persbericht
Nummer:
50
Directie:
voorlichting
10-07-2003
Status:
informatie
Normering centrale examens VMBO in 2004 verplicht
Ongeveer 90 procent van de vmbo-leerlingen is geslaagd. Slechts elf
procent van de scholen in het vmbo zijn bij de examens afgeweken van
de centrale adviesnormering. Als scholen afweken was dat voor één of
enkele vakken. Door het niet toepassen van de adviesnormering hebben
in totaal hooguit 0,7 procent extra geslaagden opgeleverd. Op basis
van het onderzoek wordt de normering van de centrale examens vmbo in
2004 verplicht. Dat betekent dat scholen niet meer hiervan kunnen
afwijken. Dit schrijft minister Van der Hoeven vandaag in een brief
die samen met het onderzoek van Regioplan vandaag naar de Tweede Kamer
is gestuurd.
Er deden dit jaar zon 110.000 leerlingen in het vmbo examen waarbij de
scholen voor ongeveer 60.000 leerlingen konden afwijken van de
normering. Dit jaar was voor het eerst centrale examens voor de
algemene vakken uit de basisberoepsgerichte leerweg en de
beroepsgerichte vakken in de gemengde, kaderberoepsgerichte en
basisberoepsgericht leerweg van het vmbo. Een belangrijk kenmerk van
een centraal examen is de centrale bindende normering. Per
examenonderdeel (vak of programma) krijgen leerlingen een score. Dit
leidt weer tot een cijfer.
Scholen konden dit jaar nog afwijken van de normering omdat deze niet
verplicht was. Voor de examens in 2004 wordt de normering verplicht.
Er is één categorie examen waar de verplichting niet geldt en dat is
voor de beroepsgerichte vakken in de basisberoepsgerichte leerweg. In
2005 wordt daar het centraal schriftelijk en praktisch examen
ingevoerd. Dat zijn examens waarbij de theorie en praktijk van het
beroepsvak samengevoegd zijn. In 2004 kunnen scholen nog kiezen om de
theorie en praktijk wel of niet geïntegreerd te examineren. Daarom
geldt de centrale normering in 2004 nog niet voor deze examens.
Ministerie van OCenW
Europaweg 4
Postbus 25000
2700 LZ Zoetermeer
T: 079 323 23 23
F: 079 323 23 20
E: info@minocw.nl
Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen