9-7-2003
De brede topsporter onder de 911 Cabriolets
Vanaf dit najaar combineert Porsche het rijplezier van de 911
Cabriolet met de extra grip van de Carrera 4S in langs- en
dwarsrichting.
Net als de Coupé onderscheidt de open Carrera 4S zich door bredere, 60
millimeter uitgebouwde achterspatborden, die aangeven dat bij dit
model vooral de nog sportievere grip van de achterwielen telt.
Vanaf dit najaar is de nieuwe Porsche 911 Carrera 4S Cabriolet
leverbaar bij de vijf officiële Porsche dealers te Amsterdam,
Rotterdam, Eindhoven, s Gravenhage en Leusden. De prijs bedraagt
141.750,- incl. BTW en BPM.
De basiselementen van deze synthese zijn gelijk aan de Porsche 911
Carrera 4S Coupé. Deze omvatten de 3,6-liter grote zescilinder
boxermotor met 235 kW (320 pk), de handgeschakelde zesversnellingsbak,
de vierwielaandrijving en het met tien millimeter verlaagde onderstel.
Speciaal afgestemd op de Cabrio-carrosserie met zijn specifieke
gewichtsverdeling, garanderen deze aandrijf- en onderstelcomponenten
een sportief en veilig rijgedrag tot in de hoogste snelheidsregionen.
Bij gesloten dak bedraagt de topsnelheid van de open Carrera 4S 280
km/h; hetzelfde als de Coupé. Ook voor de sprint van 0-100 km/h hebben
de beide modelvarianten nagenoeg dezelfde tijd nodig: met 5,3 seconden
blijft de Cabrio vanwege zijn hogere gewicht van 70 kg tweetiende
seconde achter bij de Coupé.
Een van de karakteristieke aspecten die de Carrera 4S-modellen gemeen
hebben, is natuurlijk het rijplezier dat ze beide bieden en die niet
in cijfers kan worden uitgedrukt. Verlaagd onderstel, grotere
spoorbreedte en vierwielaandrijving maken een langs- en dwarsdynamiek
mogelijk die zich op bochtige binnenwegen intensief laat beleven. Tot
de veiligheidsreserves bij deze belevenis horen de standaard
elektronische rijdynamiekregeling Porsche Stability Management (PSM),
die in combinatie met de vierwielaandrijving voor een bijzonder grote
mate van rijstabiliteit zorgt.
Het rijplezier laat zich door het openen van de automatische kap nog
verder vergroten. Tot een snelheid van 50 km/h kan de bestuurder te
allen tijde het cabriodak met een druk op de knop bedienen. Zelfs bij
deze snelheid kost het slechts zon twintig seconden om het stoffen dak
te ontgrendelen en naar achteren te klappen, waar het onder een
afdekklep verdwijnt.
AutoRai