Gemeente Wassenaar

Concept-APV ter inzage
09-07-2003

De huidige Algemene Plaatselijke Verordening Wassenaar (APV) dateert al weer van 1986. Als gevolg van maatschappelijke veranderingen en veel nieuwe wetgeving is het nodig dat er een nieuwe, algehele herziening van de APV komt, die geldt voor de hele gemeente.

Wat is een APV?
In de APV worden onderwerpen geregeld die betrekking hebben op de huishouding van de gemeente. Zo wordt onder meer aangegeven wanneer u een vergunning van de burgemeester (organiseren evenement) of het college (aanvragen kapvergunning) moet hebben.

De APV bevat ook een aantal verplichtingen en een aantal verboden. Een voorbeeld van de eerste categorie is de verplichting om de uitwerpselen van uw hond op te ruimen. Bij de tweede categorie kunt u denken aan het verbod om meerdere auto´s op straat te koop aan te bieden.
Daarnaast bevat de APV een groot aantal artikelen dat de basis vormt voor nader door het college uit te werken beleid.

Ontwerp APV Wassenaar ter inzage
Een ontwerp voor de nieuwe APV is inmiddels gereed en door het college op 10 juni jl. aan de Commissie ABC aangeboden. Daarmee is de behandeling door de gemeenteraad gestart. Inhoudelijk zijn er wel enkele nieuwe zaken in de APV opgenomen.

Voorbeelden: u dient uw vergunning tijdig aan te vragen, voor de horecabedrijven is een exploitatievergunning nodig, u bent verplicht de uitwerpselen van uw hond op te ruimen, hinderlijk gedrag, hinderlijk drankgebruik en verbod van wildplassen, bescherming van bomen tegen beschadiging enz. Verder is er een verschil in de opbouw en indeling van de verordening.

De ontwerp-APV ligt ter inzage bij de infobalie op het gemeentekantoor aan de Johan de Wittstraat 45.

Verdere procedure
Het ontwerp van de APV zal in de vergaderingen van de commissie Middelen en Veiligheid (de opvolger van de commissie ABC) in september en oktober 2003 worden behandeld.

Het ligt in de bedoeling dat de gemeenteraad dan in november van dit jaar de nieuwe APV vaststelt. Omdat de APV een referendabel besluit is zal deze nieuwe verordening op zijn vroegst op 1 januari 2004 in werking treden.

Naast uw inbreng via het spreekrecht in de commissievergadering en de raadsvergadering kunt u natuurlijk als ingezetene van deze gemeente en als belanghebbende natuurlijke of rechtspersoon, altijd uw zienswijze schriftelijk kenbaar maken.

Reacties kunt u richten aan:
College van burgemeester en wethouders
t.a.v. de Afdeling Bestuurlijke en Juridische Zaken Postbus 499
2240 AL Wassenaar

Na de commissievergadering van september maakt het college een verslag op. In dit verslag zal worden ingegaan op de ingebrachte zienswijzen. Dit zal behandeld worden in de commissievergadering van oktober.

Meer informatie
Voor meer informatie over de APV kunt u zich wenden tot de Afdeling bestuurlijke en juridische zaken, de heer M.J. Waleboer, tel. (070) 5122252.