AutoRai

9-7-2003

Rover introduceert nieuwe CityRover modelreeks

Met de komende lancering van de nieuwe CityRover modelreeks realiseert Rover een belangrijke uitbreiding van haar marktbereik. De CityRover is een attractieve, moderne kleine stadsauto die op het gebied van ruimte, prestaties en specificaties veel waarde voor het geld biedt en uiterst concurrerend is.

De CityRover is gepositioneerd in de prijsklasse van net onder de 10.000 tot rond de 13.000 euro. De exacte prijzen maakt MG Rover Nederland zo spoedig mogelijk bekend. Hoewel compact van afmetingen en eenvoudig om in te rijden en mee te parkeren, biedt de vijfdeurs CityRover een zeer ruim en gebruiksvriendelijk interieur. De instap is uitstekend, zowel voor klein als groot en voor jong en oud.

Bij de introductie zullen alle CityRover types worden geleverd met een
1.4 liter benzine-motor van 85 pk en uitsluitend in vijfdeurs uitvoering. Daarmee onderscheidt dit nieuwe model van Rover zich positief van de directe concurrenten in zijn klasse, die veelal met een kleinere motor en slechts als driedeurs model worden geleverd. Het nieuwe Rover-model zal bij iedere MG Rover dealer verkrijgbaar zijn. Voor de CityRover is de normale MG Rover garantie van toepassing: één jaar volledige fabrieksgarantie plus één jaar verlengde garantie onder exact dezelfde voorwaarden als het eerste jaar fabrieks-garantie. Er geldt geen kilometerbeperking voor deze twee jaar. Bovendien wordt zes jaar carrosseriegarantie op doorroesten gegeven. Aanvullende garantie is op aanvraag mogelijk.

De ontwerpers en ingenieurs van Rover hebben de CityRover een gedistingeerde en moderne Rover-verschijning gegeven, zowel qua interieur als aan de buitenzijde. De CityRover is op diverse plekken voorzien van de nieuw vormgegeven Rover Viking Ship badge.

MG Rover heeft nauwgezette onderzoeken uitgevoerd naar het profiel van de klant in deze marktsector en heeft na diepgaande analyse vier verschillende modelvarianten gedefinieerd, met modeleigen kenmerken: Solo, Sprite, Select en Style. Daarbij duiden de modeleigenschappen van de twee middelste types vooral op respectievelijk sportieve en luxe styling. De CityRover voorziet in een krachtige ondersteuning aan de onderkant van de in Longbridge gebouwde Rover 25, 45 en 75 modelseries. De CityRover zal in belangrijke mate bijdragen aan de versteviging van de zakelijke activiteiten van Rover en haar dealernetwerk in Engeland en Europa.

CityRover zijn segment en klanten
Het gehele Europese marktsegment van de stadsautos was in 2002 goed voor zon 1,1 miljoen verkopen. Deze klasse kenmerkt zich door een grote verscheidenheid aan stijlvormen en afmetingen binnen deze categorie, waartoe modellen als de Peugeot 106/Citroën Saxo, de Ford Ka, de Opel Agila, de VW Lupo en de Fiat Seicento behoren.

De waarde voor het geld prijsstelling van de CityRover zal hem direct positioneren tegenover zon 90 procent van alle geoffreerde modellen in dit marktsegment. Daarnaast kan de CityRover vanwege zijn aanzienlijke ruimte en behoorlijke motorvermogen een interessant en aantrekkelijk alternatief betekenen voor de kleine autos in de opvolgende categorie, zoals de Renault Clio, Toyota Yaris en Fiat Punto. Aangezien er nauwelijks overlap zal zijn met de prijsstelling van de Rover 25 en er een aanzienlijk verschil is in afmetingen (bijna 300 millimeter korter), vult de CityRover de 25 serie prima aan en benadrukt hij de positie van de 25 in het bovenste deel van het small car segment.

Analyse van de markt van stadsautos leert dat er enkele klantendoelgroepen zijn die een auto wensen in de klasse van betaalbare autos, variërend van de automobilist die voor het eerst een auto koopt, tot gezinnen die over meerdere autos beschikken. Er bestaan aanzienlijke verschillen in de kopersprofielen voor de bestaande producten in dit marktsegment, maar een belangrijke algemene aanwijzing voor de gehele klasse is dat een groot deel van de klanten tot het vrouwelijke geslacht behoort, gelijkelijk verdeeld over de verschillende leeftijdscategorieën. Ongeveer de helft van de autos in dit segment wordt aangeschaft als tweede auto in het gezin, waarbij 60 procent van de kopers geen specifieke voorkeur voor een bepaald merk heeft.

Aanzienlijke ruimte en uitgebreide specificaties De sleutel naar het geheim van het enorme ruimteaanbod van de CityRover, toonaangevend in deze klasse, is de lange wielbasis van
2.400 millimeter. In- en uitstappen gaat eenvoudig dankzij deuren die een openingshoek hebben van maar liefst 90° en de hooggeplaatste stoelen die een hoge, prima zitpositie verschaffen. De achterstoelen zijn iets hoger dan de voorstoelen teneinde ook de achterpassagiers een goed zicht naar buiten te geven. En vanzelfsprekend kan de achterbank in een 60/40 verhouding worden neergeklapt, waardoor een vlakke laadvloer ontstaat. Afhankelijk van de configuratie beschikt de CityRover over een laadruimte van 220 tot 610 liter.

De bekleding van het interieur is speciaal voor Rover ontwikkeld en vervaardigd van geweven of geknoopte stof, afhankelijk van het type. Het model Style kent daarnaast als optie een volledig lederen interieur.

Het laagst geprijsde model, de Solo, heeft al een uitgebreide uitrusting, met standaardvoorzieningen als een airbag voor de bestuurder, gordelvoorspanners op de voorstoelen, een klok, een afsluitbaar handschoenenkastje, ruitenwissers met een variabele interval, een ruitenwisser achter, getint glas met een zonwerende baan, een sigarenaansteker, verlichting van de bagageruimte, binnenverlichting met vertraging, een aluminium pookknop, een van binnenuit te openen achter- en benzineklep, stuurbekrachtiging en veel andere items.

Tot de sportieve uitrusting van de Sprite behoren lichtmetalen velgen, centrale deur-vergrendeling met afstandsbediening, ABS, een airbag voor de passagier, meegespoten deurgrepen en buitenspiegels, mistlampen vóór en een achterspoiler. Standaard luxueuze kenmerken in het Select-model zijn elektrisch bedienbare ramen vóór en achter, ABS, een passagiersairbag evenals airconditioning. Zowel de Sprite als de Select hebben stuurbekrachtiging, op afstand bedienbare deurvergrendeling en een toerenteller. Al deze voorzieningen zijn standaard op het topmodel, de Style. De CityRover kan in acht verschillende kleuren worden geleverd, waarvan zes als metallic kleur.

Technische specificaties
Bij de introductie zijn alle CityRover modellen uitgerust met een
1.405 cc benzinemotor, met een aluminium cilinderkop, een bovenliggende nokkenas en multi-point brandstof-injectie. De krachtbron levert 85 pk bij 5.500 tpm en een koppel van 115 Nm bij
3.000 tpm. De nieuwe Rover beschikt over een handgeschakelde vijfversnellingsbak. De Rover-ingenieurs hebben het chassis, voorzien van een volledig onafhankelijke wiel-ophanging met schroefveren (McPherson veerpoten voor, schuinsgeplaatste wiel-draagarmen achter), speciaal afgesteld voor de omstandigheden in Europa. Als gevolg daarvan staat de CityRover op grotere 14 inch 5J wielen met 175/60R 14 banden en is de rijhoogte verlaagd. Ook de afstellingen voor de schokdempers en de veren zijn aangepast en dragen bij aan een uitstekend rijgedrag en een prettige besturing. De stuurinrichting is van het rondsel- en tandheugel type, en stuurbekrachtiging is op alle modellen standaard. Remmen doet de CityRover heel alert dankzij de bekrachtigde, luchtgekoelde schijfremmen vóór, met een diameter van 231 mm, en 200 mm grote trommelremmen achter. De Sprite-, Select- en Style-modellen zijn tevens voorzien van ABS.