Uit de collegevergadering van 8 juli 2003
Op dinsdag 8 juli 2003 heeft het college van burgemeester en
wethouders onder andere de volgende besluiten genomen:
Bestuursrapportage 2003-1
Het college heeft kennisgenomen van de Bestuursrapportage 2003-1.
In deze rapportage wordt verantwoording afgelegd over de
bedrijfsvoering en de mate waarin de beleidsplanning is
gerealiseerd in het eerste kwartaal van 2003.
Kadernotitie HRM-beleid
Het college heeft kennisgenomen van de kadernotitie HRM. Hiermee
wordt voldaan aan het ten uitvoer brengen van onderwerp nr. 21 van
het Collegewerkplan. De notitie reikt kaders aan waarbinnen de
instroom, doorstroom en uitstroom van medewerkers binnen de
gemeente plaatsvindt. Met behulp van de conclusies kan het
P&O-instrumentarium worden aangepast.
Rapportage Toezicht Capelle-Centrum / winkelcentrum De Koperwiek
Het college heeft kennisgenomen van het Verslag veiligheid
centrumgebied september 2001-december 2002. Belangrijkste conclusie
is dat het aantal vervelende incidenten, de overlast en overige
onveiligheid is verminderd en het veiligheidsgevoel van de
bezoekers is toegenomen. De rapportage is op verzoek van de
gemeente opgesteld door de ondernemersvereniging Stadscentrum De
Koperwiek.
Uitvoering Wet Waardering Onroerende Zaken (WOZ)
Het college heeft het oordeel van de Waarderingskamer over de
uitvoering van de Wet waardering onroerende zaken voor kennisgeving
aangenomen. De Waarderingskamer concludeert dat de gemeente Capelle
aan den IJssel geen achterstanden heeft in de permanente processen
van de uitvoering van de Wet waardering onroerende zaken. Ook bij
de overige werkzaamheden wordt voldaan aan de gehanteerde criteria.
Analyse van de indicaties en wachtlijsten verpleging en verzorging
in Capelle aan den IJssel en Krimpen aan den IJssel
Het college heeft kennisgenomen van de uitkomsten van de analyse
van de indicaties en wachtlijsten verpleging en verzorging in
Capelle aan den IJssel en Krimpen aan den IJssel. Onderzoeksbureau
Tympaan heeft de vraag naar verpleging en verzorging in relatie tot
het aanbod inzichtelijk gemaakt. Behalve dat de huidige situatie in
beeld is gebracht, zijn er ook voorspellingen gedaan voor 2015. Het
gaat in dit onderzoek zowel om de zorg in tehuizen (intramuraal)
als de zorg thuis (extramuraal).
Uit het onderzoek blijkt dat de wachtlijsten minder groot zijn dan
werd verwacht. Het aantal wachtenden verschilt erg per aanbieder.
De wachtlijsten voor zorg thuis schommelen erg. Momenteel zijn er
in beide gemeenten geen wachtlijsten voor kortdurende opname in een
verzorgingshuis. Voor 2015 wordt voorspeld dat het aantal
indicaties in Capelle aan den IJssel met ongeveer 17% zal toenemen.
Voor de opname in een verzorgingshuis in combinatie met zorg thuis
wordt voor 2015 een toename van 33% van het aantal wachtenden
verwacht. Voor kortdurende opname verpleeghuiszorg en opname
verpleeghuiszorg vanwege ziekte, voorspelt het onderzoeksbureau een
toename van het aantal wachtenden van 23%. Het aantal intramurale
plaatsen voor psychogeriatrie zal in 2015 voor Capelle en Krimpen
met 140 uitgebreid moeten zijn. Voor Capelle zal het aantal
plaatsen verpleeghuiszorg vanwege ziekte met ruim 50% moeten
toenemen.
Het onderzoek is gefinancierd door de provincie Zuid-Holland. De
uitkomsten van deze analyse worden opgenomen in de nota wonen-zorg,
die samen met de provincie geschreven wordt.
Kort-Geding PUKA
In verband met de ontsluiting van de Rotterdamse wijk Nesselande
wordt de Hoofdweg in Capelle aan den IJssel verdubbeld. PUKA maakt
bezwaar tegen de plannen van de gemeente om de doorsteek van de
middenberm op de Hoofdweg tegenover de doorsteek van de ventweg
naar de Hoofdweg bij PUKA te verwijderen. PUKA is van oordeel dat
de gemeente toezeggingen heeft gedaan de ontsluitingen niet te
verwijderen en heeft daarom de gemeente gedagvaard.
Aanpassen bedragen bijlage 2 Huisvestingsverordening
Het college heeft ingestemd met het aanpassen van de bedragen in
bijlage 2 van de Huisvestingsverordening Capelle aan den IJssel
2003 aan de per 1 juli 2003 geldende bedragen conform de
Huursubsidiewet en de Regionale Huisvestingsrichtlijn.
Afhankelijk van inkomen en samenstelling van het huishouden is
huursubsidie mogelijk bij toewijzing van een woning met maximaal 4
kamers tot een huurprijs van 453,77 (voorheen 440,12) en voor een
woning met 5 of meer kamers tot een huurprijs van 486,30 (voorheen
471,67). Binnen de Stadsregio Rotterdam komen woningzoekenden met
een gezamenlijk inkomen boven de Ziekenfondsgrens per 1 juli 2003
in aanmerking voor een huurwoning tot en met vier kamers met een
huurprijs vanaf 401,98 (voorheen 390,27).
Voor huurwoningen met een huurprijs hoger dan 486,30 zijn de
toewijzingsregels niet van toepassing. De gemeente heeft met
Stichting Woningpartners echter een overeenkomst gesloten over de
toewijzing van alle woningen van Woningpartners op basis van deze
regels.
Gemeente Capelle a/d IJssel