BedrijfsautoRAI

09-07-2003

Eurocargo 2003: nieuwe middelzware trucklijn

Sinds de introductie in 1991 heeft de Eurocargo talloze onderscheidingen en prijzen van de vakpers en beroepsinstanties mogen ontvangen. In die periode is het model voortdurend vernieuwd. Innovatie is steeds de rode draad geweest in de carrière van de Eurocargo, teneinde voortdurend de kwaliteit te verbeteren en doeltreffend op de allengs hogere eisen van de klanten in te spelen.

Dankzij dit beleid heeft het model zich stevig aan de top van het middelzware trucksegment kunnnen nestelen. De meest recente innovatie betrof de complete vernieuwing van het motorenprogramma. Na de lancering van de geheel nieuw ontwikkelde Tector-motoren in 2000 veroverde Iveco met de Eurocargo zelfs het Europees markleiderschap.

Met een huidig marktaandeel van dertig procent en vijf procent groei over de laatste twee jaar, bewijst de Eurocargo na twaalf jaar nog altijd aan de top van het middelzware segment te staan. Om deze positie te behouden en te versterken, presenteert Iveco thans voor de vijfde maal een vernieuwd Eurocargo-gamma, waarin ditmaal de volledig nieuw ontworpen cabine centraal staat.

Drie cabine-uitvoeringen en een versie met middelhoog dak De Eurocargo 2003 is verkrijgbaar met de volgende cabines:
* korte cabine zonder slaapgedeelte

* lange cabine, voorzien van slaapgedeelte (met één of twee bedden)
* dbbele cabine met '6+1' zitplaatsen, speciaal voor onderhoudsdiensten, hulpdiensten, bouw, etc.

De lange cabine is als optie ook verkrijgbaar met een middelhoog dak ('medium roof'). Dankzij een inwendige hoogte van circa twee meter biedt deze de chauffeur optimale ruimte en comfort met onder andere:
* een elektrisch bediend ventilatieluik in het dak (zowel te bedienen met een schakelaar op de middenconsole, als via het bedieningspaneel bij het bed)

* een groot bagagecompartiment langs de gehele bovenzijde van de achterwand

* opbergvakken en verlichting op beide zijwanden
* een console boven de voorruit met twee afsluitbare kastjes.

De chauffeur beschikt in deze cabine dus niet alleen over aanzienlijk meer leefruimte, maar ook over meer en makkelijk toegankelijke opbergmogelijkheden voor zijn persoonlijke bezittingen, kleding, beddengoed, etc.

Ontwikkeld met het oog op de productiviteit
De nieuwe Eurocargo is ontwikkeld om de klant maximaal rendement uit zijn investering te garanderen. Er is daarom veel aandacht besteed aan het verbeteren van de efficiency door het beperken van de tijd en moeite die de chauffeur kwijt is met frequente handelingen zoals het in- en uitstappen, het openen en sluiten van de portieren, het kantelen van de cabine, het zich verplaatsen in de cabine, het opbergen (en terugvinden!) van persoonlijke eigendommen of documenten, het controleren van de vloeistofniveaus, etc.
Het ontwerp is tot in detail afgestemd op:

* sneller en efficiënter werken

* meer rijcomfort en bedieningsgemak

* langere service-intervallen en kortere onderhoudstijden (de chauffeur wordt via het display automatisch geattendeerd op eventueel noodzakelijk onderhoud).

Daarnaast zijn de meest moderne veiligheidsvoorzieningen toegepast.

Iveco stelt kwaliteit en betrouwbaarheid centraal Iveco heeft de laatste jaren hard gewerkt aan een substantiële verbetering van de kwaliteit en betrouwbaarheid van haar producten. Hierbij was een investering van meer dan 5 miljard euro gemoeid.

De Eurocargo 2003 vormt een nieuwe mijlpaal in dit proces dat als doel had Iveco zowel in het zware, het middelzware als het lichte segment aan de top te brengen op het gebied van betrouwbaarheid en kwaliteit. En daarbij gaat het niet alleen om de trucks zelf, maar ook om service aan de klant en om het bieden van inventieve oplossingen met gebruikmaking van de nieuwste technologie.

Service aan de klant als onderdeel van het product Iveco kent de klant een belangrijke rol toe bij het ontwikkelen van nieuwe producten. In alle fases van het ontwikkelingsproces wordt de afdeling Customer Service dan ook nauw betrokken. Dit heeft onder andere als resultaat dat bij de nieuw ontwikkelde modellen reparaties en onderhoud tot een minimum beperkt blijven.

Daarnaast is er een serie Reparatie & Onderhoudspakketten samengesteld die de klant optimale keuzevrijheid biedt. Al naar gelang zijn behoefte, kan hij kiezen voor een contractsvorm die alleen het algemene onderhoud omvat, maar daarnaast is er de mogelijkheid om diverse uitbreidingen in het contract op te nemen, zoals verlengde garanties op de aandrijflijn en de motor, tot en met het uiterst complete Planned Maintenance concept, waarbij onderhoud en reparatie kunnen worden gecombineerd met andere diensten op maat.

Generalist én specialist
Op dit moment biedt de Eurocargo met 300 basismodellen en meer dan 3000 mogelijke configuraties het meest complete gamma op de markt voor bedrijfswagens in de klasse van 6 tot 18 ton GVW. De kern van de dit programma bestaat uit een aantal 'full range'-voertuigen die, met name door de lage laadvloer en de gunstige verhouding tussen eigen gewicht en nuttig laadvermogen, geschikt zijn voor de meest uiteenlopende soorten distributiewerk.

Daarnaast zijn er honderden speciale uitvoeringen die vaak tot in de kleinste details zijn aangepast voor uiterst specifieke toepassingen voertuigen die meestal door de Iveco-dealer in samenspraak met de klant 'op maat' worden samengesteld.

Nieuwe toepassingen, nieuwe klanten
De nieuwe Eurocargo is voornamelijk bedoeld voor bepaalde categorieën transportondernemers die naar verwachting in de komende jaren hun aanwezigheid in het middelzware segment zullen uitbreiden, zoals:
* Verhuur- en leasebedrijven, die momenteel al 30 tot 40 procent van de verkochte voertuigen afnemen

* Bedrijven die zich bezighouden met just-in-time-distributie van consumptiegoederen, levensmiddelen en bederfelijke waren
* Koeriersbedrijven en postorderbedrijven

Al deze klanten stellen aan hun middelzware trucks steeds hogere eisen wat betreft flexibiliteit in gebruik en uitrustingsmogelijkheden. Tegelijkertijd verlangen zij ook dat hun voertuigen optimaal geschikt zijn voor de branche waarin zij actief zijn, zonder dat dit extra kosten met zich mee brengt of ten koste gaat van een hoger voertuiggewicht.

Om aan beide soorten eisen te kunnen voldoen, heeft Iveco gericht onderzoek gedaan naar de dagelijkse werkwijze bij transportbedrijven in heel Europa. De resultaten hiervan hebben een belangrijke rol gespeeld bij de ontwikkeling van het nieuwe Eurocargo-gamma.