TNS NIPO

Foto

Publicaties TNS NIPO onderzoek

1 juli 2003

Goede Doelen doen goed werk!
zolang ze mij maar niet lastig vallen

Charitatieve instellingen zetten zich in voor alles en iedereen die hulp behoeft. Dit kan zijn op het gebied van gezondheid, internationale hulp, natuur & milieu en welzijn & cultuur. Om deze hulp te kunnen bieden, zijn zij afhankelijk van giften van onder andere het Nederlandse publiek. Maar hoe kijkt dit publiek aan tegen goede doelen? Hoe is het gesteld met het imago en vertrouwen in de branche? En wat vinden zij van bijvoorbeeld de wijze van fondsenwerving?

De conclusie van het onderzoek is dat Nederlanders het werk van goede doelen erg waarderen maar dat zij liever niet persoonlijk willen worden lastig gevallen. Deze conclusie is gebaseerd op drie pijlers.

1. Het imago van goede doelen is goed
Het imago van goede doelen is goed, maar kan snel aangetast worden. Ongeveer driekwart (78%) van de Nederlanders vindt namelijk dat goede doelen bijdragen aan een betere samenleving. Het steunen van een goed doel is dan ook - volgens 64% van de ondervraagden - een taak van iedere Nederlander. Toch is het imago van goede doelen niet onschendbaar. Bijna twee op de vijf (39%) denken dat goede doelen het eigen bestaan belangrijker vinden dan het verwezenlijken van het doel. Daarnaast heeft ongeveer drievijfde (63%) het gevoel dat een aantal goede doelen de naam van de hele branche te grabbel gooit.
Zeven op de tien Nederlanders (69%) ergert zich wel eens aan goede doelen. Meest genoemde ergernissen zijn dat het geld niet naar het goede doel gaat (38%), een opdringerige en agressieve manier van fondsenwerving (33%), gevolgd door reclame (28%). Met reclame wordt ook de papierstroom om donateurs te werven, direct mail, bedoeld.
Het CBF-keurmerk is niet altijd bekend maar lijkt wel van groot belang voor het vertrouwen in charitatieve instellingen. Op de vraag waar men op let als men geld aan een goed doel geeft, noemt een op de zeven respondenten spontaan het keurmerk. De geholpen naamsbekendheid van het keurmerk ligt aanmerkelijk hoger (op 43%). Maar liefst driekwart van de bevolking vindt dat een goed doel zonder CBF-keurmerk verboden zou moeten worden. Tegenwoordig werven steeds meer charitatieve instellingen voor hetzelfde doel. Meer dan drievijfde van de Nederlanders (63%) is dit opgevallen. Van hen ziet een vijfde (21%) wel verschil tussen de organisaties en ongeveer een derde (31%) geen verschil. De overige 48% blijft het antwoord op deze vraag schuldig. Een ruime meerderheid van de Nederlanders (63%) vindt het overigens niet goed dat verschillende organisaties voor hetzelfde doel werven. Als men moet kiezen voor een doel, dan blijkt de naamsbekendheid in 45% van de gevallen doorslaggevend. Ook doelen waar men al eerder aan heeft gegeven hebben een streepje voor (34%). Daarnaast zijn de betrouwbaarheid (32%) en daarmee samenhangend het CBF-keurmerk (30%) een reden om wel voor het ene doel te kiezen en niet voor het andere.
Naast de landelijke goede doelen zijn er ook lokale organisaties die geld werven bij het Nederlandse publiek, zoals zorginstellingen, scholen en culturele instellingen. Driekwart (74%) vindt dat deze lokale doelen een CBF-keurmerk moeten krijgen. Daarnaast vindt meer dan de helft (55%) van de ondervraagden dat lokale doelen gefinancierd moeten worden door de overheid. Iets minder dan de helft (48%) is echter van mening dat lokale doelen alleen kunnen overleven door geld van het publiek. Ongeveer een kwart van de Nederlanders (27%) doneert dan ook liever aan een lokaal dan aan een landelijk doel. 2. Teveel geld aan bijzaken uitgeven is schadelijk Driekwart van de Nederlanders (75%) vertrouwt er op dat goede doelen goed omgaan met hun geld. Desondanks wil meer dan viervijfde (87%) weten wat er met het geld gebeurt dat zij aan goede doelen geven. Ongeveer de helft (53%) van de ondervraagden is van mening dat goede doelen teveel geld aan onnodige zaken besteden.
Aan respondenten is de hypothetische situatie voorgelegd dat goede doelen zouden moeten bezuinigen. Volgens tweevijfde (40%) zouden de doelen het eerst op personeel moeten bezuinigen, gevolgd door huisvesting (29%) en marketing/ reclame (20%). Personeelskosten blijken relatief belangrijk bij de vorming van het vertrouwen in goede doelen. Negen op de tien respondenten hebben geen vertrouwen in het goede doel als deze hoge salarissen betaalt. Dit standpunt wordt nog eens onderschreven door het feit dat ongeveer de helft (48%) van de ondervraagden vindt dat goede doelen alleen uit vrijwilligers zouden moeten bestaan. Aan de andere kant zegt eveneens 48% dat goede doelen alleen goede kwaliteit kunnen leveren als ze professionele, betaalde medewerkers in dienst hebben.
Kortom, men verwacht wel kwaliteit en professionaliteit maar hier mag niet teveel geld aan besteed worden.
3. Marketing-activiteiten worden snel als vervelend ervaren Goede doelen moeten geld uitgeven om aandacht te trekken van het Nederlandse publiek om geld binnen te halen, daar is driekwart (76%) van de bevolking het over eens. Maar een persoonlijke benadering is hierbij niet altijd gewenst.
Een derde van de ondervraagden (34%) vindt het prima als er flink geïnvesteerd wordt voor het vinden van nieuwe donateurs. Het lijkt allemaal prima, zolang het maar niet te persoonlijk wordt. Respondenten ergeren zich in grote mate (66%) aan de hoeveelheid mailings die zij ontvangen. De waardering voor de mailings is dan ook voor drievijfde van de Nederlanders (62%) negatief. Toch maakt een even grote groep (61%) de post van goede doelen wel altijd open.
De verzameling van (donateurs)gegevens blijft een gevoelig onderwerp voor Nederlanders. Viervijfde (79%) ervaart het als een inbreuk op de privacy als goede doelen hun persoonlijke gegevens verzamelen. Iets meer dan een derde (35%) is zelfs van mening dat goede doelen misbruik maken van de gegevens die zij van hun donateurs verzamelen.
Het lijkt er op dat de "gulle gever" het liefst anoniem blijft, getuige de antwoorden op de vraag op welke manier men bij voorkeur geld geeft. Iets meer dan tweevijfde (44%) van de Nederlanders geeft bij voorkeur geld via de (anonieme) collecte. Op deze wijze komt men niet in de database van het goede doel terecht.

Download hier de presentatie van de resultaten in pdf-formaat:

Civil Society 2003 (262 KB)

TNS NIPO heeft voor het Civil Society 2003 een representatief onderzoek gehouden onder ruim 1.000 Nederlanders.

Bij publicatie of verspreiding graag de bron TNS NIPO vermelden. Voor eventuele vragen kunt u contact opnemen met Natasja van der Laan (tel: 020 522 54 77).