9-7-2003
Rover introduceert nieuwe CityRover modelreeks
Met de komende lancering van de nieuwe CityRover modelreeks realiseert
Rover een belangrijke uitbreiding van haar marktbereik. De CityRover
is een attractieve, moderne kleine stadsauto die op het gebied van
ruimte, prestaties en specificaties veel waarde voor het geld biedt en
uiterst concurrerend is.
De CityRover is gepositioneerd in de prijsklasse van net onder de
10.000 tot rond de 13.000 euro. De exacte prijzen maakt MG Rover
Nederland zo spoedig mogelijk bekend. Hoewel compact van afmetingen en
eenvoudig om in te rijden en mee te parkeren, biedt de vijfdeurs
CityRover een zeer ruim en gebruiksvriendelijk interieur. De instap is
uitstekend, zowel voor klein als groot en voor jong en oud.
Bij de introductie zullen alle CityRover types worden geleverd met een
1.4 liter benzine-motor van 85 pk en uitsluitend in vijfdeurs
uitvoering. Daarmee onderscheidt dit nieuwe model van Rover zich
positief van de directe concurrenten in zijn klasse, die veelal met
een kleinere motor en slechts als driedeurs model worden geleverd. Het
nieuwe Rover-model zal bij iedere MG Rover dealer verkrijgbaar zijn.
Voor de CityRover is de normale MG Rover garantie van toepassing: één
jaar volledige fabrieksgarantie plus één jaar verlengde garantie onder
exact dezelfde voorwaarden als het eerste jaar fabrieks-garantie. Er
geldt geen kilometerbeperking voor deze twee jaar. Bovendien wordt zes
jaar carrosseriegarantie op doorroesten gegeven. Aanvullende garantie
is op aanvraag mogelijk.
De ontwerpers en ingenieurs van Rover hebben de CityRover een
gedistingeerde en moderne Rover-verschijning gegeven, zowel qua
interieur als aan de buitenzijde. De CityRover is op diverse plekken
voorzien van de nieuw vormgegeven Rover Viking Ship badge.
MG Rover heeft nauwgezette onderzoeken uitgevoerd naar het profiel van
de klant in deze marktsector en heeft na diepgaande analyse vier
verschillende modelvarianten gedefinieerd, met modeleigen kenmerken:
Solo, Sprite, Select en Style. Daarbij duiden de modeleigenschappen
van de twee middelste types vooral op respectievelijk sportieve en
luxe styling. De CityRover voorziet in een krachtige ondersteuning aan
de onderkant van de in Longbridge gebouwde Rover 25, 45 en 75
modelseries. De CityRover zal in belangrijke mate bijdragen aan de
versteviging van de zakelijke activiteiten van Rover en haar
dealernetwerk in Engeland en Europa.
CityRover zijn segment en klanten
Het gehele Europese marktsegment van de stadsautos was in 2002 goed
voor zon 1,1 miljoen verkopen. Deze klasse kenmerkt zich door een
grote verscheidenheid aan stijlvormen en afmetingen binnen deze
categorie, waartoe modellen als de Peugeot 106/Citroën Saxo, de Ford
Ka, de Opel Agila, de VW Lupo en de Fiat Seicento behoren.
De waarde voor het geld prijsstelling van de CityRover zal hem direct
positioneren tegenover zon 90 procent van alle geoffreerde modellen in
dit marktsegment. Daarnaast kan de CityRover vanwege zijn aanzienlijke
ruimte en behoorlijke motorvermogen een interessant en aantrekkelijk
alternatief betekenen voor de kleine autos in de opvolgende categorie,
zoals de Renault Clio, Toyota Yaris en Fiat Punto. Aangezien er
nauwelijks overlap zal zijn met de prijsstelling van de Rover 25 en er
een aanzienlijk verschil is in afmetingen (bijna 300 millimeter
korter), vult de CityRover de 25 serie prima aan en benadrukt hij de
positie van de 25 in het bovenste deel van het small car segment.
Analyse van de markt van stadsautos leert dat er enkele
klantendoelgroepen zijn die een auto wensen in de klasse van
betaalbare autos, variërend van de automobilist die voor het eerst een
auto koopt, tot gezinnen die over meerdere autos beschikken. Er
bestaan aanzienlijke verschillen in de kopersprofielen voor de
bestaande producten in dit marktsegment, maar een belangrijke algemene
aanwijzing voor de gehele klasse is dat een groot deel van de klanten
tot het vrouwelijke geslacht behoort, gelijkelijk verdeeld over de
verschillende leeftijdscategorieën. Ongeveer de helft van de autos in
dit segment wordt aangeschaft als tweede auto in het gezin, waarbij 60
procent van de kopers geen specifieke voorkeur voor een bepaald merk
heeft.
Aanzienlijke ruimte en uitgebreide specificaties
De sleutel naar het geheim van het enorme ruimteaanbod van de
CityRover, toonaangevend in deze klasse, is de lange wielbasis van
2.400 millimeter. In- en uitstappen gaat eenvoudig dankzij deuren die
een openingshoek hebben van maar liefst 90° en de hooggeplaatste
stoelen die een hoge, prima zitpositie verschaffen. De achterstoelen
zijn iets hoger dan de voorstoelen teneinde ook de achterpassagiers
een goed zicht naar buiten te geven. En vanzelfsprekend kan de
achterbank in een 60/40 verhouding worden neergeklapt, waardoor een
vlakke laadvloer ontstaat. Afhankelijk van de configuratie beschikt de
CityRover over een laadruimte van 220 tot 610 liter.
De bekleding van het interieur is speciaal voor Rover ontwikkeld en
vervaardigd van geweven of geknoopte stof, afhankelijk van het type.
Het model Style kent daarnaast als optie een volledig lederen
interieur.
Het laagst geprijsde model, de Solo, heeft al een uitgebreide
uitrusting, met standaardvoorzieningen als een airbag voor de
bestuurder, gordelvoorspanners op de voorstoelen, een klok, een
afsluitbaar handschoenenkastje, ruitenwissers met een variabele
interval, een ruitenwisser achter, getint glas met een zonwerende
baan, een sigarenaansteker, verlichting van de bagageruimte,
binnenverlichting met vertraging, een aluminium pookknop, een van
binnenuit te openen achter- en benzineklep, stuurbekrachtiging en veel
andere items.
Tot de sportieve uitrusting van de Sprite behoren lichtmetalen velgen,
centrale deur-vergrendeling met afstandsbediening, ABS, een airbag
voor de passagier, meegespoten deurgrepen en buitenspiegels,
mistlampen vóór en een achterspoiler. Standaard luxueuze kenmerken in
het Select-model zijn elektrisch bedienbare ramen vóór en achter, ABS,
een passagiersairbag evenals airconditioning. Zowel de Sprite als de
Select hebben stuurbekrachtiging, op afstand bedienbare
deurvergrendeling en een toerenteller. Al deze voorzieningen zijn
standaard op het topmodel, de Style. De CityRover kan in acht
verschillende kleuren worden geleverd, waarvan zes als metallic kleur.
Technische specificaties
Bij de introductie zijn alle CityRover modellen uitgerust met een
1.405 cc benzinemotor, met een aluminium cilinderkop, een
bovenliggende nokkenas en multi-point brandstof-injectie. De
krachtbron levert 85 pk bij 5.500 tpm en een koppel van 115 Nm bij
3.000 tpm. De nieuwe Rover beschikt over een handgeschakelde
vijfversnellingsbak. De Rover-ingenieurs hebben het chassis, voorzien
van een volledig onafhankelijke wiel-ophanging met schroefveren
(McPherson veerpoten voor, schuinsgeplaatste wiel-draagarmen achter),
speciaal afgesteld voor de omstandigheden in Europa. Als gevolg
daarvan staat de CityRover op grotere 14 inch 5J wielen met 175/60R 14
banden en is de rijhoogte verlaagd. Ook de afstellingen voor de
schokdempers en de veren zijn aangepast en dragen bij aan een
uitstekend rijgedrag en een prettige besturing. De stuurinrichting is
van het rondsel- en tandheugel type, en stuurbekrachtiging is op alle
modellen standaard. Remmen doet de CityRover heel alert dankzij de
bekrachtigde, luchtgekoelde schijfremmen vóór, met een diameter van
231 mm, en 200 mm grote trommelremmen achter. De Sprite-, Select- en
Style-modellen zijn tevens voorzien van ABS.
AutoRai