Tijdschrift voor Marketing, NIMA en Tridion starten kennisplatform voor marketeers
'Sharing Ambitions' gericht op realisatie marketingambities
Amsterdam, 9 juli 2003 - Onder de naam 'Sharing Ambitions' start een Europees initiatief gericht op het ondersteunen van (internationale) marketing- en communicatiemanagers bij de realisatie van hun marketingplannen en -ambities. Het platform is een initiatief van Tridion, Europees leverancier van Enterprise Content Management-software, in samenwerking met vooraanstaande lokale marketingorganisaties. In Nederland wordt het platform gerealiseerd in samenwerking met het Tijdschrift voor Marketing en het NIMA. Het platform zal vooral gericht zijn op de innovatieve inzet van technologie bij de formulering en de implementatie van merk- en marketingbeleid.
On line Platform
Centraal binnen het Sharing Ambitions-initiatief staat het on line platform, www.sharingambitions.com/nl, waar de marketeer toegang heeft tot een schat aan informatie en instrumenten om zijn of haar ambities te realiseren. Naast het on line medium zullen de partners ook seminars, workshops en ronde-tafelbijeenkomsten organiseren op het gebied van marketing, branding en communicatie, steeds in combinatie met de inzet van technologie. Het is de bedoeling dat Sharing Ambitions hiermee uitgroeit tot een permanente ontmoetingsplaats voor internationale marketeers.
Aan de hand van interviews met diverse vooraanstaande marketeers en marketingdeskundigen krijgen bezoekers de mogelijkheid om actief te participeren en mee te discussiëren. Daarnaast krijgen zij praktijkvoorbeelden waarin getoond wordt hoe technologie gebruikt kan worden voor het bereiken van commerciële marketingdoelstellingen. Een interactieve 'Ambition Scan' geeft, na het beantwoorden van een tiental vragen, direct inzicht in hoe de ambities kunnen worden waargemaakt. Nieuwsbrieven en informatie over evenementen complementeren het geheel. Na de zomer van 2003 is het de bedoeling een 'expert'-forum toe te voegen, waarop marketeers hun vragen kunnen stellen aan een forum van deskundigen.
Researchgegevens
Via een interactieve tool, de 'Ambition Scan', kunnen bezoekers snel hun ambities afmeten aan die van anderen en direct advies krijgen over mogelijke instrumenten om het betreffende probleem aan te pakken.
Goswijn Thijssen, Corporate Marketing Director van Tridion - één van de initiatiefnemers van het platform -, zegt: "We zijn van plan om alle ingevulde Ambition Scans anoniem te analyseren, zodat er na verloop van tijd een schat aan informatie beschikbaar komt voor marketingmanagers. Bijvoorbeeld de belangrijkste huidige issues binnen een branche, maar ook de ambities die marketeers binnen die branche hebben, zowel binnen een land als internationaal."
Initieel bevat de Ambition Scan onderwerpen zoals het snel uitrollen en hergebruik van marketingcampagnes, consistent merkbeleid over alle klantcontactpunten, internationaal merkbeleid, lokaliseren van marketing, samenwerking met marketing- en PR-bureaus, en de inzet van CRM binnen marketing.
Polls
Tridion zal daarnaast ook incidentele polls houden op het Sharing Ambitions-platform, inspelend op de actualiteit. De vragen/onderwerpen van deze polls worden onder meer bepaald door het Tijdschrift voor Marketing. Dit blad is immers een handvat voor de marketeer doordat het inspiratie, oplossingen en een referentiekader biedt. De redactie van het Tijdschrift voor Marketing draagt op basis hiervan ook weer content aan voor het platform.
Seminars/Round-tables etc.
Tridion zal in aansluiting op het platform een aantal seminars/round-tables organiseren over diverse onderwerpen, zulks in samenspraak met het Tijdschrift voor Marketing en het NIMA. De seminars/round-tables zijn gebaseerd op kennisoverdracht.
Newsletter
Bezoekers van het on line platform kunnen zich registreren voor een newsletter. Tridion zal deze produceren en versturen onder het Sharing Ambitions-label. De newsletter bevat marketing-content uit diverse bronnen, waaronder het Tijdschrift voor Marketing en www.marketing-online.nl.
Petra Claessen, directeur van het NIMA: "Wij denken dat het Sharing Ambitions-initiatief voorziet in een reële behoefte aan informatie over internationale marketing en branding in combinatie met technologie. E-marketing heeft de afgelopen jaren een hoge vlucht genomen, maar hoe valt dit in te passen in de traditionele marketingmix en hoe kunnen marketeers gebruikmaken van elkaars kennis en ervaring op dit terrein? Sharing Ambitions biedt hiervoor een goede ingang en we verwachten ook veel synergie van de kruisbestuiving met marketeers uit andere landen. Met internationale partners als CIM (UK), European Marketing Confederation (EMC, waarin onder meer marketingorganisaties in Scandinavië, Zuid- en Oost-Europa zitten) en Stichting Marketing (België) zijn onze verwachtingen hooggespannen."
Over Tridion
Tridion is een Europese leverancier van geavanceerde software voor enterprise content-management. Tridions oplossing, Tridion R5, maakt een geïntegreerde aanpak mogelijk van alle bedrijfsinformatie en content. Content afkomstig uit verschillende bronnen kan eenvoudig worden beheerd, bewerkt en verder gedistribueerd via uiteenlopende kanalen: van websites tot en met mobiele telefoons, PDA's of drukwerk. In diverse talen en voor verschillende doelgroepen, maar altijd met behoud van de corporate huisstijl. Tridions unieke 'single-sourcing'- en 'blueprint management'-functionaliteit biedt bedrijven een snelle en hoge return on investment op hun complexe content-managementinfrastructuren. Tot de klanten van Tridion behoren multinationals als ABN Amro, Alcatel, AKN, Akzo Nobel, Blackwell Publishers, Carrefour, Deutsche Telekom, Garnier, Heineken, Honda, ING, KLM, Open University (UK), Scania, Sdu, Virgin Atlantic, Unilever en Wolters-Kluwer. Het hoofdkantoor van Tridion is gevestigd in Amsterdam; het bedrijf is aanwezig in alle Europese landen en de VS. Meer informatie kunt u vinden op www.tridion.nl.
Voor meer informatie
Tridion
Miranda van der Voort
020-201 05 00
miranda.vandervoort@tridion.com
Whizpr
Annerieke Kamphuis
0317-410 483
tridion@whizpr.nl