8-7-2003
Hyundai Elantra krijgt meer kracht, comfort en veiligheid
Hyundai heeft de Elantra uiterlijk en innerlijk aangescherpt.
Kwaliteit, veiligheid, comfort en rijplezier zijn naar een nog hoger
niveau getild. Het uiterlijk is vernieuwd en straalt dynamiek uit.
Daarmee trekt de Elantra flink de aandacht van sportief ingestelde
rijders. Op technisch vlak zijn er talrijke nieuwigheden, zoals de
komst van een 2,0-liter benzinemotor met variabele kleptiming, die
maar liefst 143 pk levert. In augustus verschijnt de nieuwe Elantra in
de showroom.
Dynamiek en kracht zijn een paar belangrijke ingrediënten die zijn
toegevoegd aan de Elantra. Even essentieel is de ruimere
veiligheidsuitrusting. Zo is het ABS, dat al gecombineerd was met een
elektronische remkrachtverdeler, nu verder uitgebreid met
remassistentie (BAS). Bij een noodstop wordt dan automatisch de
remdruk verhoogd. Hiermee wordt een belangrijke bijdrage geleverd aan
de actieve veiligheid, terwijl nieuwe botskrachtafhankelijke airbags
de passieve veiligheid verhogen. De zijairbags bieden de inzittenden
extra veiligheid in geval van een zijdelingse aanrijding.
Van meet af aan dankt de Elantra zijn populariteit aan de uitgebreide
uitrusting in relatie tot zijn prijs. Hij spreekt waardebewuste kopers
aan. Hyundai wil dat vasthouden bij de nieuwe Elantra. Dat blijkt uit
de uitgebreide standaarduitrusting die de Elantra meekrijgt. De
Trend-uitvoering is standaard voorzien van een hele reeks accessoires,
zoals elektrisch bedienbare ramen voor en achter, een boordcomputer,
afstandsbediening voor de centrale deurvergrendeling, cruise control
(2.0i), airconditioning, elektrisch verwarmbare buitenspiegels en een
automatisch uitschuivende antenne. De Elantra Sedan is al leverbaar
voor 16.995 euro. Gezien de rijke standaarduitrusting onderscheidt
deze Elantra zich daarmee duidelijk van gelijkgeprijsde concurrenten.
Met de komst van deze nieuwe versie trekt Hyundai het doek van de
vierde generatie Elantra. De eerste rolde in oktober 1990 uit de
fabriek in Ulsan in Zuid-Korea. In 1995 en in 2000 werden vernieuwde
uitvoeringen gepresenteerd. De Elantra behoort tot de bestverkopende
modellen van Hyundai, met een totale productie die sinds 1990 de drie
miljoen is gepasseerd.
Met deze nieuwe Elantra zijn de pijlen gericht op actieve mannen en
vrouwen in de leeftijd van 30 tot en met 50 jaar, al dan niet met een
gezin. Mensen die de unieke combinatie van hoogstaande kwaliteit en
dynamiek voor een prettige prijs waarderen.
Styling
Dankzij een aantal wijzigingen heeft de vormgeving aan elegantie
gewonnen. De Elantra komt daardoor opvallend vlot voor de dag in zijn
segment. Tegelijk is, dankzij een anders gevormde achterklep, de
luchtweerstandcoëfficiënt verlaagd naar 0,313 Cw. Behalve een
vermindering van windgeruis levert dat ook een lager brandstofverbruik
op.
Uiterlijke veranderingen zijn vooral te zien bij de motorkap, de
grille, de voorbumper en de koplampen. In totaliteit heeft de auto een
chic, onderscheidend front. De matzwarte grille (hatchback) wekt de
indruk dat de carrosserie is verlaagd en de zwarte behuizing van de
koplampunits zorgt voor een meer gespierd en atletisch voorkomen.
Kunststof beschermstrips op de flanken bieden enerzijds bescherming
tegen beschadiging en vormen anderzijds een visuele brug tussen de
voor- en achterbumper. Ook dat beeld draagt bij aan de dynamiek van
het uiterlijk. De stalen wielen zijn voorzien van nieuwe, sportief
getinte wielplaten. Achter zijn de lampunits, de bumper en de
achterklep subtiel gewijzigd om ook deze in lijn te brengen met het
aangesterkte sportieve beeld van de auto.
Kleur bepaalt in sterke mate de beleving van design. Hyundai biedt
voor de Elantra dan ook een serie nieuwe lakkleuren die de uiterlijke
glans van het nieuwe model versterken. Behalve de meer traditionele
kleuren zijn er nu ook exotische varianten als Amabile-roze,
Lime-groen en Exciting-blauw.
Interieur
Het interieur getuigt eveneens in ruime mate van de meer exclusieve en
comfortabele uitstraling die Hyundai met de wijzigingen heeft bereikt.
Dat begint al met het H-embleem midden op het stuurwiel. Verder valt
direct het nieuwe instrumentarium op. De meters vertonen reliëf door
de verhoogde wijzerplaten. Dit maakt ze goed afleesbaar. De
Trend-uitvoering heeft een door Siemens VDO ontworpen instrumentarium
met een multifunctionele boordcomputer.
De luchtroosters in het dashboard hebben nu verticale lamellen. De
bediening van de roosters is zeer precies, wat het gevoel van
kwaliteit en luxe versterkt. Centraal in het dashboard zit een
digitale quartzklok met daaronder de schakelaar voor de alarmlichten
en een nieuwe cardhouder.
Aan de bovenzijde van de voorruit zit een getinte band die bij fel
licht of bij een laagstaande zon de ogen ontlast. Wordt de Elantra
uitgerust met een elektrisch te bedienen schuif-/kanteldak, dan krijgt
de auto een nieuwe dakconsole die plaats biedt aan een
zonnebrilhouder, leeslampjes en de tipschakelaar voor de bediening van
het dak.
Hyundai past een doordacht verlichtings- en waarschuwingssysteem toe
dat de naam ETACS draagt (Electronic Timing and Alarm Control System).
Bij het afzetten van de motor gaat de verlichting automatisch uit. De
interieurverlichting is voorzien van een automatische dimfunctie.
Verder klinkt een waarschuwingsignaal als de bestuurder is vergeten de
sleutel uit het contact te halen. Standaard is de Elantra voorzien van
een afstandsbediening voor de centrale portiervergrendeling.
De Elantra heeft ook talrijke mogelijkheden om spullen op te bergen.
Het dashboardkastje is nu afsluitbaar en verlicht en de bestuurder
krijgt een vleugje extra comfort door de centrale armsteun boven het
bergvak in de middenconsole. De uitklapbare armsteun op de achterbank
is voorzien van bekerhouders.
Het interieur van de Trend biedt daarnaast nog een serie
voorzieningen, zoals de regelbare dashboardverlichting, de
uitstapverlichting onder de portieren, chique deurpanelen,
hogetonenluidsprekers in de voorportieren, een verwarmbare
buitenspiegel plus elektrisch te bedienen zijramen voor en achter. De
ruit bij de bestuurder heeft een auto-functie, waarbij het met een
korte druk op de schakelaar geheel opent.
Motoren
Kopers kunnen straks kiezen uit drie krachtbronnen, waaronder de
nieuwe 2,0-liter met variabele kleptiming (CVVT). Aan de basis staat
een 1,6-liter benzinemotor. Tevens is er een 2,0-liter CRDi
common-rail dieselmotor verkrijgbaar in de Elantra.
Bij de 2,0-liter CVVT-krachtbron gaat Hyundai uit van de DOHC
Beta-motor. Alleen is deze nu voorzien van een door Denso ontwikkelde
continu variabele kleptiming. Dit systeem regelt het moment van openen
en sluiten van de kleppen, waardoor de motor zeer soepel zijn kracht
levert en een maximumvermogen haalt van 143 pk bij 6.000 toeren per
minuut. Tegelijk pakt het verbruik gunstig uit. Andere
motoraanpassingen zijn een nieuw inlaatspruitstuk en anders opgestelde
brandstofinjectoren voor het bereiken van een betere verbranding en
dus lagere emissiewaarden.
De Elantra 1.6 krijgt de beproefde Alpha II-viercilindermotor met
dubbele bovenliggende nokkenassen (DOHC). Deze is gekoppeld aan een
handgeschakelde vijfversnellingsbak. Hij levert 77 kW/105 pk bij 5.800
toeren en bereikt een maximumkoppel van 143 Nm bij 4.500 toeren per
minuut. Ook de 2.0 CRDi is een bekende krachtbron uit de stal van
Hyundai. Deze dieselmotor blinkt uit in trekkracht dankzij de
common-rail technologie met 1.350 bar inspuitdruk. Bij 1.800 toeren
per minuut is er al 235 Nm voorhanden. De viercilinder turbodiesel
levert een maximumvermogen van 82 kW/112 pk bij 4.000 toeren per
minuut. Hyundai levert als optie een elektronisch geregelde
viertrapsautomaat die opvallend soepel schakelt.
Onderstel
Het onderstel draagt bij aan het comfort en veiligheid. Vóór heeft de
Elantra geventileerde remschijven. Het systeem is hydraulisch
bekrachtigd. Standaard zijn ook achter remschijven gemonteerd. Het ABS
is gekoppeld aan elektronische remkrachtverdeling (EBD), waardoor de
auto altijd even stabiel vertraagt, ongeacht de belading. Nieuw is
verder de remassistentie (BAS). Dit systeem zorgt ervoor dat de
remdruk automatisch wordt verhoogd bij een noodstop.
De nieuwe Elantra heeft een beproefde wielophanging. Voor zijn
McPherson-veerpoten toegepast met schroefveren. Achter is er een
combinatie van een tweevoudige ophanging met schroefveren. De
schokbrekers zijn van het gasgedempte type, waardoor kleine storende
oneffenheden nauwelijks worden doorgegeven aan de carrosserie.
De Elantra staat op brede 195/60 R15-banden die de wegligging een
extra sportieve scherpte geven. De precieze en directe besturing is
een kenmerk van de Elantra en is te danken aan de hydraulisch
bekrachtigde tandheugelstuurinrichting.
Veiligheidskooi
De carrosserie van de Elantra is uit en te na beproefd om botskrachten
zo goed en veilig mogelijk te kunnen opvangen. Op basis van
gesimuleerde NCAP-crashtests is de auto met vier sterren gehonoreerd.
De inzittendenbescherming wordt gegarandeerd door kreukelzones, een
passagierskooi en de botskrachtafhankelijke airbags die nauwkeurig op
elkaar zijn afgestemd om zo de kans op letsel te minimaliseren. Verder
zijn overal in het interieur zachte materialen gebruikt. Bij een
aanrijding ontgrendelen de portieren automatisch.
Geluidsonderdrukking
Geluid, trillingen en resonanties zijn storend. Hyundai heeft de
Elantra daarom tegen het licht gehouden om het geluid in de auto naar
een zeer laag niveau te brengen. De motorkap is om die reden bekleed
met een isolatielaag. Ook zit er geluiddempend materiaal op het
schutbord, tegen het dak, tegen de bodemplaat en in de wielkasten.
Verder zijn dak- en deurstijlen gevuld met urethaanschuim.
De nieuwe Elantra heeft kortom de kwaliteiten van zijn voorganger
behouden: een goed uitgeruste auto met een kwalitatief hoogwaardige
afwerking voor een vriendelijke prijs. Dankzij het gewijzigde
uiterlijk oogt het nieuwe Hyundai-model fris en sportief. De
veiligheidsvoorzieningen zijn helemaal bij de tijd en in comfort kan
de nieuwe Elantra zich meten met de top in zijn klasse.
Voornaamste standaarduitrusting Hyundai Elantra Trend:
ABS met EBD en BAS (remassistent)
Airconditioning
Elektrisch bedienbare ramen voor
Elektrisch bedienbare ramen achter
Buitenspiegels elektrisch verstelbaar
Buitenspiegels elektrisch verwarmbaar
Bestuurdersstoel in hoogte verstelbaar
Middenarmsteun voor en achter
Uitstaplichten voorportieren
Boordcomputer
Zijairbags
Mistlampen voor
Elektrische antenne
Afstandsbediening centrale portiervergrendeling
Cruise control (2.0i)
Overzicht prijzen Hyundai Elantra: Sedan
1.6i Trend, 16.995 euro
2.0i Trend, 17.995 euro
2.0 CRDi Trend, 21.295 euro
Hatchback 1.6i Trend, 17.195 euro
2.0i Trend, 18.195 euro
2.0 CRDi Trend, 21.495 euro
AutoRai