09-07-2003
"Sociale activering: iedereen telt mee"
In de nota "Sociale activering: iedereen telt mee" maakt het college
zich sterk voor een stad waarin mensen zelfredzaam zijn en actief
deelnemen aan de maatschappij. Voorkomen moet worden dat mensen
buitengesloten raken. Toch groeit deze moeilijke doelgroep. Mensen met
veel problemen, vaak langdurig zonder werk, dreigen geïsoleerd te
raken en hebben daarom vaak een specifiek aanbod en bijzondere
begeleiding nodig. Sociale activering wil ook de sociaal kwetsbare
mensen een kans bieden. Het gaat dan om mensen waarbij sprake is van
een sociaal isolement, een grote afstand tot de arbeidsmarkt en/of
meervoudige persoonlijke of sociale problematiek. Sociale activering
begint vaak met langdurige zorg of hulpverlening. Voordat sprake is
van een oriëntatie op de arbeidsmarkt moeten er allerlei problemen
worden opgelost (huisvesting, gezondheid, taalachterstand, verslaving
en dergelijke). Als deze problemen zijn aangepakt, kan via het werken
aan sociale en communicatieve vaardigheden, dagstructurering,
oriëntatie op wensen en mogelijkheden, gesubsidieerde werkplekken en
opleidingen de laatste trede een reguliere baan worden bereikt. De
praktijk wijst uit dat een deel van de doelgroep die laatste tree niet
(of pas na zeer lange tijd) haalt. Voor een aantal blijft betaald werk
het doel, voor anderen is sociale redzaamheid of dagstructurering het
einddoel.
Afstemmen en samenwerken
Er zijn veel instellingen en vrijwilligersorganisaties die zich
bezighouden met de zorg, hulp en begeleiding van deze groep mensen.
Zij hebben allemaal op hun eigen terrein deskundigheid opgebouwd; in
de maatschappelijke opvang, de dagstructurering en de zorg. Veel
kleine organisaties werken laagdrempelig en zijn een onmisbare schakel
in het benaderen van een groep die vaak moeilijk aanspreekbaar is. Om
voor deze "bijzondere groepen" een goede dienstverlening op te bouwen,
is het noodzakelijk dat verschillende partijen hun afstemming en
samenwerking intensiveren. De gemeente neemt hierbij het voortouw en
doet een eerste aanzet om de regie op de klant (afdeling AmSZ) en de
regie op het aanbod (afdeling Welzijn) beter op elkaar aan te sluiten.
De voorgestelde aanpak richt zich op: meer aandacht voor trajecten
sociale redzaamheid voor uitkeringsgerechtigden en versterking van het
aanbod dagstructurering. Er wordt onder meer gewerkt aan een betere
klantdiagnose en er worden richtlijnen opgesteld voor de
inkoopprocedure van producten die zich richten op het vergroten van
sociale redzaamheid. Samen met het veld kijkt de gemeente hoe ze de
zaken beter op de rails kan zetten. Een Werkgroep Sociale Activering
krijgt de taak om de vinger op de zere plek te leggen en een advies te
geven over de oplossing van de knelpunten binnen het bestaande aanbod
dagstructurering.
Op zoek naar partners
De gemeente beperkt zich niet alleen tot die gebieden waar ze een
sturingsinstrument (de regie op de inkomensondersteuning en de
toeleiding naar werk en de regie op het aanbod van
welzijnsvoorzieningen) in handen heeft. Daarnaast zoekt ze actief naar
partners en medefinanciers zoals UWV, de zorgverzekeraars en andere
overheden om trajecten voor sociale redzaamheid te versterken vanuit
de maatschappelijke noodzaak dat de groep kwetsbare mensen met
meervoudige problematiek groeit.
Gemeente 's-Hertogenbosch