Persberichten
09-07-2003
Stedelijke economie groeit flink door dagtoerisme
afbeelding: Toeristen in binnenstad_kln Dagtoerisme wordt steeds
belangrijker voor Breda. Beliepen de totale bestedingen van
dagtoeristen in 2001 nog circa 104 miljoen euro, anno 2002 blijkt dat
bedrag meer dan het dubbele te zijn.
Uit recent onderzoek kan worden opgemaakt dat bezoekers van de stad
het afgelopen jaar bijna 265 miljoen euro uitgegeven te hebben. Deze
explosieve toename blijkt uit het jongste Continu Vakantie Onderzoek
(CVO), dat overigens is gebaseerd op een verbeterde
registratiemethode.
Niet alleen het dagtoerisme heeft grote economische waarde voor Breda,
ook het verblijfstoerisme in de stad zorgt voor aanzienlijke
bestedingen. Het economisch belang van het stedelijk toerisme neemt
naar verwachting de komende jaren alleen nog maar verder toe. Niet in
de laatste plaats door diverse ontwikkelingen in Breda, zoals de komst
van het Nationaal Museum voor Grafische Vormgeving, een nieuw
hoogkwalitatief winkelcentrum en de realisatie van een megabioscoop.
Ook het belang van en de kansen voor het verblijfstoerisme waarbij
minimaal één overnachting in bijvoorbeeld hotel, bungalow of camping
is inbegrepen, wordt in kaart gebracht. Daartoe laten de gemeenten
Breda, Oosterhout en Etten-Leur, de Kamer van Koophandel West-Brabant
en het Hoteloverleg Breda een onafhankelijk onderzoek uitvoeren.
Vooruitlopend op de resultaten die na de zomer bekend worden, kan
geconcludeerd worden dat er in het Bredase verblijfstoerisme jaarlijks
ook nog eens vele miljoenen euros om gaan. Een voorzichtige schatting
is dat het totale economische belang van het totale stedelijk toerisme
op dit moment in Breda een kleine 300 miljoen euro per jaar bedraagt.
Kenmerken toeristisch bezoek en bezoekers
Evenals in de jaren 2000 en 2001 heeft de Stichting Continu Vakantie
Onderzoek (CVO) ook in 2002 een representatief consumentenonderzoek
uitgevoerd naar de omvang en structuur van het dagtoeristisch bezoek
aan 19 grote en middelgrote steden. Breda volgt in absolute aantallen
bezoekers de kopgroep Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht. Deze
positie wordt gedeeld met Groningen, Den Bosch en Maastricht. Breda
laat steden als Haarlem, Dordrecht en Tilburg achter zich.
In 2002 hebben bijna 1,4 miljoen bezoekers ruim 4,6 miljoen
toeristische bezoeken aan Breda gebracht. Dit betekent een gemiddelde
bezoekfrequentie van 3,3 keer per jaar. In vergelijking tot voorgaande
onderzoeksjaren, weet Breda daarmee de dagtoerist steeds vaker aan
zich te binden (bezoekfrequentie in 2000 en 2001 was respectievelijk
2,5 en 2,9). Uitgaande van het bestedingsniveau van 2001 ( 57 per keer
per persoon) kan de totale omvang van het dagtoerisme worden ingeschat
op 264,6 miljoen euro.
De meeste bezoekers komen uit de eigen provincie (53%), gevolgd door
de aangrenzende provincies Zuid-Holland (21%) en Zeeland (7%).
Bezoeken op een doordeweekse dag zijn het meest populair (57%),
gevolgd door de zaterdag (34%). De zondag scoort met 7% relatief laag.
Breda is het hele jaar door aantrekkelijk voor dagtoeristen; seizoenen
hebben weinig invloed op het aantal bezoekers. Breda trekt relatief
veel bezoekers van middelbare leeftijd en jongere ouderen. Jongeren
tussen de 15 en 30 jaar en vijfenzestigplussers blijven hierbij
achter.
Toeristische bezoekmotieven
Winkelen voor het plezier blijft de belangrijkste reden om een bezoek
aan Breda te brengen (74%), gevolgd door lunchen of dineren in een
restaurant en op een terrasje zitten (beide bij 34% van de bezoeken).
Ook een bezoek aan het Bredase nachtleven (9%), een (historische)
stadswandeling (9%), bioscoopbezoek (8%), evenementenbezoek (7%, ook
vanwege het jubileumjaar Breda 750) en een bezoek aan theater/concert
en/of sportwedstrijd (beide 6%) zijn redenen voor een bezoek aan
Breda.
Belangrijke pijlers voor nieuwe dagtoeristische voorzieningen
Museumbezoek is nu nog in slechts 2% van de gevallen de reden van het
bezoek aan Breda. Met de komst van het nieuwe Nationaal Museum voor
Grafische Vormgeving, dat naar verwachting jaarlijks 40.000 bezoekers
vooral van buiten de stadzal trekken, groeit het aandeel van de musea
in deze context. Met de recente opening van het nieuwe Holland Casino
en het Poppodium Mezz, krijgen ook uitgaansleven en concertbezoek een
flinke impuls.
De realisatie van het nieuwe Turfschip, waarin onder andere een nieuwe
bioscoop met zeven filmzalen wordt gevestigd, zal een stijging van het
bioscoopbezoek teweegbrengen en daardoor de totale
bezoekersbestedingen doen toenemen. De ontwikkeling van het terrein
Achter de Lange Stallen zal de toppositie van de Bredase
winkelvoorzieningen opnieuw versterken.
Indien uit een binnenkort te verschijnen gemeentelijk onderzoek
blijkt, dat de realisatie van een nieuw en uniek grootschalig
evenementencomplex bij de Bavelse Berg haalbaar is, zal ook vanuit
deze bezoekerscategorie een aanzienlijke bijdrage aan de toeristische
bestedingen worden geleverd. Zeker geen slecht vooruitzicht in deze
economisch wat sombere tijden.
Speciale aandacht voor parkeren
In het CVO-onderzoek werd dit keer extra aandacht besteed aan
stedelijke parkeersituaties. Negentig procent van de bezoekers aan
Breda beoordelen de autobereikbaarheid als goed tot zeer goed. Een
belangrijk gegeven, aangezien 84% van de bezoekers gebruik maakt van
de auto bij een bezoek aan Breda. Hiermee samenhangend beoordeelt ruim
driekwart van de bezoekers de bewegwijzering als (zeer) duidelijk en
overzichtelijk en vindt het merendeel zonder (veel) moeite een
parkeerplaats.
Breda, 9 juli 2003
Het onderzoeksrapport is te bestellen via de website van
ContinuVakantieOnderzoek (verschijnt in een nieuw venster).
Gemeente Breda