09-07-2003
Eurocargo 2003: nieuwe middelzware trucklijn
Sinds de introductie in 1991 heeft de Eurocargo talloze
onderscheidingen en prijzen van de vakpers en beroepsinstanties mogen
ontvangen. In die periode is het model voortdurend vernieuwd.
Innovatie is steeds de rode draad geweest in de carrière van de
Eurocargo, teneinde voortdurend de kwaliteit te verbeteren en
doeltreffend op de allengs hogere eisen van de klanten in te spelen.
Dankzij dit beleid heeft het model zich stevig aan de top van het
middelzware trucksegment kunnnen nestelen. De meest recente innovatie
betrof de complete vernieuwing van het motorenprogramma. Na de
lancering van de geheel nieuw ontwikkelde Tector-motoren in 2000
veroverde Iveco met de Eurocargo zelfs het Europees markleiderschap.
Met een huidig marktaandeel van dertig procent en vijf procent groei
over de laatste twee jaar, bewijst de Eurocargo na twaalf jaar nog
altijd aan de top van het middelzware segment te staan. Om deze
positie te behouden en te versterken, presenteert Iveco thans voor de
vijfde maal een vernieuwd Eurocargo-gamma, waarin ditmaal de volledig
nieuw ontworpen cabine centraal staat.
Drie cabine-uitvoeringen en een versie met middelhoog dak
De Eurocargo 2003 is verkrijgbaar met de volgende cabines:
* korte cabine zonder slaapgedeelte
* lange cabine, voorzien van slaapgedeelte (met één of twee bedden)
* dbbele cabine met '6+1' zitplaatsen, speciaal voor
onderhoudsdiensten, hulpdiensten, bouw, etc.
De lange cabine is als optie ook verkrijgbaar met een middelhoog dak
('medium roof'). Dankzij een inwendige hoogte van circa twee meter
biedt deze de chauffeur optimale ruimte en comfort met onder andere:
* een elektrisch bediend ventilatieluik in het dak (zowel te
bedienen met een schakelaar op de middenconsole, als via het
bedieningspaneel bij het bed)
* een groot bagagecompartiment langs de gehele bovenzijde van de
achterwand
* opbergvakken en verlichting op beide zijwanden
* een console boven de voorruit met twee afsluitbare kastjes.
De chauffeur beschikt in deze cabine dus niet alleen over aanzienlijk
meer leefruimte, maar ook over meer en makkelijk toegankelijke
opbergmogelijkheden voor zijn persoonlijke bezittingen, kleding,
beddengoed, etc.
Ontwikkeld met het oog op de productiviteit
De nieuwe Eurocargo is ontwikkeld om de klant maximaal rendement uit
zijn investering te garanderen. Er is daarom veel aandacht besteed aan
het verbeteren van de efficiency door het beperken van de tijd en
moeite die de chauffeur kwijt is met frequente handelingen zoals het
in- en uitstappen, het openen en sluiten van de portieren, het
kantelen van de cabine, het zich verplaatsen in de cabine, het
opbergen (en terugvinden!) van persoonlijke eigendommen of documenten,
het controleren van de vloeistofniveaus, etc.
Het ontwerp is tot in detail afgestemd op:
* sneller en efficiënter werken
* meer rijcomfort en bedieningsgemak
* langere service-intervallen en kortere onderhoudstijden (de
chauffeur wordt via het display automatisch geattendeerd op
eventueel noodzakelijk onderhoud).
Daarnaast zijn de meest moderne veiligheidsvoorzieningen toegepast.
Iveco stelt kwaliteit en betrouwbaarheid centraal
Iveco heeft de laatste jaren hard gewerkt aan een substantiële
verbetering van de kwaliteit en betrouwbaarheid van haar producten.
Hierbij was een investering van meer dan 5 miljard euro gemoeid.
De Eurocargo 2003 vormt een nieuwe mijlpaal in dit proces dat als doel
had Iveco zowel in het zware, het middelzware als het lichte segment
aan de top te brengen op het gebied van betrouwbaarheid en kwaliteit.
En daarbij gaat het niet alleen om de trucks zelf, maar ook om service
aan de klant en om het bieden van inventieve oplossingen met
gebruikmaking van de nieuwste technologie.
Service aan de klant als onderdeel van het product
Iveco kent de klant een belangrijke rol toe bij het ontwikkelen van
nieuwe producten. In alle fases van het ontwikkelingsproces wordt de
afdeling Customer Service dan ook nauw betrokken. Dit heeft onder
andere als resultaat dat bij de nieuw ontwikkelde modellen reparaties
en onderhoud tot een minimum beperkt blijven.
Daarnaast is er een serie Reparatie & Onderhoudspakketten samengesteld
die de klant optimale keuzevrijheid biedt. Al naar gelang zijn
behoefte, kan hij kiezen voor een contractsvorm die alleen het
algemene onderhoud omvat, maar daarnaast is er de mogelijkheid om
diverse uitbreidingen in het contract op te nemen, zoals verlengde
garanties op de aandrijflijn en de motor, tot en met het uiterst
complete Planned Maintenance concept, waarbij onderhoud en reparatie
kunnen worden gecombineerd met andere diensten op maat.
Generalist én specialist
Op dit moment biedt de Eurocargo met 300 basismodellen en meer dan
3000 mogelijke configuraties het meest complete gamma op de markt voor
bedrijfswagens in de klasse van 6 tot 18 ton GVW. De kern van de dit
programma bestaat uit een aantal 'full range'-voertuigen die, met name
door de lage laadvloer en de gunstige verhouding tussen eigen gewicht
en nuttig laadvermogen, geschikt zijn voor de meest uiteenlopende
soorten distributiewerk.
Daarnaast zijn er honderden speciale uitvoeringen die vaak tot in de
kleinste details zijn aangepast voor uiterst specifieke toepassingen
voertuigen die meestal door de Iveco-dealer in samenspraak met de
klant 'op maat' worden samengesteld.
Nieuwe toepassingen, nieuwe klanten
De nieuwe Eurocargo is voornamelijk bedoeld voor bepaalde categorieën
transportondernemers die naar verwachting in de komende jaren hun
aanwezigheid in het middelzware segment zullen uitbreiden, zoals:
* Verhuur- en leasebedrijven, die momenteel al 30 tot 40 procent van
de verkochte voertuigen afnemen
* Bedrijven die zich bezighouden met just-in-time-distributie van
consumptiegoederen, levensmiddelen en bederfelijke waren
* Koeriersbedrijven en postorderbedrijven
Al deze klanten stellen aan hun middelzware trucks steeds hogere eisen
wat betreft flexibiliteit in gebruik en uitrustingsmogelijkheden.
Tegelijkertijd verlangen zij ook dat hun voertuigen optimaal geschikt
zijn voor de branche waarin zij actief zijn, zonder dat dit extra
kosten met zich mee brengt of ten koste gaat van een hoger
voertuiggewicht.
Om aan beide soorten eisen te kunnen voldoen, heeft Iveco gericht
onderzoek gedaan naar de dagelijkse werkwijze bij transportbedrijven
in heel Europa. De resultaten hiervan hebben een belangrijke rol
gespeeld bij de ontwikkeling van het nieuwe Eurocargo-gamma.
BedrijfsautoRAI