9-7-2003
De traditie Porsche RS-modellen wordt voortgezet
Met wederom een nieuwe 911-variant zet Porsche het modeloffensief
voort. Het type 911 GT3 RS, dat in oktober op de markt komt, is
extreem sportief.
Hij bezit de power en het purisme van een volbloed circuitauto en
vervult tegelijkertijd alle eisen die aan een voor het verkeer
gehomologeerde sportwagen worden gesteld.
De 911 GT3 RS is een basis- en homologatiemodel voor
autosportactiviteiten volgens het nieuwe, internationale GT-reglement.
Derhalve zal Porsche minimaal 200 exemplaren bouwen en aan klanten
leveren. De naam RS laat de harten van Porsche-kenners en
autosport-liefhebbers sneller kloppen. Modellen als de Carrera RS 2.7
(1972) en de 911 SC RS (1984) waren eveneens homologatiemodellen. Zij
hebben niet alleen Porsche-historie, maar ook autosportgeschiedenis
geschreven. De nieuwe 911 GT3 RS zal deze traditie voortzetten. De
Nederlandse prijs van de 911 GT3 RS is nog niet bekend. Met
uitzondering van de VS en Canada wordt de GT3 RS wereldwijd
aangeboden.
Het realiseren van een optimale vermogens/gewichts-verhouding stond
centraal bij de ontwikkeling van de RS. Deze bedraagt 4,86 kg/kW ten
opzichte van de Clubsport-uitvoering van de GT3 is dat een verbetering
van vier procent. De RS is nog eens 50 kg lichter dan de GT3
Clubsport. Hij weegt volgetankt met 90 liter benzine 1360 kg. Ook de
RS is uitsluitend met een rolkooi verkrijgbaar. De basiskleur van alle
autos is wit. Alle aanduidingen worden passend in de traditie van de
beroemde voorgangers naar keuze in blauw of rood uitgevoerd. Porsches
nieuwe topsporter beschikt in de straatversie over technische details
die later ook in de raceversie te vinden zullen zijn. De complete
wieldrager, gedeelde dwarsarmen aan de voor- en achteras, de
geoptimaliseerde onderstelgeometrie, een bijzonder lichte achterruit
uit acryl, en de voorklep en achterspoiler uit koolstofvezel zijn
slechts enkele voorbeelden daarvan.
De buitengewoon toerengretige motor ontwikkelt uit een cilinderinhoud
van 3,6 liter 280 kW (381 pk) bij 7.300 tpm. Het maximum toerental
bedraagt 8.200 tpm en het specifiek vermogen 105,8 pk/l. Deze waarden
komen overeen met die van de actuele GT3. Door middel van een
zogenoemde stuwdruk-accumulator onder de achterspoiler krijgt de motor
bij hoge snelheden extra lucht toegevoerd. Dit zorgt ervoor dat de RS
zijn enorme prestatiedrang nog gemakkelijker realiseert. De prestaties
zijn dan ook in overeenstemming. Voor de acceleratie van 0 naar 100
km/h heeft de GT3 RS slechts 4,4 seconden nodig. De sprint van 0 tot
200 km/h kost 14,0 seconden. De topsnelheid bedraagt 306 km/h. Het
motorvermogen wordt via een kort gespatieerde, handgeschakelde
zesversnellingsbak overgebracht op de achterwielen. De verbinding
tussen motor en transmissie wordt bij de RS gelegd via een enkel
vliegwiel, aangezien dit een geringere rotatiegewicht heeft dan een
dubbel vliegwiel.
AutoRai