Gemeente Breda

Persberichten

09-07-2003

Stedelijke economie groeit flink door dagtoerisme

afbeelding: Toeristen in binnenstad_kln Dagtoerisme wordt steeds belangrijker voor Breda. Beliepen de totale bestedingen van dagtoeristen in 2001 nog circa 104 miljoen euro, anno 2002 blijkt dat bedrag meer dan het dubbele te zijn.

Uit recent onderzoek kan worden opgemaakt dat bezoekers van de stad het afgelopen jaar bijna 265 miljoen euro uitgegeven te hebben. Deze explosieve toename blijkt uit het jongste Continu Vakantie Onderzoek (CVO), dat overigens is gebaseerd op een verbeterde registratiemethode.

Niet alleen het dagtoerisme heeft grote economische waarde voor Breda, ook het verblijfstoerisme in de stad zorgt voor aanzienlijke bestedingen. Het economisch belang van het stedelijk toerisme neemt naar verwachting de komende jaren alleen nog maar verder toe. Niet in de laatste plaats door diverse ontwikkelingen in Breda, zoals de komst van het Nationaal Museum voor Grafische Vormgeving, een nieuw hoogkwalitatief winkelcentrum en de realisatie van een megabioscoop.

Ook het belang van en de kansen voor het verblijfstoerisme waarbij minimaal één overnachting in bijvoorbeeld hotel, bungalow of camping is inbegrepen, wordt in kaart gebracht. Daartoe laten de gemeenten Breda, Oosterhout en Etten-Leur, de Kamer van Koophandel West-Brabant en het Hoteloverleg Breda een onafhankelijk onderzoek uitvoeren. Vooruitlopend op de resultaten die na de zomer bekend worden, kan geconcludeerd worden dat er in het Bredase verblijfstoerisme jaarlijks ook nog eens vele miljoenen euros om gaan. Een voorzichtige schatting is dat het totale economische belang van het totale stedelijk toerisme op dit moment in Breda een kleine 300 miljoen euro per jaar bedraagt.

Kenmerken toeristisch bezoek en bezoekers
Evenals in de jaren 2000 en 2001 heeft de Stichting Continu Vakantie Onderzoek (CVO) ook in 2002 een representatief consumentenonderzoek uitgevoerd naar de omvang en structuur van het dagtoeristisch bezoek aan 19 grote en middelgrote steden. Breda volgt in absolute aantallen bezoekers de kopgroep Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht. Deze positie wordt gedeeld met Groningen, Den Bosch en Maastricht. Breda laat steden als Haarlem, Dordrecht en Tilburg achter zich.

In 2002 hebben bijna 1,4 miljoen bezoekers ruim 4,6 miljoen toeristische bezoeken aan Breda gebracht. Dit betekent een gemiddelde bezoekfrequentie van 3,3 keer per jaar. In vergelijking tot voorgaande onderzoeksjaren, weet Breda daarmee de dagtoerist steeds vaker aan zich te binden (bezoekfrequentie in 2000 en 2001 was respectievelijk 2,5 en 2,9). Uitgaande van het bestedingsniveau van 2001 ( 57 per keer per persoon) kan de totale omvang van het dagtoerisme worden ingeschat op 264,6 miljoen euro.

De meeste bezoekers komen uit de eigen provincie (53%), gevolgd door de aangrenzende provincies Zuid-Holland (21%) en Zeeland (7%). Bezoeken op een doordeweekse dag zijn het meest populair (57%), gevolgd door de zaterdag (34%). De zondag scoort met 7% relatief laag.

Breda is het hele jaar door aantrekkelijk voor dagtoeristen; seizoenen hebben weinig invloed op het aantal bezoekers. Breda trekt relatief veel bezoekers van middelbare leeftijd en jongere ouderen. Jongeren tussen de 15 en 30 jaar en vijfenzestigplussers blijven hierbij achter.

Toeristische bezoekmotieven
Winkelen voor het plezier blijft de belangrijkste reden om een bezoek aan Breda te brengen (74%), gevolgd door lunchen of dineren in een restaurant en op een terrasje zitten (beide bij 34% van de bezoeken). Ook een bezoek aan het Bredase nachtleven (9%), een (historische) stadswandeling (9%), bioscoopbezoek (8%), evenementenbezoek (7%, ook vanwege het jubileumjaar Breda 750) en een bezoek aan theater/concert en/of sportwedstrijd (beide 6%) zijn redenen voor een bezoek aan Breda.
Belangrijke pijlers voor nieuwe dagtoeristische voorzieningen Museumbezoek is nu nog in slechts 2% van de gevallen de reden van het bezoek aan Breda. Met de komst van het nieuwe Nationaal Museum voor Grafische Vormgeving, dat naar verwachting jaarlijks 40.000 bezoekers vooral van buiten de stadzal trekken, groeit het aandeel van de musea in deze context. Met de recente opening van het nieuwe Holland Casino en het Poppodium Mezz, krijgen ook uitgaansleven en concertbezoek een flinke impuls.

De realisatie van het nieuwe Turfschip, waarin onder andere een nieuwe bioscoop met zeven filmzalen wordt gevestigd, zal een stijging van het bioscoopbezoek teweegbrengen en daardoor de totale bezoekersbestedingen doen toenemen. De ontwikkeling van het terrein Achter de Lange Stallen zal de toppositie van de Bredase winkelvoorzieningen opnieuw versterken.
Indien uit een binnenkort te verschijnen gemeentelijk onderzoek blijkt, dat de realisatie van een nieuw en uniek grootschalig evenementencomplex bij de Bavelse Berg haalbaar is, zal ook vanuit deze bezoekerscategorie een aanzienlijke bijdrage aan de toeristische bestedingen worden geleverd. Zeker geen slecht vooruitzicht in deze economisch wat sombere tijden.

Speciale aandacht voor parkeren
In het CVO-onderzoek werd dit keer extra aandacht besteed aan stedelijke parkeersituaties. Negentig procent van de bezoekers aan Breda beoordelen de autobereikbaarheid als goed tot zeer goed. Een belangrijk gegeven, aangezien 84% van de bezoekers gebruik maakt van de auto bij een bezoek aan Breda. Hiermee samenhangend beoordeelt ruim driekwart van de bezoekers de bewegwijzering als (zeer) duidelijk en overzichtelijk en vindt het merendeel zonder (veel) moeite een parkeerplaats.

Breda, 9 juli 2003

Het onderzoeksrapport is te bestellen via de website van ContinuVakantieOnderzoek (verschijnt in een nieuw venster).