KNMG
KNMG bepleit meer ruimte voor toegeven fouten door arts
Artsen zouden meer ruimte moeten krijgen fouten toe te geven. Dit
heeft KNMG onlangs bepleit in een overleg met de grootste verzekeraars
van medische aansprakelijkheid. De afgelopen maanden ontstond
discussie over de vraag of de polisvoorwaarden van
aansprakelijkheidsverzekeraars wel toestaan dat artsen fouten
toegeven. Vragen van artsen gaven aan dat hierover veel
onduidelijkheid bestaat. Tegenstrijdige uitlatingen van verzekeraars
droegen daaraan bij. Dit was voor de KNMG aanleiding om met de
verzekeraars in overleg te treden.
Het wordt steeds belangrijker gevonden dat artsen goed met patiënten
communiceren en dat zij de mogelijkheid hebben tegenover een patiënt
fouten toe te geven. In de brochure Arts en omgaan met fouten uit 2000
benadrukt de KNMG dat een arts die een fout heeft gemaakt, dit zo snel
mogelijk met de patiënt moet bespreken. In het medisch onderwijs
worden aan artsen vergelijkbare adviezen gegeven. Eerlijkheid en
openheid over fouten verdienen de voorkeur boven verhullend
taalgebruik of defensief gedrag. Openheid over fouten komt de relatie
tussen arts en patiënt ten goede en kan er juist toe leiden dat
klachten en claims worden voorkomen.
De onduidelijkheid die hierover recentelijk ontstond, was voor de KNMG
aanleiding voor het overleg met de verzekeraars. In de visie van de
KNMG moet er een onderscheid gemaakt worden tussen het erkennen van
fouten enerzijds en het erkennen van aansprakelijkheid
(schadevergoeding) anderzijds. Een fout maken en aansprakelijk zijn,
zijn twee verschillende dingen. Het erkennen van een fout door een
arts behoort naar de mening van de KNMG zonder meer mogelijk te zijn
(in termen als "ik heb onjuist gehandeld", "ik had het anders moeten
doen" e.d). Over aansprakelijkheid (schadevergoeding) behoort de arts
zich niet uit te laten.
Aansprakelijkheidsverzekeraars achten het toegeven van fouten binnen
beperkte mate mogelijk. Ook de verzekeraars pleiten voor maximale
openheid, maar betoogden in het overleg dat het door de KNMG gemaakte
algemene onderscheid tussen fouten en aansprakelijkheid niet houdbaar
is. De verzekeraars zien wel enige ruimte voor het erkennen door de
arts van fouten, maar alleen in evidente gevallen, zoals bij
links-rechtsverwisselingen of het achterlaten van operatiemateriaal.
De KNMG verwelkomt dit standpunt, maar meent dat de verzekeraars (door
de formulering 'evidente fouten') de ruimte die de arts heeft nog
steeds beperkter formuleren dan in het belang van de
arts-patiëntrelatie wenselijk is. Hierdoor blijft het risico bestaan
dat tussen arts en patiënt openheid en communicatie onvoldoende
centraal komen te staan. De arts moet naar de mening van de KNMG
vrijelijk met de patiënt over fouten kunnen praten.
Zie ook artikel in Medisch Contact:
Open en Eerlijk