HEMPFLAX MARKETING BV

HempFlax daagt Nederland uit met 100.000 euro

HempFlax daagt Nederland uit met prijsvraag van 100.000 euro

6OUDE PEKELA, 9 juli 2003 - Het vezelhennepbedrijf HempFlax BV in Oude Pekela heeft tijdens de eerste grote akkerbouwmanifestatie in Nederland, de Landbouwvelddagen in Emmeloord (2-5 juli), een prijsvraag van 100.000 euro uitgeloofd, die veel belangstelling krijgt op internetsites en in de media.

Met dit persbericht wil HempFlax behalve de media die verstek lieten gaan, de nationale overheid, het bedrijfsleven, de banksector, grootwinkelbedrijven, inkooporganisaties en marketeers informeren over de doelstelling van deze bijzondere prijsvraag. HempFlax wil niet alleen de hennepteelt stimuleren, maar ook de boodschap die hennep in zich draagt nadrukkelijk voor het voetlicht brengen van mensen op sleutelposities in de Nederlandse samenleving.

De prijsvraag heeft tegelijk tot doel een maatschappelijke discussie op gang te brengen over de mogelijkheden die vezelhennep biedt. Niet alleen voor de ontwikkeling van de duurzame landbouw in Nederland, maar ook om de talrijke toepassingsmogelijkheden duidelijk te maken. Het gebruik van grondstoffen die uit de hennepplant worden gewonnen, maar ook de hennepteelt zelf, leveren immers een bijdrage aan de vermindering van het broeikaseffect op Aarde. Daarom wordt vooral ook aan individuele journalisten, onderzoekers, wetenschappers, productie-ecologen en inkopers gevraagd hun tanden te zetten in de stelling die HempFlax in dit persbericht poneert.

De slotverklaringen van de VN-Milieuconferenties in Rio de Janeiro (1992), Kyoto (1997) en Johannesburg (2002) laten er geen misverstand over bestaan: Er zijn ingrijpende maatregelen nodig om het leefklimaat op Aarde voor toekomstige generaties veilig te stellen. Het verminderen van het gebruik van fossiele energiebronnen vormt daarin een belangrijke factor, evenals het tegengaan van de houtkap voor industriële doeleinden. Hennep is een landbouwgewas dat een natuurlijk, en daarmee duurzaam antwoord geeft op het weerbarstige milieuvraagstuk.

De uitdaging van HempFlax luidt: Komt u onze 100.000 euro ophalen als u denkt het tegendeel van onderstaande stelling te kunnen aantonen. Als u echter tot de conclusie komt dat de HempFlax-stelling niet te weerleggen valt, neemt u dan ook uw sociale verantwoordelijkheid voor het milieu. Gebruik dan uw nieuw verworven inzicht vanuit uw professionele deskundigheid en lever zo de bijdrage aan de verbetering van het leefklimaat op Aarde. Gewoonweg dus de morele inspanning die de Verenigde Naties van u verwachten.

,,Stel: Als om het broeikaseffect te doen keren er een verbod zou komen op het gebruik van alle fossiele brandstoffen en hun derivaten, en er evenmin nog bomen zouden mogen worden gekapt voor de productie van papier en bouwmaterialen om verdere ontbossing te voorkomen; dan is er één herwinbare natuurlijke grondstof die kan voorzien in het overgrote deel van de wereldwijde behoefte aan papier, voeding, textiel en bouwmaterialen, evenals in de behoefte aan energie voor de industrie, het transport en huishoudens, terwijl tegelijk de bodemkwaliteit en de atmosfeer zich kunnen herstellen en vervuiling sterk wordt gereduceerd. Deze grondstof is een oude bekende en heet hennep.''

Sinds 1994 heeft HempFlax kosten noch moeite gespaard om vezelhennep als duurzaam landbouwgewas terug op de agrarische kaart te zetten. Voor de hennepteelt worden geen insecticiden, pesticiden of herbiciden gebruikt. De planten halen tijdens de teelt veel CO2 uit de lucht en geven veel zuurstof af. De grondstoffen die van hennep worden gemaakt, de bastvezel, het hennephout, het resterende stof en desgewenst het zaad, worden voor uiteenlopende producten gebruikt. Inmiddels telen meer dan 160 akkerbouwers hennep voor HempFlax, op een areaal ter grootte van 2.400 hectaren.

HempFlax exporteert hennepvezel naar onder andere Frankrijk, Spanje, Duitsland en Turkije. Deze natuurvezel wordt daar onder meer gebruikt als duurzame grondstof in de papierindustrie. Ook de Duitse automobielindustrie - waaronder toonaangevende merken als Mercedez-Benz, BMW, Opel en VW - verwerkt jaarlijks vele tonnen hennepvezel in dashboarden, hoedenplanken en portieren. Inmiddels rijden meer dan een miljoen auto's in Europa rond waarin hennep is verwerkt. Tevens toont de lucht- en ruimtevaartindustrie meer belangstelling.

HempFlax probeert in West-Europa een schaalvergroting van de hennepteelt tot stand te brengen. Dit is de enige manier waarop deze duurzame landbouwtak op termijn kans van overleven heeft. Helaas is de medewerking vanuit de nationale overheid daarbij nihil. Zelfs vanuit Brussel kalft de subsidie op de teelt en verwerking van hennep jaarlijks af. Thans is deze steun gekrompen tot bijna eenderde deel van het oorspronkelijke subsidiebedrag. Ook de Nederlandse banksector voelt niets voor investeren in hennep. Deze opstelling staat in schril contrast met de inspanningen van de Duitse overheid. Die verleent meer faciliteitenprima voor de hennepteelt.

De teruglopende steun voor de hennepteelt vanuit Brussel en het uitblijven van enige inspanning voor de hennepteelt door de Nederlandse overheid, vindt HempFlax ronduit schandalig en immoreel, gegeven de talrijke mogelijkheden die de hennepplant biedt om groener en duurzamer te investeren. Dit geldt tevens voor de banken in Nederland, vooral ABN Amro en de Rabobank. Ook zij moeten zich schamen, want zij hebben met zeven andere grote banken een convenant ondertekend waarin zij zich verplichten te houden aan sociale richtlijnen om de duurzame ontwikkeling en de productie van herwinbare grondstoffen te steunen. Deze banken weigeren in Nederland iedere vorm van kredietverlening voor de hennep.

HempFlax vindt dat ook Albert Heijn en andere grootwinkelbedrijven en inkooporganisaties zich dienen te schamen. Deze maatschappelijke spelers hebben tot dusver hennep uit hun winkelschappen en assortiment geweerd, waardoor de consument niet de keuze krijgt om voor een duurzaam hennepproduct te kiezen. Voor Brussel, de Nederlandse overheid, grootwinkelbedrijven en inkooporganisatie geldt de HempFlax-uitdaging ook: Bewijs het ongelijk van onze stelling en kom die 100.000 euro ophalen. Doet u dit niet, neem dan uw maatschappelijke en sociale verantwoordelijkheid voor het milieu en geef hennep de kans die zij verdient.

Investeren in hennep betekent een adequate invulling van de milieuverplichtingen die Nederland in VN-verband is aangegaan. Het is daarom ook aan minister Veerman van Landbouw om de uitdaging van HempFlax op te nemen. Veerman pleit immers voor een groenere landbouwsector met minder regels. Ook voor de bewindsman ligt de 100.000 euro van HempFlax dus te wachten.

Eigenlijk schreeuwt HempFlax dus tegelijk om erkenning en steun. Niet als een roepende in de woestijn, maar als onderneming die in tien jaar tijd de serieuze industriële hennepteelt heeft teruggebracht in Nederland. Daarmee is een nieuwe, veelbelovende innovatieve sector leven ingeblazen. De hennepteelt in Nederland en de rest van Europa kan namelijk een rooskleurige en rendabele toekomst tegemoet zien, mits in de aanloopfase de benodigde steun wordt geleverd door de overheid, de banksector en de grootwinkelbedrijven. De consument krijgt daarin nooit een stem, zolang hennepproducten uit de winkels worden geweerd. HempFlax vraagt u: Kies voor hennep, want het is vijf voor twaalf.

Ben Dronkers
directeur HempFlax BV

Voor een persoonlijke reactie op dit persbericht of een nadere toelichting, kunt u contact opnemen met
René Sauveur

010-2210143

0650-275700
renesauveur@hempflax.com.


09 jul 03 12:43