9 juli 2003
Raamplan Wittevrouwenveld
Vernieuwd Trefcentrum, nieuwe woningen en nieuw winkelcentrum
Vanaf begin volgend jaar wordt van start gegaan met de bouwplannen in
het Wittevrouwenveld. Begonnen wordt met nieuw- en verbouw van het
Trefcentrum, het gemeenschapshuis in Wittevrouwenveld. Er komt een
nieuw winkelcentrum aan de Voltastraat, winkels van de Frankenstraat
en Old Hickoryplein verhuizen, de Elektrobuurt krijgt nieuwbouw en op
het Essent-terrein komen appartementen en een nieuw plein. Dit
grootschalige project is een initiatief van Gemeente Maastricht en
woningvereniging Servatius waarbij de ondernemers en buurt nauw zijn
betrokken.
"De gemeente en Servatius willen het Wittevrouwenveld al heel lang
herontwikkelen in het kader van het grotestedenbeleid", zegt wethouder
Marina Mesman. Het grotestedenbeleid (GSB) is erop gericht steden
leefbaarder te maken voor inwoners. "Er zijn veel voorbereidingen en
onderhandelingen aan voorafgegaan. Maar we zijn nu uitgegroeid van een
redelijk beperkte ambitie - namelijk het buurtplan Wittevrouwenveld
dat in 1999 door de raad is goedgekeurd - naar een kwalitatief
hoogwaardig totaalplan. Wittevrouwenveld krijgt een totaal nieuw
sociaal en economisch hart door de uitvoering van vier deelprojecten:
Trefcentrum, Elektrobuurt, Voltaplein en Essent-terrein. Hiermee
krijgt de buurt de gewenste, misschien meer noodzakelijke,
kwaliteitsimpuls en die is ook nodig. Uit de onlangs opgestelde
buurtprofielen blijkt dat het nog steeds een GSB-buurt is die de volle
aandacht verdient, terwijl er de afgelopen jaren toch al diverse zeer
succesvolle projecten zijn opgestart. Denk aan Werk en Bemiddeling,
het Pecunia project, Justitie in de Buurt en het wijkteam. Met de
herinrichting van de omgeving gaan we de leefbaarheid van de buurt
structureel verbeteren."
Functies
In de Elektrobuurt en aan de zuidzijde van het Voltaplein komen er in
2005 circa 132 nieuwe woningen bij. Voor medio 2006 worden ook op het
Essent-terrein aan de Edisonstraat 95 woningen gerealiseerd. Er waren
130 woningen gesloopt, dus het rendement voor de buurt is circa 100
nieuwe woningen. Het zijn koopappartementen in de prijscategorie
tussen de 160.000 en 190.000 euro. "Daar is een markt voor en zo komen
er weer nieuwe gezinnen en starters wonen", zegt algemeen directeur
Leks Verzijlbergh van Servatius. Er is ook aan de senioren gedacht.
Voor hen komen er woningen aan het Voltaplein en de Edisonstraat,
zodat ze dichtbij de winkels en voorzieningen wonen. Verder krijgt het
Trefcentrum allerlei functies voor ouderen. Zij kunnen er straks
maaltijden nuttigen en deelnemen aan dagbestedingsactiviteiten. In het
Trefcentrum komt ook een eigen ruimte voor jongeren. Op het Voltaplein
ontstaat maximaal 4.000 vierkante meter nieuwe winkelruimte voor de
bewoners van zowel Wittevrouwenveld als Wyckerpoort. Verzijlbergh:
"Dit project loopt vooruit op de ondertunneling van de A2. Het
winkelcentrum is zo geplaatst dat het ook voor met name de bewoners
van Wyckerpoort vlakbij is. Als de tunnel klaar is, krijg je een
verkeersluwe straat en kan het winkelcentrum ook de overkant van de
straat bedienen. De buurten worden straks ook betrokken bij de
plannen."
Sociaal
Bij de eerste grotestedenbeleid-projecten zoals het buurtplan
Heugemerveld is vooral veel gedaan aan de fysieke verandering van een
wijk en werd gebouwd en gesloopt. Pas werkende de weg is er ook iets
gedaan aan de economische en sociale kant van zo'n wijk. Bij
Wittevrouwenveld is van meet af aan gedacht aan al die drie aspecten.
Al met al investeert Servatius 45 miljoen euro in Wittevrouwenveld.
Volgens de algemeen directeur is dit niet de grootste investering die
zij tot dusver in een Maastrichtse wijk plegen. "In Heugemerveld en
Malberg kostten meer, maar in het geval van Wittevrouwenveld
investeren we 5 miljoen euro die wij niet terugverdienen en dat is nog
niet eerder voorgekomen. We richten ons hier duidelijk op gezinnen en
ouderen met een smalle beurs. Bij dit plan krijgt onze sociale functie
een concrete invulling."
Opwaardering
Niet alleen de gemeente en de woningstichting maar ook de ondernemers
zijn al jaren bezig met de opwaardering van hun buurt. "We hebben in
1999 al gezegd dat het niet goed ging met de wijk", vertelt Roger
Heuts van Verfhandel Heuts aan de Frankenstraat. Het ging in alle
opzichten achteruit met het Wittevrouwenveld. Voor de ondernemers
waren de panden te klein en te oud om te kunnen floreren en er kwamen
weinig nieuwe winkels bij. "De verpaupering van de winkelstraat baarde
ons grote zorgen. Door de versnippering van het winkelaanbod zag je
ook steeds meer publiek verdwijnen." De ondernemers gingen met de
gemeente om de tafel zitten en er volgde een onderzoek naar manieren
om de kwaliteit te verbeteren. "Toen de sloop van de Elektrobuurt
erbij kwam, kregen we ruimtelijk meer mogelijkheden. Na vele andere
onderzoeken staat vast dat de plannen voor Wittevrouwenveld door alle
geledingen worden gedragen en van de ondernemers mag het doorgaan. Als
we niets doen aan het huidige winkelcentrum, verliezen de ondernemers
op termijn hun bestaansrecht. De opwaardering zal een positieve
uitstraling op de wijk hebben en ook gemêleerder publiek trekken. De
zittende winkeliers hebben het eerste recht om naar het nieuwe
winkelcentrum te verhuizen. Ze zijn overigens vrij in hun keuze of ze
dat willen."
Mooie aanvulling
Ook de bewoners vinden dat hun wijk een positieve toekomst te wachten
staat. Het buurtplatform Wittevrouwenveld Aktief heeft regelmatig
overleg met de gemeente. "Dat is belangrijk, want zo worden we niet
achteraf met kant-en-klare plannen geconfronteerd", zegt kaderlid
Desirée van Druenen. "Van het Trefcentrum is al jaren bekend dat een
verbouwing nodig is. De buurt zal blij zijn wanneer dat eindelijk
gebeurt, want de technische staat is heel slecht. Ook van de
Elektrobuurt weten we al lang dat daar plannen voor zijn en de oude
woningen zijn al een tijd geleden afgebroken. We staan ook achter de
winkelverhuizing. Het zal een goede impuls voor de winkeliers zijn. We
moeten ervoor waken dat de Frankenstraat er dan niet op achteruitgaat.
Het Essent-terrein wordt een groene wig in de omgeving. We hebben hier
niet zo gek veel groen, dus dat wordt een mooie aanvulling." Het
platform bestaat al sinds vele jaren. De circa twintig buurtbewoners
die erin deelnemen hebben de nodige ervaring in het kritisch volgen
van de ontwikkelingen in hun wijk. "Als we vinden dat de zaken niet
naar behoren lopen, dan zullen we zeker aan de bel trekken ", zo
verzekert Desirée.
Het Raamplan Wittevrouwenveld is op 2 juli in het Trefcentrum
gepresenteerd aan vertegenwoordigers van diverse organisaties. In
augustus vindt er een informatiemarkt plaats voor de buurt en
vervolgens een informatiebijeenkomst voor de winkeliers.
In de noodzaak tot bezuinigen liggen ook kansen
"Is dat nou wat de politiek voor mij in petto heeft?" Toen Jean
Jacobs, wethouder Middelen en Cultuur (M&C) voor de PvdA, de recente
regeringsplannen voor verstrekkende bezuinigingen voorgeschoteld
kreeg, viel hem dat flink tegen. "We hebben niet afgewacht maar zijn
meteen gaan rekenen. En dan heb je een zelfkritische houding nodig,
anders reken je jezelf rijk."
Maar het zijn zeker niet alleen de verwachte rijksombuigingen die
maken dat Maastricht moet bezuinigingen. Maastricht bezuinigt ook om
belangrijke voorzieningen voor de stad en de burger op peil te kunnen
houden. De raad heeft er namelijk in het voorjaar voor gekozen extra
geld te investeren in de kwaliteit van de openbare ruimte, de
voorzieningen voor gehandicapten en voor zwerfjongeren.Vorige week
presenteerde het college van B&W een tussenrapportage aan de
gemeenteraad. Daarin staan voorstellen voor een sluitende begroting
voor Maastricht in 2004.
Tussenrapportage
In de tussenrapportage `Bezuinigen is kiezen' maken burgemeester en
wethouders aan de gemeenteraad duidelijk hoe de bezuinigingen zo goed
mogelijk kunnen worden uitgevoerd. De voorstellen dienen om de
gemeenteraad met de verschillende mogelijkheden kennis te laten maken
en de discussie daarover op gang te brengen. Na de zomer zal de raad
zich over de begroting buigen. Na uitvoerig overleg met het college
zal in oktober de definitieve begroting voor 2004 worden bekend worden
gemaakt.
Programmabegroting
Wethouder Jacobs stond voor een lastige opgave. Forse bezuinigingen en
toch ook het kernbeleid van de Maastrichtse gemeente waar de wethouder
niet vanaf wil wijken. "We moeten het beleid koersvast en toch ook
financieel stormbestendig houden", vertelt Jacobs. De prioriteiten die
de raad in het voorjaar heeft vastgesteld, krijgen daarbij voorrang:
de zorg voor werkgelegenheid en de locale economie; kwetsbare groepen
in de Maastrichtse samenleving; veiligheid; de kwaliteit van de
openbare ruimte. Bovendien is bepaald dat de OZB-belasting niet
verhoogd zal worden. "Pijnlijk", noemt Jacobs de bezuinigingsgolf die
nu Nederland overspoelt. Snijden in een begroting gaat niet zonder au.
Maar Jacobs maakt zich hard voor de manier waarop de bezuinigingen
waarmee Maastricht te maken krijgt, benaderd zijn. "Er zijn natuurlijk
verschillende methoden van bezuinigingen. Bijvoorbeeld de
kaasschaafmethode, waarmee je overal een klein beetje vanaf schaaft.
Maar die methode levert een verschraling over de hele breedte van de
samenleving op. Bovendien laat je daarmee kansen liggen. De huidige
begrotingsvoorstellen van het college zijn voorwaardenscheppend",
vertelt Jacobs. Dit keer is een zogenoemde programmabegroting
opgesteld. Er wordt dan niet alleen naar het financiële plaatje van
iedere wethouder gekeken, maar naar de verschillende inhoudelijke
thema's van het coalitieakkoord zoals onderwijs, openbare ruimte,
cultuur, stadsontwikkeling en sport. De vraag is dan per thema steeds
wat de gevolgen van eventuele bezuinigingen zullen zijn voor de
Maastrichtse inwoner.
Bespreekbaar
Er zijn vervolgens verschillende manieren waarop de gewenste
kostenbesparingen in Maastricht kunnen worden verkregen. De inkomsten
kunnen worden verhoogd door toepassing van het profijtbeginsel,
waarbij alleen degenen die direct belang hebben bij een dienst (zoals
parkeerruimte in de stad) voor die dienst betalen in plaats van alle
belastingbetalers. Daarnaast kunnen bestaande projecten over een
langere periode worden uitgesmeerd. Ook taakvermindering is een optie;
niet alle taken van een dienst of bureau hoeven per se door dat bureau
te worden uitgevoerd, maar kunnen misschien door een ander worden
overgenomen. Volgens Jacobs is de huidige tussenrapportage dan ook
geen afbraakbegroting". Hij voegt daar aan toe: "Maar het betekent wel
dat alles in principe bespreekbaar is. We zullen alles in termen van
efficiency tegen het licht houden en daarbij steeds kijken wat de
maatschappelijke gevolgen zijn. Zowel intern, dus bij de gemeente
zelf, als bij de verschillende diensten voor de burger." Bij Gemeente
Maastricht zal via een `natuurlijk verloop' het aantal werknemers
worden teruggebracht. Maar het heeft ook gevolgen voor de Maastrichtse
organisaties die afhankelijk zijn van gemeentelijk gelden, zoals
Kumulus of de bibliotheek.
Efficiency-check
Is de wethouder niet bang dat hij de boeken in zal gaan als
slecht-nieuws-brenger? Jacobs ziet in de noodzaak tot bezuinigen ook
kansen liggen die voor de gemeente en de stad verfrissend kunnen
uitpakken: "Het is eigenlijk een door geld gedwongen efficiency-check.
Tijdens bezuinigingen als deze moet je als gemeente heel goed kijken
waar je mee bezig bent. En dan moet je op tijd zijn met de
berekeningen en het inschatten van de risico's." De eigen organisatie
wordt dus ook, zonder het als `melkkoe' weg te zetten, nog eens
kritisch bekeken. Ook in ander Nederlandse gemeenten wordt hard
gewerkt aan de bezuinigingsronde. "Overal is men nu overtuigd van de
noodzaak om voorbereidingen te treffen", vertelt Jacobs. Hij is
opgetogen over de goede communicatie en werksfeer bij de Maastrichtse
gemeente. Het sterkt zijn vertrouwen dat Maastricht de bezuinigingen
"koersvast" zal doorstaan. "Bezuinigen doe je niet om het bezuinigen,
maar in de wetenschap dat als je het niet of maar half doet, het je
geweldig hindert in het doorgaan met de dingen die belangrijk zijn
voor de stad en haar mensen."
Topdrukte op 11 en 12 juli
Vrijdag 11 juli (Dag van de Vlaamse Gemeenschap) en zaterdag 12 juli
beloven drukke dagen te worden in Maastricht. Gemeente Maastricht en
de Maastrichtse winkeliers verwachten dat veel mensen dan de stad
zullen bezoeken. De drukte kan problemen opleveren met parkeren. U
kunt het beste uw auto thuislaten en met het openbaar vervoer of de
fiets naar de stad komen. Om eventuele problemen het hoofd te bieden
is het Van Gend en Loos-terrein aan de Cabergerweg 24 uur geopend,
tarief 0,60 euro per uur of 2,70 euro per dag. Ook het parkeerterrein
aan de Maagdendries/Lindenkruis is geopend, tarief; 0,80 euro per uur
of 4,- euro per dag. Tevens zijn op zaterdag 12 juli de
parkeerterreinen van de Sphinx (Maagdendries) en Sappi (Bassin)
geopend. Hier kunt u parkeren voor 2,- euro per dagdeel of 4,- euro
per dag. Op zaterdag is eveneens P&R Centrum - Mecc beschikbaar. U
kunt dan op het parkeerterrein van het Mecc uw auto parkeren en met de
bus naar het centrum en terug. In de bus is een speciale P&R-kaart
verkrijgbaar voor 5,- euro (maximaal vijf personen per P&R-kaart).
Daarnaast kunt u uiteraard ook gebruikmaken van de parkeergarages.
Deze zijn op de normale tijdstippen geopend. (De Vrijthofgarage is nog
niet beschikbaar om te parkeren.)
Inspraak verkeersdrempels Molenweg
De gemeente wil drie verkeersdrempels aanleggen op een deel van de
Molenweg (Amby, zuidzijde richting Terblijterweg). Het plan is drie
drempels in asfaltverharding aan te leggen. Bij twee asfaltdrempels
wordt een verbreding gerealiseerd zodat auto's elkaar makkelijk kunnen
passeren zonder gebruik te maken van de bermen. Uitvoering van de
werkzaamheden staan gepland voor najaar 2003. Schriftelijke
inspraakreacties kunt u tot 18 juli sturen naar: Afdeling Communicatie
(t.a.v. E. Oosterbaan), Postbus 1992, 6201 BZ Maastricht. Voor meer
informatie kunt u terecht bij J. Wingen van de afdeling Integraal
Beheer (043) 350 45 51, of bij het GemeenteLoket (zie rubriek
Openingstijden Gemeente Maastricht) waar een plantekening ter inzage
ligt.
Regeling Eenmalige Uitkering 2003
De gemeente heeft van het Rijk 181.224,- euro ontvangen voor het
uitvoeren van de regeling `Eenmalige Uitkering 2003'. Deze regeling is
bestemd voor mensen die langer dan vijf jaar moeten rondkomen van een
uitkering en geen kans maken op de arbeidsmarkt. Voor het
daadwerkelijk uitvoeren van de regeling heeft de gemeente vier
verschillende varianten voor de hoogte van de uitkering ontworpen. In
verband met de uitgangspunten zoals in de Voorjaarsnota geformuleerd,
is gekozen voor een variant waarbij mensen die recht hebben op de
uitkering, eenmalig een bedrag van 55,- euro krijgen uitbetaald.
In het kader van de inspraak ligt de Verordening Eenmalige Uitkering
2003 van 9 juli tot en met 6 augustus 2003 ter inzage bij het
GemeenteLoket (zie rubriek Openingstijden Gemeente Maastricht).
Schriftelijke reacties kunt u tot en met 6 augustus sturen naar
Gemeente Maastricht, afdeling Werk Economie en Beleid, ter attentie
van K. Weusten, Postbus 1992, 6201 BZ Maastricht of mailen naar
karin.weusten@maastricht.nl U kunt haar ook bellen op telefoonnummer
(043) 350 47 83.
Saneringsregeling Wet bodembescherming
Het College van Burgemeester en Wethouders van Maastricht maakt op
grond van artikel 28, lid 5 van de Wet bodembescherming bekend dat op
10 juni 2003, onder projectcode MA 093500009 (stuknummer SOG
2003-18381) een melding is ontvangen van de Stichting Bodemsanering
Nederlandse Spoorwegen met betrekking tot het voornemen om op de
locatie plaatselijk aangeduid Nieuweweg 35 te Maastricht, kadastraal
bekend gemeente Maastricht, sectie E, nummer 3177 de bodem te saneren.
Het betreft hier een gefaseerde sanering, fase 2 deellocatie 4
(uitbreiding hal B) en 5 (Kuilwielenbankgebouw) ter plaatse van de
werkplaats Maastricht NS-emplacement te Maastricht. Naar aanleiding
van de melding zullen wij het ingediende saneringsplan beoordelen.
Diegenen wier belang naar ons oordeel rechtstreeks bij ons besluit is
betrokken zijn van het bedoelde voornemen op de hoogte gesteld. Voor
nadere inlichtingen kunt u zich wenden tot de heer J. Lochs, telefoon
(043) 350 44 17 van de afdeling Milieu en Stad.
Hogere waarde Wet geluidhinder
Burgemeester en wethouders maken bekend dat zij voornemens zijn bij
Gedeputeerde Staten van Limburg een verzoek in te dienen voor het
verkrijgen van een hogere waarde, als bedoeld in artikel 83 van de Wet
geluidhinder ten behoeve van 16 geprojecteerde woningen (als onderdeel
van het te realiseren zorgcentrum) op een perceel gelegen tussen de
Papyrussingel en Daaldersruwe. Het verkrijgen van een hogere waarde
vindt plaats in het kader van de te volgen artikel 19-WRO
vrijstellingsprocedure.
Het ontwerp-verzoek met de daarbij behorende stukken ligt met ingang
van 10 juli 2003 gedurende 2 weken ter inzage bij het GemeenteLoket
(zie rubriek Openingstijden Gemeente Maastricht). Gedurende deze
termijn kan een ieder schriftelijk opmerkingen maken over het
ontwerp-verzoek.
Richt opmerkingen aan Burgemeester en Wethouders, t.a.v. de dienst
Stadsontwikkeling en Grondzaken, Postbus 1992, 6201 BZ Maastricht. Op
dinsdag 22 juli 2003 wordt om 16.30 uur in kamer 2A (begane grond),
Stadskantoor Maastricht I, Randwycksingel 22, een openbare zitting
gehouden, waarbij een ieder in de gelegenheid wordt gesteld mondeling
opmerkingen in te dienen over het ontwerp-verzoek
Maak een afspraak met het GemeenteLoket
Het GemeenteLoket biedt u vanaf nu een nieuwe vorm van dienstverlening
waarmee u lange wachttijden kunt voorkomen: via internet of telefoon
kunt u voor een aantal producten een afspraak maken. Voorlopig zijn
dat het rijbewijs (eerste aanvraag, verlenging en uitbreiding
categorieën), de Nederlandse Identiteitskaart en verschillende soorten
Nederlandse paspoorten. Voor spoedprocedures kunt u geen afspraak
maken. Als u op de afgesproken tijd in het GemeenteLoket aan de
Randwycksingel bent, dan wordt u vrijwel meteen geholpen.
Internet
Als u via internet een afspraak wilt maken, dan surft u uiteraard
eerst naar www.maastricht.nl. Daar typt u in het zoekbalkje linksboven
in het scherm het gewenste product in. Vervolgens toets u de
`enter'-toets in of u klikt op zoek. In de zoekresultaten die hierna
verschijnen, klikt u op het gewenste product. Vervolgens krijgt u alle
benodigde informatie overzichtelijk op het scherm. Onder het kopje
`afspraak maken' vindt u een grijze knop met het opschrift `maak
afspraak'. Als u hierop klikt, opent zich het afsprakenscherm. Hier
kunt u zelf met enkele muisklikken een dag en tijdstip uitkiezen die u
het beste uitkomt. Groene balken geven beschikbare tijden aan, witte
balken zijn reeds gereserveerde tijden. Als u een afspraak heeft
gemaakt, ziet u een overzicht op het scherm dat u kunt uitprinten. U
heeft dan al meteen uw volgnummer. Omdat de inroostering van de balies
twee dagen van tevoren plaatsvindt, moet u minimaal twee werkdagen van
tevoren reserveren. Als u dus op donderdag op www.maastricht.nl gaat
kijken, dan kunt u vanaf maandag een afspraak vastleggen. Maximaal
kunt u twee weken vooraf een afspraak maken. Let er hierbij wel op dat
u voor ieder verschillend product een aparte afspraak dient te maken.
Als u samen met uw echtgeno(o)t(e) een paspoort wilt verlengen en twee
kinderen wilt bijschrijven, moet u dus vier afspraken maken. Op het
afgesproken tijdstip kunt u plaatsnemen in de wachtruimte. Op het
display zal uw volgnummer verschijnen met het nummer van de balie waar
u terechtkunt.
Telefoon
Ook via de telefoon is een afspraak snel gemaakt. U belt (043) 350 40
00 en vertelt onze medewerker waarvoor u een afspraak wenst te maken.
De medewerker noteert uw gegevens en reserveert een dag en tijdstip
van uw keuze, mits er nog plaats is. Ook kunt u informatie krijgen
over prijzen en voorwaarden. Overigens gelden dezelfde beperkingen als
bij internet, dus minimaal twee en maximaal veertien dagen van tevoren
reserveren. Voor een afspraak die u via de telefoon geregeld heeft,
dient u zich bij de receptie te melden.
Gemeentesecretaris ontvangt eremedaille
Tijdens een afscheidsbijeenkomst in het Maastrichtse Stadhuis heeft
scheidend Gemeentesecretaris Wil Rutten de eremedaille van de stad
Maastricht ontvangen. De heer Rutten legt per 1 augustus 2003 zijn
functie als gemeentesecretaris van Maastricht neer. Hij heeft de
functie van algemeen directeur/secretaris bij de provincie
Noord-Brabant aanvaard. Rutten is vanaf 1974 werkzaam geweest bij
Gemeente Maastricht en heeft ruim 17½ jaar deel uitgemaakt van het
gemeentesecretariaat, waarvan de laatste vijf jaar als
gemeentesecretaris. Hij heeft gedurende de tijd dat hij werkzaam was
als adjunct-gemeentesecretaris respectievelijk als gemeentesecretaris
een resultaatgerichte inzet voor stad, burgers, bestuurders en
ambtenaren geleverd die een normale taakuitoefening verre te boven
gaat. Als blijk van hulde is aan hem de eremedaille der stad
Maastricht in zilver toegekend.
Reisdocumenten
De laatste tijd melden zich opvallend vaak mensen bij het
GemeenteLoket van wie het paspoort ongeldig is omdat de plastic kaart
in het paspoort is gebroken. De plastic kaart breekt als gevolg van
buigen. Meestal bemerken de mensen dit pas op het moment dat ze het
paspoort nodig hebben. Vaak vlak voor ze op vakantie gaan. Dus in
allerijl naar het GemeenteLoket om met spoed een nieuw paspoort aan te
vragen. Gevolg: extra kosten, immers een spoedprocedure is duurder. Om
nog niet te spreken van de langere wachttijden die in de zomer
gebruikelijk zijn. In veel gevallen dus dubbele stress. Ons advies is
dan ook om uw paspoort op een zodanige wijze te dragen dat het buigen
ervan wordt voorkomen.
De gemeente is op geen enkele wijze aansprakelijk voor beschadiging
van het paspoort die optreedt nadat het document aan u is verstrekt.
Het paspoort wordt uitvoerig gecontroleerd voordat het aan u wordt
uitgereikt. Beschadigingen en fouten worden direct gemeld aan de
producent, die dan voor vervanging zorgt. U merkt daar in de praktijk
dus veelal niets van.
Overigens geldt het gestelde in dit artikel ook voor de
identiteitskaart. U zult daar alleen wat minder vaak problemen mee
krijgen omdat dit een bankpasmodel is en daardoor makkelijker
vervoerbaar. Maar ook deze modellen kunnen dus breken!
Gemeente Maastricht