8-7-2003
Renault Scénic combineert monospace met hatchback
De Nieuwe Scénic, de derde auto van het uit zeven modellen bestaande
Mégane programma, stelt Renault in staat om de voorsprong te behouden
in een segment waarin het merk al sinds 1996 de referentie is en nooit
zijn leiderschap uit handen heeft gegeven.
De nieuwe Scénic combineert de modulariteit en de ruimte van een
monospace met het rijcomfort van een hatchback. Het compacte en
dynamische design benadrukt zijn persoonlijkheid. De nieuwe Scénic is
uitgerust met technische ontwikkelingen die door Renault in de hogere
segmenten geïntroduceerd zijn, zoals de automatische parkeerrem. Op
het gebied van de passieve veiligheid profiteert de nieuwe Scénic van
de ervaring en knowhow van het merk op dit gebied. De nieuwe Scénic
zal in eerste instantie op de markt worden gebracht als versie met
vijf zitplaatsen. In de loop van 2004 wordt een uitvoering met zeven
zitplaatsen gepresenteerd.
Een compact en dynamisch design, nieuw in dit segment
Het design van de nieuwe Scénic combineert de karakteristieke
eigenschappen van een monocorps met een achterkant die dicht in de
buurt bij die van een hatchback komt. De prachtige afwerkingen en de
regelmatige en strakke naden maken van de nieuwe Scénic een robuuste
auto. De nieuwe Scénic neemt de strakke lijnen van de nieuwe Mégane
driedeurs en vijfdeurs over en heeft daarmee een moderne en
expressieve stijl. De visuele Renault identiteit aan de voorkant en de
onderscheidende vorm van de achterruit laten duidelijk zien dat het
een lid van de Renault familie is. De auto beschikt over alle
eigenschappen van een grande routière: grote spoorbreedten, een lange
wielbasis en korte overbouwen.
Het interieur is ruim en gastvrij en laat een duidelijk monospace
dashboard zien met een centraal geplaatst instrumentarium. Er is veel
aandacht besteed aan de bekledingen en afwerking. Ten slotte zorgt het
bijzondere Touch Design ervoor dat de bedieningen in de nieuwe Scénic
uitnodigen tot intuïtief gebruik.
De nieuwe Scénic neemt van de nieuwe Mégane het principe van de op
maat gemaakte, auto over, een combinatie van een ambiance
(Authentique, Expression, Dynamique of Privilège), een
uitrustingsniveau (Basis, Comfort of Luxe) en een aandrijfgroep.
Met een 23 centimeter langere versie met zeven zitplaatsen zal Renault
later in 2004 de enige constructeur zijn met twee autos (vijf en zeven
zitplaatsen), in het segment van de compacte monospaces. Dit extra
aanbod bevat twee stoelen op de derde rij die los van elkaar
weggeklapt kunnen worden onder de vloer. De drie losse stoelen op de
tweede rij bieden toegang tot de derde rij zonder dat de passagiers
van de tweede rij uit hoeven te stappen.
Het beste van een monospace
Renault is de pionier in de wereld van de monospace en geeft de Scénic
al haar expertise mee om zoveel mogelijk ruimte te kunnen bieden.
Dankzij het rechte, horizontale dak wint de nieuwe Scénic voorin 26
millimeter aan hoofdruimte, waarmee hij tot de beste in zijn klasse
hoort. Bovendien is de breedte tussen de portieren met 22 millimeter
toegenomen. Achterin biedt de nieuwe Scénic een knieruimte van 226
millimeter, de grootste op de markt. Ten slotte biedt de nieuwe Scénic
een opvallend groot panoramisch uitzicht door de voorruit met een
oppervlak van 1,40 m², de grootste in het segment.
De nieuwe Scénic behoudt de volledige modulariteit die op de Scénic zo
succesvol is gebleken en voegt daar nog nieuwe functies aan toe. De
belangrijkste innovaties, de versnellingspook en op de
uitrustingsniveaus Comfort en Luxe de automatische parkeerrem, zijn in
het dashboard geplaatst voor een optimale ergonomie en inrichting van
het interieur. De ruimte die daarmee vrijgekomen is op de grond tussen
de voorstoelen is benut met een nieuwe, verschuifbare centrale
opbergruimte. Deze is elektrisch te ontgrendelen en schuift van het
dashboard naar de achterstoelen voor meer comfort voor de voorste en
achterste passagiers. De voorste passagiersstoel kan voortaan worden
neergeklapt tot een vlak en stevig tafeltje. Lange voorwerpen kunnen
daardoor gemakkelijker vervoerd worden. Verder kunnen de drie
achterstoelen, als ze verticaal opgevouwen en geplaatst zijn,
vergrendeld en automatisch op hun plaats gehouden worden. Ten slotte
blijft de nieuwe Scénic de enige compacte monospace met een apart te
openen achterruit (als optie leverbaar).
Door alle vrije ruimte als opbergruimte te benutten, bevestigt de
nieuwe Scénic zijn leiderschap op het gebied van comfort aan boord. De
opbergmogelijkheden in de nieuwe Scénic zijn talrijker door met name
de centrale, schuivende opbergruimte van 15 liter -, beter
toegankelijk en beter verdeeld tussen de voorste (44 liter) en
achterste (32 liter) zitplaatsen. Ze vormen een referentie in dit
segment met een totaal volume van 91 liter. Het gekoelde
dashboardkastje is toegenomen tot 17 liter en wordt daarmee de
grootste in dit segment. Verder zijn er vier laden onder de stoelen
beschikbaar, evenals vier luikjes in de platte vloer. Afhankelijk van
de stand van de achterstoelen, varieert de inhoud van de kofferruimte
430 tot 480 dm3 (VDA).
De nieuwe Scénic profiteert van alle troeven die op de nieuwe Mégane
geïntroduceerd zijn en is voorzien van een uitgebalanceerd akoestisch
en thermisch comfortniveau. De beperking van aërodynamische geluiden
en het lawaai van de aandrijfgroepen zorgen bij de nieuwe Scénic voor
een uitstekende geluiddemping. Het thermische comfort in de Scénic is
van het hoogste niveau.
Het interieur is uitzonderlijk licht dankzij het optionele
panoramische schuifdak van 1,61 m², uniek in dit segment. De sfeer in
de auto kan verder aangepast worden met behulp van zonneschermen in de
achterportieren (vanaf Comfort) en een interne communicatiespiegel
(vanaf Comfort). De Renault Card neemt op zijn beurt alle
werkingsprincipes van de Mégane over.
Rijden als in een hatchback
Het rijcomfort wordt verhoogd door de verbeterde rijpositie en het
meer verticaal geplaatste stuurwiel. Ook de versnellingspook en de
bedieningen aan de stuurkolom dragen bij aan het rijcomfort. Zo
profiteert de bestuurder nog steeds van een hogere rijpositie en het
verhoogde zicht vanuit een monospace, aangezien de ooghoogte ten
opzichte van de grond hetzelfde is als bij de vorige Scénic.
De nieuwe Scénic introduceert in het segment van de compacte
monospaces vier technische innovaties: de op de Espace IV
geïntroduceerde bi-xenon koplampen (optie), de handsfree Renault Card
(vanaf Luxe), het bandenspanningcontrolesysteem en de tankklep met
ingebouwde tankdop. Voor meer comfort beschikt de auto ook over een
automatische parkeerrem (vanaf Comfort) en parkeerhulp (als optie
leverbaar). Ten slotte biedt de nieuwe Scénic optioneel twee
navigatiesystemen: het Carminat navigatiesysteem met
verkeersinformatie en pictogramweergave en het Carminat
navigatiesysteem met verkeersinformatie en weergave door middel van
kaarten op een 16x9 kleurenscherm. Bij beide systemen is het scherm in
het dashboard geïntegreerd.
De nieuwe Scénic neemt de voor- en achtertrein van de nieuwe Mégane
over en heeft daarmee dezelfde kwaliteit en wegligging. Het gebruik
van stabilisatorstangen met een grotere diameter en grote
spoorbreedten zorgen voor een uitstekende beperking van de rolneiging
van de carrosserie om de lengteas. De nieuwe Scénic is onder alle
omstandigheden bijzonder koersvast. De variabele elektrische
stuurbekrachtiging is nauwkeurig en reageert snel.
De nieuwe Scénic biedt een ruime keuze aan aandrijfgroepen die voor
een comfortabel en dynamisch rijgedrag zorgen. Het benzinegamma heeft
de 1.6 16v 115 pk en de 2.0 16v 136 pk te bieden, terwijl het
dieselaanbod uit de 1.5 dCi 80 pk en de 1.9 dCi 120 pk bestaat,
waarvan het maximale koppel naar 300 Nm gebracht is. In een later
stadium volgen de 1.4 16v 98 pk en de 1.5 dCi 100 pk. Het
versnellingsbakgamma met de handgeschakelde vijf en zesversnellingsbak
en de proactieve automaat met sequentiële bediening is overgenomen van
de nieuwe Mégane met overbrengingsverhoudingen die aangepast zijn aan
de Scénic.
De nieuwe Scénic heeft een actieve veiligheid van het hoogste niveau.
Hij is uitgerust met de nieuwste generatie ESP met onderstuurcontrole
(optie) en neemt het bandenspanningcontrolesysteem en het Pax System
(optie, later leverbaar) voor het rijden met een lekke band over dat
voor het eerst bij zijn voorganger werd gebruikt. Het geheel wordt
compleet gemaakt door ABS met noodstopbekrachtiging.
Passieve veiligheid: perfectie als uitgangspunt
De nieuwe Scénic heeft een constructie met talrijke versterkingen met
voorgeprogrammeerde kreukelzones. De fixeringsmiddelen van het
SRP-systeem, met 3-puntsgordels op alle zitplaatsen, garanderen een
optimale bescherming van de inzittenden. Het uitrustingsniveau van de
nieuwe Scénic bevat standaard zes airbags, waarvan twee adaptieve
frontairbags.
Een duurzame investering
De nieuwe Scénic introduceert de nieuwe AVES kwaliteitsstandaard
(Alliance Vehicle Evaluation Standard) van Renault en Nissan die
gebaseerd is op de waarneming van de klant voor wat betreft zichtbare
kwaliteit. Door de ruimere spreiding van de onderhoudsintervallen, de
verhoogde duurzaamheid voor onderdelen, de plaatwerkgarantie van
twaalf12 jaar en de kortere onderhoudstijden zorgt de nieuwe Scénic
ervoor dat haar klanten van een lagere kilometerkostprijs profiteren.
Het geluidsniveau aan de buitenkant is beperkt tot 71 dB, een record
dat eerder al bereikt werd door de nieuwe Mégane. Ten slotte komt de
nieuwe Scénic met dezelfde milieuvriendelijke oplossingen als de
nieuwe Mégane, met een lagere CO2-uitstoot en de toepassing van
gerecyclede kunststoffen en recyclebare materialen.
Mégane programma
De Scénic, Auto van het Jaar 1997, was eind 2002 meer dan twee miljoen
keer verkocht en heeft zeer zeker haar sporen achter gelaten in de
geschiedenis van Renault en het M1-segment in Europa. Als eerste
compacte monospace in het segment heeft de nieuwe Scénic meteen een
groot Europees publiek weten aan te trekken dat op zoek was naar een
ruim interieur met nieuwe functies. Dit fenomeen heeft gezorgd voor
grote veranderingen binnen het M1-segment. Van 1996 tot 2002 heeft de
nieuwe Scénic haar koppositie weten te behouden. Vanaf 1998 heeft
alleen de nieuwe Scénic al 5,8 procent van het Europese M1-segment in
handen en in 2000, het jaar waarin het hele Mégane-gamma de beste
prestaties heeft neergezet met 12,4 procent, bereikt de nieuwe Scénic
een aandeel van 6,8 procent van het segment. In 2002 was de nieuwe
Scénic in het Nederlandse M1-segment nog leider met een aandeel van
2,6 procent op de totale markt.
Aan de vooravond van de vernieuwing van de nieuwe Scénic produceert de
fabriek in Douai nog altijd op volle kracht (gemiddeld 1.650 autos
/dag in 2002) een auto waarvan het succes door blijft gaan. In 2002
heeft Douai voor het derde achtereenvolgende jaar een recordproductie
neergezet, met meer dan 350.000 autos (in twee ploegendiensten) per
jaar. Met de komst van het nieuwe model is de productie georganiseerd
in twee montagelijnen, waarvan er één exclusief voor de nieuwe Scénic
met vijf en zeven zitplaatsen bedoeld is en de ander de fabricage van
de Mégane vijfdeurs, de nieuwe Scénic en de Mégane Coupé-Cabriolet
afwisselt. Deze verscheidenheid is mogelijk dankzij een industrieel
proces dat vanaf het begin ontworpen is op één enkel platform en
dankzij het gebruik van een groot aantal dezelfde onderdelen voor de
verschillende carrosserieën. Zo heeft Douai een totale
productiecapaciteit van 550.000 autos (in drie ploegdiensten) met een
variabele verdeling over de drie carrosserietypen.
AutoRai