AutoRai

8-7-2003

Renault Scénic combineert monospace met hatchback

De Nieuwe Scénic, de derde auto van het uit zeven modellen bestaande Mégane programma, stelt Renault in staat om de voorsprong te behouden in een segment waarin het merk al sinds 1996 de referentie is en nooit zijn leiderschap uit handen heeft gegeven.

De nieuwe Scénic combineert de modulariteit en de ruimte van een monospace met het rijcomfort van een hatchback. Het compacte en dynamische design benadrukt zijn persoonlijkheid. De nieuwe Scénic is uitgerust met technische ontwikkelingen die door Renault in de hogere segmenten geïntroduceerd zijn, zoals de automatische parkeerrem. Op het gebied van de passieve veiligheid profiteert de nieuwe Scénic van de ervaring en knowhow van het merk op dit gebied. De nieuwe Scénic zal in eerste instantie op de markt worden gebracht als versie met vijf zitplaatsen. In de loop van 2004 wordt een uitvoering met zeven zitplaatsen gepresenteerd.

Een compact en dynamisch design, nieuw in dit segment Het design van de nieuwe Scénic combineert de karakteristieke eigenschappen van een monocorps met een achterkant die dicht in de buurt bij die van een hatchback komt. De prachtige afwerkingen en de regelmatige en strakke naden maken van de nieuwe Scénic een robuuste auto. De nieuwe Scénic neemt de strakke lijnen van de nieuwe Mégane driedeurs en vijfdeurs over en heeft daarmee een moderne en expressieve stijl. De visuele Renault identiteit aan de voorkant en de onderscheidende vorm van de achterruit laten duidelijk zien dat het een lid van de Renault familie is. De auto beschikt over alle eigenschappen van een grande routière: grote spoorbreedten, een lange wielbasis en korte overbouwen.

Het interieur is ruim en gastvrij en laat een duidelijk monospace dashboard zien met een centraal geplaatst instrumentarium. Er is veel aandacht besteed aan de bekledingen en afwerking. Ten slotte zorgt het bijzondere Touch Design ervoor dat de bedieningen in de nieuwe Scénic uitnodigen tot intuïtief gebruik.

De nieuwe Scénic neemt van de nieuwe Mégane het principe van de op maat gemaakte, auto over, een combinatie van een ambiance (Authentique, Expression, Dynamique of Privilège), een uitrustingsniveau (Basis, Comfort of Luxe) en een aandrijfgroep.

Met een 23 centimeter langere versie met zeven zitplaatsen zal Renault later in 2004 de enige constructeur zijn met twee autos (vijf en zeven zitplaatsen), in het segment van de compacte monospaces. Dit extra aanbod bevat twee stoelen op de derde rij die los van elkaar weggeklapt kunnen worden onder de vloer. De drie losse stoelen op de tweede rij bieden toegang tot de derde rij zonder dat de passagiers van de tweede rij uit hoeven te stappen.

Het beste van een monospace
Renault is de pionier in de wereld van de monospace en geeft de Scénic al haar expertise mee om zoveel mogelijk ruimte te kunnen bieden. Dankzij het rechte, horizontale dak wint de nieuwe Scénic voorin 26 millimeter aan hoofdruimte, waarmee hij tot de beste in zijn klasse hoort. Bovendien is de breedte tussen de portieren met 22 millimeter toegenomen. Achterin biedt de nieuwe Scénic een knieruimte van 226 millimeter, de grootste op de markt. Ten slotte biedt de nieuwe Scénic een opvallend groot panoramisch uitzicht door de voorruit met een oppervlak van 1,40 m², de grootste in het segment.

De nieuwe Scénic behoudt de volledige modulariteit die op de Scénic zo succesvol is gebleken en voegt daar nog nieuwe functies aan toe. De belangrijkste innovaties, de versnellingspook en op de uitrustingsniveaus Comfort en Luxe de automatische parkeerrem, zijn in het dashboard geplaatst voor een optimale ergonomie en inrichting van het interieur. De ruimte die daarmee vrijgekomen is op de grond tussen de voorstoelen is benut met een nieuwe, verschuifbare centrale opbergruimte. Deze is elektrisch te ontgrendelen en schuift van het dashboard naar de achterstoelen voor meer comfort voor de voorste en achterste passagiers. De voorste passagiersstoel kan voortaan worden neergeklapt tot een vlak en stevig tafeltje. Lange voorwerpen kunnen daardoor gemakkelijker vervoerd worden. Verder kunnen de drie achterstoelen, als ze verticaal opgevouwen en geplaatst zijn, vergrendeld en automatisch op hun plaats gehouden worden. Ten slotte blijft de nieuwe Scénic de enige compacte monospace met een apart te openen achterruit (als optie leverbaar).

Door alle vrije ruimte als opbergruimte te benutten, bevestigt de nieuwe Scénic zijn leiderschap op het gebied van comfort aan boord. De opbergmogelijkheden in de nieuwe Scénic zijn talrijker door met name de centrale, schuivende opbergruimte van 15 liter -, beter toegankelijk en beter verdeeld tussen de voorste (44 liter) en achterste (32 liter) zitplaatsen. Ze vormen een referentie in dit segment met een totaal volume van 91 liter. Het gekoelde dashboardkastje is toegenomen tot 17 liter en wordt daarmee de grootste in dit segment. Verder zijn er vier laden onder de stoelen beschikbaar, evenals vier luikjes in de platte vloer. Afhankelijk van de stand van de achterstoelen, varieert de inhoud van de kofferruimte 430 tot 480 dm3 (VDA).

De nieuwe Scénic profiteert van alle troeven die op de nieuwe Mégane geïntroduceerd zijn en is voorzien van een uitgebalanceerd akoestisch en thermisch comfortniveau. De beperking van aërodynamische geluiden en het lawaai van de aandrijfgroepen zorgen bij de nieuwe Scénic voor een uitstekende geluiddemping. Het thermische comfort in de Scénic is van het hoogste niveau.

Het interieur is uitzonderlijk licht dankzij het optionele panoramische schuifdak van 1,61 m², uniek in dit segment. De sfeer in de auto kan verder aangepast worden met behulp van zonneschermen in de achterportieren (vanaf Comfort) en een interne communicatiespiegel (vanaf Comfort). De Renault Card neemt op zijn beurt alle werkingsprincipes van de Mégane over.

Rijden als in een hatchback
Het rijcomfort wordt verhoogd door de verbeterde rijpositie en het meer verticaal geplaatste stuurwiel. Ook de versnellingspook en de bedieningen aan de stuurkolom dragen bij aan het rijcomfort. Zo profiteert de bestuurder nog steeds van een hogere rijpositie en het verhoogde zicht vanuit een monospace, aangezien de ooghoogte ten opzichte van de grond hetzelfde is als bij de vorige Scénic.

De nieuwe Scénic introduceert in het segment van de compacte monospaces vier technische innovaties: de op de Espace IV geïntroduceerde bi-xenon koplampen (optie), de handsfree Renault Card (vanaf Luxe), het bandenspanningcontrolesysteem en de tankklep met ingebouwde tankdop. Voor meer comfort beschikt de auto ook over een automatische parkeerrem (vanaf Comfort) en parkeerhulp (als optie leverbaar). Ten slotte biedt de nieuwe Scénic optioneel twee navigatiesystemen: het Carminat navigatiesysteem met verkeersinformatie en pictogramweergave en het Carminat navigatiesysteem met verkeersinformatie en weergave door middel van kaarten op een 16x9 kleurenscherm. Bij beide systemen is het scherm in het dashboard geïntegreerd.

De nieuwe Scénic neemt de voor- en achtertrein van de nieuwe Mégane over en heeft daarmee dezelfde kwaliteit en wegligging. Het gebruik van stabilisatorstangen met een grotere diameter en grote spoorbreedten zorgen voor een uitstekende beperking van de rolneiging van de carrosserie om de lengteas. De nieuwe Scénic is onder alle omstandigheden bijzonder koersvast. De variabele elektrische stuurbekrachtiging is nauwkeurig en reageert snel.

De nieuwe Scénic biedt een ruime keuze aan aandrijfgroepen die voor een comfortabel en dynamisch rijgedrag zorgen. Het benzinegamma heeft de 1.6 16v 115 pk en de 2.0 16v 136 pk te bieden, terwijl het dieselaanbod uit de 1.5 dCi 80 pk en de 1.9 dCi 120 pk bestaat, waarvan het maximale koppel naar 300 Nm gebracht is. In een later stadium volgen de 1.4 16v 98 pk en de 1.5 dCi 100 pk. Het versnellingsbakgamma met de handgeschakelde vijf en zesversnellingsbak en de proactieve automaat met sequentiële bediening is overgenomen van de nieuwe Mégane met overbrengingsverhoudingen die aangepast zijn aan de Scénic.

De nieuwe Scénic heeft een actieve veiligheid van het hoogste niveau. Hij is uitgerust met de nieuwste generatie ESP met onderstuurcontrole (optie) en neemt het bandenspanningcontrolesysteem en het Pax System (optie, later leverbaar) voor het rijden met een lekke band over dat voor het eerst bij zijn voorganger werd gebruikt. Het geheel wordt compleet gemaakt door ABS met noodstopbekrachtiging.

Passieve veiligheid: perfectie als uitgangspunt De nieuwe Scénic heeft een constructie met talrijke versterkingen met voorgeprogrammeerde kreukelzones. De fixeringsmiddelen van het SRP-systeem, met 3-puntsgordels op alle zitplaatsen, garanderen een optimale bescherming van de inzittenden. Het uitrustingsniveau van de nieuwe Scénic bevat standaard zes airbags, waarvan twee adaptieve frontairbags.

Een duurzame investering
De nieuwe Scénic introduceert de nieuwe AVES kwaliteitsstandaard (Alliance Vehicle Evaluation Standard) van Renault en Nissan die gebaseerd is op de waarneming van de klant voor wat betreft zichtbare kwaliteit. Door de ruimere spreiding van de onderhoudsintervallen, de verhoogde duurzaamheid voor onderdelen, de plaatwerkgarantie van twaalf12 jaar en de kortere onderhoudstijden zorgt de nieuwe Scénic ervoor dat haar klanten van een lagere kilometerkostprijs profiteren. Het geluidsniveau aan de buitenkant is beperkt tot 71 dB, een record dat eerder al bereikt werd door de nieuwe Mégane. Ten slotte komt de nieuwe Scénic met dezelfde milieuvriendelijke oplossingen als de nieuwe Mégane, met een lagere CO2-uitstoot en de toepassing van gerecyclede kunststoffen en recyclebare materialen.

Mégane programma
De Scénic, Auto van het Jaar 1997, was eind 2002 meer dan twee miljoen keer verkocht en heeft zeer zeker haar sporen achter gelaten in de geschiedenis van Renault en het M1-segment in Europa. Als eerste compacte monospace in het segment heeft de nieuwe Scénic meteen een groot Europees publiek weten aan te trekken dat op zoek was naar een ruim interieur met nieuwe functies. Dit fenomeen heeft gezorgd voor grote veranderingen binnen het M1-segment. Van 1996 tot 2002 heeft de nieuwe Scénic haar koppositie weten te behouden. Vanaf 1998 heeft alleen de nieuwe Scénic al 5,8 procent van het Europese M1-segment in handen en in 2000, het jaar waarin het hele Mégane-gamma de beste prestaties heeft neergezet met 12,4 procent, bereikt de nieuwe Scénic een aandeel van 6,8 procent van het segment. In 2002 was de nieuwe Scénic in het Nederlandse M1-segment nog leider met een aandeel van 2,6 procent op de totale markt.

Aan de vooravond van de vernieuwing van de nieuwe Scénic produceert de fabriek in Douai nog altijd op volle kracht (gemiddeld 1.650 autos /dag in 2002) een auto waarvan het succes door blijft gaan. In 2002 heeft Douai voor het derde achtereenvolgende jaar een recordproductie neergezet, met meer dan 350.000 autos (in twee ploegendiensten) per jaar. Met de komst van het nieuwe model is de productie georganiseerd in twee montagelijnen, waarvan er één exclusief voor de nieuwe Scénic met vijf en zeven zitplaatsen bedoeld is en de ander de fabricage van de Mégane vijfdeurs, de nieuwe Scénic en de Mégane Coupé-Cabriolet afwisselt. Deze verscheidenheid is mogelijk dankzij een industrieel proces dat vanaf het begin ontworpen is op één enkel platform en dankzij het gebruik van een groot aantal dezelfde onderdelen voor de verschillende carrosserieën. Zo heeft Douai een totale productiecapaciteit van 550.000 autos (in drie ploegdiensten) met een variabele verdeling over de drie carrosserietypen.