Lijst Pim Fortuyn
Werkbezoek aan Glen Mills school
Eerdmans en Varela onder de indruk 9 juli 2003
door Bart Bakker
Op dinsdag 8 juli legde een delegatie van de LPF Tweede Kamerfractie
een werkbezoek aan de Glen Mills-school in het Overijsselse Wezep af.
De Kamerleden Joost Eerdmans en Joao Varela gingen, vergezeld van een
viertal fractiemedewerkers, zelf een kijkje nemen bij de bijzondere
onderwijsinstelling.
De Glen Millsschool is bedoeld voor jonge delinquenten die ernstig en
veelvuldig anti-sociaal gedrag vertonen. De school kent geen regels,
maar normen die door de groep bepaald worden en doet een groot beroep
op de eigen verantwoordelijkheid en sociale zelfredzaamheid van een
leerling. Hoe positiever het gedrag en hoe groter de vorderingen, hoe
meer privileges, status en inspraak. De student krijgt een positieve
status op grond van pro-sociaal gedrag. Uit recent onderzoek van de
Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Jeugdhulpverlening van de
universiteit Leiden bleek dat de Glen Mills-school zeer succesvol is.
In totaal verblijven momenteel 126 jongeren op de Glen Milles-school.
Meer dan zeventig procent van de schoolverlaters recidiveert niet.
Hoewel de cijfers nu al bemoedigend zijn, hoopt de schooldirectie dit
hoge percentage in de nabije toekomst vast te kunnen houden.
De ontmoeting tussen de Haagse politici en deskundigen uit de wereld
van de praktijk was zeer geslaagd. Na een warm onthaal door de
directieleden Van der Kolk en Nieuwkerken konden de LPF-ers met eigen
ogen zien hoe het programma en de omgeving van de jongeren er uit
ziet. Alle genodigden waren onder de indruk van de tastbare resultaten
die de onderwijsmethode oplevert. Op de school verblijven jongeren
tussen de veertien en de achttien jaar. Zij hebben ernstige misdrijven
gepleegd zoals roofovervallen en poging tot doodslag. Een groot aantal
van hen heeft er voorafgaand aan hun komst naar de Glen Mills school
dan ook al een gesloten detentie op zitten. Het verblijf in de Glen
Mills school komt in de meeste gevallen nog eens bovenop hun
veroordeling.
Er word via een Amerikaans systeem gewerkt. Opvallend is de rangorde
binnen de school. Jongeren die zich voorbeeldig gedragen kunnen punten
verdienen en stijgen in de hiërarchie. Als ze eenmaal bull zijn (het
diploma wordt tijdens een feestavond met ouders uitgereikt) dan
krijgen ze privileges als televisiekijken en meer bewegingsvrijheid in
het complex. Als de student eenmaal de status van 'rep' of 'exec'
heeft bereikt, staat hij nog hoger op de ladder en mag hij
medescholieren op hun gedrag aanspreken en rondleidingen geven.
"Het was een zware, maar nuttige periode op deze school", vertelt één
van de 'reps' tijdens de rondleiding. "Ik heb hier wel mijn
MAVO-diploma gehaald. Dat maakt mijn kans op een baan weer wat
groter". Hij staart vervolgens naar de witte lijn bij de hoofdingang.
"De witte lijn staat symbool voor het toegangshek. Over drie maanden
mag ik hier weg", vervolgt de zestien-jarige. "Het geeft me een
heerlijk gevoel om weer vrij te zijn. Het gevoel dat je opgesloten
bent is vreselijk. Dat hoop ik nooit meer mee te maken".
"Hier wordt keihard gewerkt aan een succesvolle terugkeer in de
maatschappij", concludeert Joost Eerdmans. "De cijfers spreken voor
zich. De jongeren weten dat ze baat bij deze school hebben. De
gedrevenheid van de jongens spreekt mij zeer aan. Dit zou voor
achttien plussers overigens ook goed zijn".
"De hele sfeer op deze school is erg indrukwekkend", vult Joao Varela
aan. "De jongens maken een bijzonder gedisciplineerde indruk. Ik hoop
dat als zij straks in de maatschappij terugkeren deze discipline ook
kunnen vasthouden en zodoende weer goed kunnen functioneren".
Afgezien van dit succesvolle concept, dat door de Lijst Pim Fortuyn
van harte wordt toegejuicht, had de fractie nog een reden om nader
kennis te maken met het bestuur en de leerlingen van de school. Eind
juni eiste de LPF middels een motie dat er geld vrijgemaakt zal worden
om een uitbreiding van de capaciteit van de Glen Mills school met 55
opvangplaatsen te realiseren.