ERNST AND YOUNG

ERNST & YOUNG: Schipping Industry Almanac 2003

Wet van de remmende voorsprong speelt Nederland parten om koppositie als scheepvaartland te behouden

ROTTERDAM, 10 JULI 2003 - De voorsprong van Nederland als toonaangevend internationaal scheepvaartland brokkelt steeds verder af. Met name Duitsland en Groot-Brittannië hebben geleerd van het Nederlandse succes en hebben een inhaalslag gemaakt.

Dit blijkt uit de zesde editie van de Shipping Industry Almanac, een gedetailleerd overzicht van het investeringsklimaat in de dertig belangrijkste scheepvaartlanden, dat sinds 1998 jaarlijks door de scheepvaartgroep van Ernst & Young wordt uitgebracht.

Scheepvaart is traditioneel een internationale activiteit. Voor succesvol ondernemerschap in deze sector is goede bekendheid met de diverse (fiscale) aspecten van het investeringsklimaat in andere landen cruciaal. Om hieraan tegemoet te komen geeft de internationale scheepvaartgroep van Ernst & Young sinds 1998 jaarlijks de Shipping Industry Almanac uit.

In de editie van 2003 wordt van dertig scheepvaartlanden het investeringsklimaat weergegeven, waarbij de aandacht specifiek uitgaat naar infrastructuur, veiligheids- en milieueisen, regelgeving op het gebied van bemensing, subsidies en belastingen en informatie met betrekking tot de registratie van schepen.

Uit de vergelijkende informatie (alle beschreven landen worden weergegeven volgens hetzelfde stramien) kunnen parallellen worden getrokken maar ook de verschillen komen duidelijk aan het licht. Drs. Connie Roozen, senior belastingadviseur en vice-president van de internationale scheepvaartgroep van Ernst & Young: 'op fiscaal gebied liep Nederland sinds de invoering van het tonnageregime in 1996 mee in de kopgroep van de internationale zeescheepvaart. Dit was destijds ook het doel van de invoering in Nederland, het versterken van de internationale concurrentiepositie van Nederland op het gebied van de zeescheepvaart. Echter, landen als Duitsland en het Verenigd Koninkrijk hebben goed gekeken naar het Nederlandse systeem en inmiddels ook een tonnageregime ingevoerd, wat op onderdelen voor zeescheepvaartondernemingen zelfs voordeliger is dan het Nederlandse systeem. Hierdoor neemt de relatieve voorsprong van Nederland af. We moeten dus blijven waken voor een te grote verslechtering van het zeescheepvaartklimaat in Nederland ten opzichte van de ons omringende landen. Dat zou de aantrekkelijkheid van Nederland als vestigingsland flink aantasten.'

Behalve het Verenigd Koninkrijk en Duitsland hebben nu ook landen als België, Denemarken en Ierland een tonnageregime ingevoerd. In andere Europese landen wordt invoering overwogen, aldus de Shipping Industry Almanac van Ernst & Young. Conny Roozen: 'de teruglopende voorsprong heeft gelukkig de volle aandacht van de Nederlandse overheid. Onlangs verscheen een evaluatienota over het zeescheepvaartbeleid in Nederland. Concrete wetsvoorstellen zijn tot op heden echter nog niet door de overheid ingediend. Wel is aangegeven dat sommige onderwerpen (onder meer uitbreiding van het aantal soorten schepen dat voor het tonnageregime kan kwalificeren) door het kabinet Balkenende II ter hand zullen worden genomen.'

Noot aan de redactie
Voor meer informatie

Toby Ellson, woordvoerder
Tel: 06 2908 47 62

10 jul 03 10:01