Door tekort tolkastjes chaos aan grens met Duitsland verwacht
9 juli 2003
Door een gebrek aan tolkastjes bij de Duitse tolmaatschappij Toll
Collect, kunnen de truckdealers in Nederland niet voldoen aan de vele
honderden aanvragen van transportbedrijven om tolkastjes in
vrachtwagens in te bouwen. Deze kastjes, de zogenaamde On Board Units
(OBUs), registreren de verreden kilometers en zijn nodig voor de
kilometerheffing die Duitsland op 31 augustus invoert voor het
vrachtverkeer. Hierdoor dreigt er binnenkort aan de grens met
Duitsland een grote chaos te ontstaan. Dit blijkt uit de eerste
resultaten van een peiling onder de truckdealers door de Truck Dealer
Associatie (TDA), een afdeling van BOVAG, in samenwerking met
Transport en Logistiek Nederland (TLN).
De vrachtwagens die niet tijdig voorzien zijn van een tolkastje zullen
bij de tankstations aan de grens met Duitsland een speciaal kaartje
moeten kopen of hun route in Duitsland van te voren via Internet
moeten aanmelden. Dit leidt, naar verwachting, tot lange wachtrijen en
veel extra kosten en ongemak.
De TDA dringt er daarom met klem bij de Duitse overheid op aan om de
invoering van de kilometerheffing voor vrachtwagens uit te stellen tot
er voldoende OBUs beschikbaar en ingebouwd zijn. Ook wordt een beroep
gedaan op de Nederlandse overheid om hiertoe druk uit te oefenen op de
Duitse overheid.
Anton Pluim, secretaris TDA: We maken ons grote zorgen over de druk
die straks op de dealers komt te staan als de kastjes eenmaal
beschikbaar komen. Tot op heden hebben de dealers nog geen enkel
kastje vanuit Duitsland ontvangen, laat staan dat ze kunnen beginnen
met inbouwen. Zelfs als nu alle gevraagde OBUs geleverd zouden worden,
dan nog kunnen de truckdealers pas volgend voorjaar alle OBUs
ingebouwd hebben.
De inbouw van een OBU duurt minimaal 4 uur per voertuig. Uit het
onderzoek blijkt dat er zon 30.000 OBUs nodig zijn. Zelfs met het
inhuren van extra personeel, komen de dealers daarvoor tijd te kort.
Zeker nu de zomervakantie is begonnen en de personeelsbezetting laag
is. Daarbij moet het gewone werk in de garages natuurlijk blijven
doorgaan. Nu Toll Collect niet aan zijn verplichtingen voldoet, zit er
volgens TDA niets anders op dan de invoering van de kilometerheffing
in Duitsland uit te stellen totdat de truckdealers voldoende tijd
hebben gehad voor het inbouwen van de OBUs.
BOVAG