BOVAG



Door tekort tolkastjes chaos aan grens met Duitsland verwacht

9 juli 2003

Door een gebrek aan tolkastjes bij de Duitse tolmaatschappij Toll Collect, kunnen de truckdealers in Nederland niet voldoen aan de vele honderden aanvragen van transportbedrijven om tolkastjes in vrachtwagens in te bouwen. Deze kastjes, de zogenaamde On Board Units (OBUs), registreren de verreden kilometers en zijn nodig voor de kilometerheffing die Duitsland op 31 augustus invoert voor het vrachtverkeer. Hierdoor dreigt er binnenkort aan de grens met Duitsland een grote chaos te ontstaan. Dit blijkt uit de eerste resultaten van een peiling onder de truckdealers door de Truck Dealer Associatie (TDA), een afdeling van BOVAG, in samenwerking met Transport en Logistiek Nederland (TLN).

De vrachtwagens die niet tijdig voorzien zijn van een tolkastje zullen bij de tankstations aan de grens met Duitsland een speciaal kaartje moeten kopen of hun route in Duitsland van te voren via Internet moeten aanmelden. Dit leidt, naar verwachting, tot lange wachtrijen en veel extra kosten en ongemak.

De TDA dringt er daarom met klem bij de Duitse overheid op aan om de invoering van de kilometerheffing voor vrachtwagens uit te stellen tot er voldoende OBUs beschikbaar en ingebouwd zijn. Ook wordt een beroep gedaan op de Nederlandse overheid om hiertoe druk uit te oefenen op de Duitse overheid.

Anton Pluim, secretaris TDA: We maken ons grote zorgen over de druk die straks op de dealers komt te staan als de kastjes eenmaal beschikbaar komen. Tot op heden hebben de dealers nog geen enkel kastje vanuit Duitsland ontvangen, laat staan dat ze kunnen beginnen met inbouwen. Zelfs als nu alle gevraagde OBUs geleverd zouden worden, dan nog kunnen de truckdealers pas volgend voorjaar alle OBUs ingebouwd hebben.

De inbouw van een OBU duurt minimaal 4 uur per voertuig. Uit het onderzoek blijkt dat er zon 30.000 OBUs nodig zijn. Zelfs met het inhuren van extra personeel, komen de dealers daarvoor tijd te kort. Zeker nu de zomervakantie is begonnen en de personeelsbezetting laag is. Daarbij moet het gewone werk in de garages natuurlijk blijven doorgaan. Nu Toll Collect niet aan zijn verplichtingen voldoet, zit er volgens TDA niets anders op dan de invoering van de kilometerheffing in Duitsland uit te stellen totdat de truckdealers voldoende tijd hebben gehad voor het inbouwen van de OBUs.