Gemeente 's-Hertogenbosch

09-07-2003

"Sociale activering: iedereen telt mee"

In de nota "Sociale activering: iedereen telt mee" maakt het college zich sterk voor een stad waarin mensen zelfredzaam zijn en actief deelnemen aan de maatschappij. Voorkomen moet worden dat mensen buitengesloten raken. Toch groeit deze moeilijke doelgroep. Mensen met veel problemen, vaak langdurig zonder werk, dreigen geïsoleerd te raken en hebben daarom vaak een specifiek aanbod en bijzondere begeleiding nodig. Sociale activering wil ook de sociaal kwetsbare mensen een kans bieden. Het gaat dan om mensen waarbij sprake is van een sociaal isolement, een grote afstand tot de arbeidsmarkt en/of meervoudige persoonlijke of sociale problematiek. Sociale activering begint vaak met langdurige zorg of hulpverlening. Voordat sprake is van een oriëntatie op de arbeidsmarkt moeten er allerlei problemen worden opgelost (huisvesting, gezondheid, taalachterstand, verslaving en dergelijke). Als deze problemen zijn aangepakt, kan via het werken aan sociale en communicatieve vaardigheden, dagstructurering, oriëntatie op wensen en mogelijkheden, gesubsidieerde werkplekken en opleidingen de laatste trede een reguliere baan worden bereikt. De praktijk wijst uit dat een deel van de doelgroep die laatste tree niet (of pas na zeer lange tijd) haalt. Voor een aantal blijft betaald werk het doel, voor anderen is sociale redzaamheid of dagstructurering het einddoel.

Afstemmen en samenwerken
Er zijn veel instellingen en vrijwilligersorganisaties die zich bezighouden met de zorg, hulp en begeleiding van deze groep mensen. Zij hebben allemaal op hun eigen terrein deskundigheid opgebouwd; in de maatschappelijke opvang, de dagstructurering en de zorg. Veel kleine organisaties werken laagdrempelig en zijn een onmisbare schakel in het benaderen van een groep die vaak moeilijk aanspreekbaar is. Om voor deze "bijzondere groepen" een goede dienstverlening op te bouwen, is het noodzakelijk dat verschillende partijen hun afstemming en samenwerking intensiveren. De gemeente neemt hierbij het voortouw en doet een eerste aanzet om de regie op de klant (afdeling AmSZ) en de regie op het aanbod (afdeling Welzijn) beter op elkaar aan te sluiten. De voorgestelde aanpak richt zich op: meer aandacht voor trajecten sociale redzaamheid voor uitkeringsgerechtigden en versterking van het aanbod dagstructurering. Er wordt onder meer gewerkt aan een betere klantdiagnose en er worden richtlijnen opgesteld voor de inkoopprocedure van producten die zich richten op het vergroten van sociale redzaamheid. Samen met het veld kijkt de gemeente hoe ze de zaken beter op de rails kan zetten. Een Werkgroep Sociale Activering krijgt de taak om de vinger op de zere plek te leggen en een advies te geven over de oplossing van de knelpunten binnen het bestaande aanbod dagstructurering.

Op zoek naar partners
De gemeente beperkt zich niet alleen tot die gebieden waar ze een sturingsinstrument (de regie op de inkomensondersteuning en de toeleiding naar werk en de regie op het aanbod van welzijnsvoorzieningen) in handen heeft. Daarnaast zoekt ze actief naar partners en medefinanciers zoals UWV, de zorgverzekeraars en andere overheden om trajecten voor sociale redzaamheid te versterken vanuit de maatschappelijke noodzaak dat de groep kwetsbare mensen met meervoudige problematiek groeit.