resultaat voornamelijk als gevolg van verslechterde beleggingsresultaten. Het resultaat van het schadeverzekeringsbedrijf verbeterde ten opzichte van het zwaar verliesgevende jaar 2001, maar was desondanks verlieslatend. Enkele grote schaden, gestegen herverzekeringspremies en een verdere verzwaring van onze voorziening voor letselschades waren daarin bepalend. Ons zorgverzekeringsbedrijf leed onder de onverwacht sterk gestegen tarieven van zorgaanbieders boven op een reeds ingecalculeerde gestegen zorgconsumptie. Tot slot werden alle bedrijfsonderdelen geconfronteerd met sterk gestegen pensioenlasten.

Koers 2003

AXA blijft de ingezette lijn vervolgen en investeren in zijn kernactiviteiten Middels het investeringsprogramma Doorbraak Leven zal AXA met een joint venture partner de dienstverlening op gebied van universal life verzekeringen verder verbeteren. AXA is 100% dedicated aan het professionele intermediair en zal, anders dan vele concurrenten, niet kiezen voor multi-channeldistributie. De verwachting is dat, gegeven de lagere rendementen in de bedrijfstak, het steeds moeilijker zal worden voor multi-channel partijen om de belangen van het vrije intermediair te waarborgen vanwege de belangen in andere distributiekanalen.