http://www.evo.nl
Verladersorganisatie EVO tegen gedwongen gebruik Betuweroute
Minister Peijs wil het gebruik van de Betuweroute in toekomst eventueel
gaan afdwingen. EVO is hier fel op tegen, omdat dit een aantasting is
van de fundamentele vrijheid in de keuze van vervoer.
Verladers willen graag zelf bepalen wat bedrijfseconomisch voor hen de
beste en veiligste wijze van vervoer is. De overheid dient enkel de
randvoorwaarden te bepalen, maar kan het gebruik niet afdwingen.
EVO is voorstander van de aanleg van de Betuweroute als strategisch
project waardoor Rotterdam een goede ontsluiting per spoor krijgt en
waardoor Nederland wordt aangesloten op het Trans-Europees spoornetwerk.
De aanleg had volgens ons wel soberder gemogen.
De discussie over het gedwongen gebruik van de Betuweroute is een direct
gevolg van de berichten over de negatieve exploitatie van de
Betuweroute. Uit een rapport van de Rekenkamer blijkt dat in de eerste
jaren na opening van de Betuweroute de exploitatie negatief is. De
Tweede Kamer reageerde hier onlangs op met het voorstel om het gebruik
dan maar duurder te maken. Daarbij werd echter vergeten dat de
spoorvervoerders bij een te dure Betuweroute ook gebruik kunnen blijven
maken van de bestaande spoorverbindingen, zoals de Brabantroute. Door
een gedwongen gebruik zou dit weer voorkomen moeten worden.
EVO vindt gedwongen gebruik geen optie. De markt van het vervoer is
immers een vrije markt, waarbij verladers verschillende opties afwegen.
Dat houdt dus in dat spoorvervoer concurrerend moet zijn met het
alternatief wegvervoer. Indien spoorvervoer door allerlei
dwangmaatregelen te duur wordt kan de Nederlandse handel en industrie
altijd nog uitwijken naar het wegvervoer of in sommige gevallen de
binnenvaart.
EVO vraagt zich af waarom bij voorkeur negatief wordt gekeken naar de
Betuweroute. In plaats van dwangmaatregelen en prijsverhogingen zou het
veel nuttiger zijn om deze spoorverbinding zo aantrekkelijk mogelijk te
maken. In dat geval zouden meer bedrijven kiezen voor het spoor en zou
een discussie over de rentabiliteit overbodig worden. Het feit dat de
Betuweroute alleen voor goederentreinen toegankelijk is, biedt op zich
al veel voordelen. Goederentreinen kunnen straks ongestoord doorrijden
en hoeven niet meer onnodig te stoppen om reizigerstreinen voorbij te
laten.
---
Meer informatie: EVO, Max Philips, Beleidsadviseur Spoorvervoer, 079 346 73
73
Bas Los
EVO - toonaangevend voor verladers, eigen vervoerders en ontvangers.
Belangenbehartiging en Ledenservice
Postbus 350
2700 AJ Zoetermeer
T 079 3467346
F 079 3467805
Mobiel 06 55 763 401
www.evovisie.nl