AutoRai

8-7-2003

Hyundai Elantra krijgt meer kracht, comfort en veiligheid

Hyundai heeft de Elantra uiterlijk en innerlijk aangescherpt. Kwaliteit, veiligheid, comfort en rijplezier zijn naar een nog hoger niveau getild. Het uiterlijk is vernieuwd en straalt dynamiek uit.

Daarmee trekt de Elantra flink de aandacht van sportief ingestelde rijders. Op technisch vlak zijn er talrijke nieuwigheden, zoals de komst van een 2,0-liter benzinemotor met variabele kleptiming, die maar liefst 143 pk levert. In augustus verschijnt de nieuwe Elantra in de showroom.

Dynamiek en kracht zijn een paar belangrijke ingrediënten die zijn toegevoegd aan de Elantra. Even essentieel is de ruimere veiligheidsuitrusting. Zo is het ABS, dat al gecombineerd was met een elektronische remkrachtverdeler, nu verder uitgebreid met remassistentie (BAS). Bij een noodstop wordt dan automatisch de remdruk verhoogd. Hiermee wordt een belangrijke bijdrage geleverd aan de actieve veiligheid, terwijl nieuwe botskrachtafhankelijke airbags de passieve veiligheid verhogen. De zijairbags bieden de inzittenden extra veiligheid in geval van een zijdelingse aanrijding.

Van meet af aan dankt de Elantra zijn populariteit aan de uitgebreide uitrusting in relatie tot zijn prijs. Hij spreekt waardebewuste kopers aan. Hyundai wil dat vasthouden bij de nieuwe Elantra. Dat blijkt uit de uitgebreide standaarduitrusting die de Elantra meekrijgt. De Trend-uitvoering is standaard voorzien van een hele reeks accessoires, zoals elektrisch bedienbare ramen voor en achter, een boordcomputer, afstandsbediening voor de centrale deurvergrendeling, cruise control (2.0i), airconditioning, elektrisch verwarmbare buitenspiegels en een automatisch uitschuivende antenne. De Elantra Sedan is al leverbaar voor 16.995 euro. Gezien de rijke standaarduitrusting onderscheidt deze Elantra zich daarmee duidelijk van gelijkgeprijsde concurrenten.

Met de komst van deze nieuwe versie trekt Hyundai het doek van de vierde generatie Elantra. De eerste rolde in oktober 1990 uit de fabriek in Ulsan in Zuid-Korea. In 1995 en in 2000 werden vernieuwde uitvoeringen gepresenteerd. De Elantra behoort tot de bestverkopende modellen van Hyundai, met een totale productie die sinds 1990 de drie miljoen is gepasseerd.

Met deze nieuwe Elantra zijn de pijlen gericht op actieve mannen en vrouwen in de leeftijd van 30 tot en met 50 jaar, al dan niet met een gezin. Mensen die de unieke combinatie van hoogstaande kwaliteit en dynamiek voor een prettige prijs waarderen.

Styling
Dankzij een aantal wijzigingen heeft de vormgeving aan elegantie gewonnen. De Elantra komt daardoor opvallend vlot voor de dag in zijn segment. Tegelijk is, dankzij een anders gevormde achterklep, de luchtweerstandcoëfficiënt verlaagd naar 0,313 Cw. Behalve een vermindering van windgeruis levert dat ook een lager brandstofverbruik op.

Uiterlijke veranderingen zijn vooral te zien bij de motorkap, de grille, de voorbumper en de koplampen. In totaliteit heeft de auto een chic, onderscheidend front. De matzwarte grille (hatchback) wekt de indruk dat de carrosserie is verlaagd en de zwarte behuizing van de koplampunits zorgt voor een meer gespierd en atletisch voorkomen.

Kunststof beschermstrips op de flanken bieden enerzijds bescherming tegen beschadiging en vormen anderzijds een visuele brug tussen de voor- en achterbumper. Ook dat beeld draagt bij aan de dynamiek van het uiterlijk. De stalen wielen zijn voorzien van nieuwe, sportief getinte wielplaten. Achter zijn de lampunits, de bumper en de achterklep subtiel gewijzigd om ook deze in lijn te brengen met het aangesterkte sportieve beeld van de auto.

Kleur bepaalt in sterke mate de beleving van design. Hyundai biedt voor de Elantra dan ook een serie nieuwe lakkleuren die de uiterlijke glans van het nieuwe model versterken. Behalve de meer traditionele kleuren zijn er nu ook exotische varianten als Amabile-roze, Lime-groen en Exciting-blauw.

Interieur
Het interieur getuigt eveneens in ruime mate van de meer exclusieve en comfortabele uitstraling die Hyundai met de wijzigingen heeft bereikt. Dat begint al met het H-embleem midden op het stuurwiel. Verder valt direct het nieuwe instrumentarium op. De meters vertonen reliëf door de verhoogde wijzerplaten. Dit maakt ze goed afleesbaar. De Trend-uitvoering heeft een door Siemens VDO ontworpen instrumentarium met een multifunctionele boordcomputer.

De luchtroosters in het dashboard hebben nu verticale lamellen. De bediening van de roosters is zeer precies, wat het gevoel van kwaliteit en luxe versterkt. Centraal in het dashboard zit een digitale quartzklok met daaronder de schakelaar voor de alarmlichten en een nieuwe cardhouder.

Aan de bovenzijde van de voorruit zit een getinte band die bij fel licht of bij een laagstaande zon de ogen ontlast. Wordt de Elantra uitgerust met een elektrisch te bedienen schuif-/kanteldak, dan krijgt de auto een nieuwe dakconsole die plaats biedt aan een zonnebrilhouder, leeslampjes en de tipschakelaar voor de bediening van het dak.

Hyundai past een doordacht verlichtings- en waarschuwingssysteem toe dat de naam ETACS draagt (Electronic Timing and Alarm Control System). Bij het afzetten van de motor gaat de verlichting automatisch uit. De interieurverlichting is voorzien van een automatische dimfunctie. Verder klinkt een waarschuwingsignaal als de bestuurder is vergeten de sleutel uit het contact te halen. Standaard is de Elantra voorzien van een afstandsbediening voor de centrale portiervergrendeling.

De Elantra heeft ook talrijke mogelijkheden om spullen op te bergen. Het dashboardkastje is nu afsluitbaar en verlicht en de bestuurder krijgt een vleugje extra comfort door de centrale armsteun boven het bergvak in de middenconsole. De uitklapbare armsteun op de achterbank is voorzien van bekerhouders.

Het interieur van de Trend biedt daarnaast nog een serie voorzieningen, zoals de regelbare dashboardverlichting, de uitstapverlichting onder de portieren, chique deurpanelen, hogetonenluidsprekers in de voorportieren, een verwarmbare buitenspiegel plus elektrisch te bedienen zijramen voor en achter. De ruit bij de bestuurder heeft een auto-functie, waarbij het met een korte druk op de schakelaar geheel opent.

Motoren
Kopers kunnen straks kiezen uit drie krachtbronnen, waaronder de nieuwe 2,0-liter met variabele kleptiming (CVVT). Aan de basis staat een 1,6-liter benzinemotor. Tevens is er een 2,0-liter CRDi common-rail dieselmotor verkrijgbaar in de Elantra.

Bij de 2,0-liter CVVT-krachtbron gaat Hyundai uit van de DOHC Beta-motor. Alleen is deze nu voorzien van een door Denso ontwikkelde continu variabele kleptiming. Dit systeem regelt het moment van openen en sluiten van de kleppen, waardoor de motor zeer soepel zijn kracht levert en een maximumvermogen haalt van 143 pk bij 6.000 toeren per minuut. Tegelijk pakt het verbruik gunstig uit. Andere motoraanpassingen zijn een nieuw inlaatspruitstuk en anders opgestelde brandstofinjectoren voor het bereiken van een betere verbranding en dus lagere emissiewaarden.

De Elantra 1.6 krijgt de beproefde Alpha II-viercilindermotor met dubbele bovenliggende nokkenassen (DOHC). Deze is gekoppeld aan een handgeschakelde vijfversnellingsbak. Hij levert 77 kW/105 pk bij 5.800 toeren en bereikt een maximumkoppel van 143 Nm bij 4.500 toeren per minuut. Ook de 2.0 CRDi is een bekende krachtbron uit de stal van Hyundai. Deze dieselmotor blinkt uit in trekkracht dankzij de common-rail technologie met 1.350 bar inspuitdruk. Bij 1.800 toeren per minuut is er al 235 Nm voorhanden. De viercilinder turbodiesel levert een maximumvermogen van 82 kW/112 pk bij 4.000 toeren per minuut. Hyundai levert als optie een elektronisch geregelde viertrapsautomaat die opvallend soepel schakelt.

Onderstel
Het onderstel draagt bij aan het comfort en veiligheid. Vóór heeft de Elantra geventileerde remschijven. Het systeem is hydraulisch bekrachtigd. Standaard zijn ook achter remschijven gemonteerd. Het ABS is gekoppeld aan elektronische remkrachtverdeling (EBD), waardoor de auto altijd even stabiel vertraagt, ongeacht de belading. Nieuw is verder de remassistentie (BAS). Dit systeem zorgt ervoor dat de remdruk automatisch wordt verhoogd bij een noodstop.

De nieuwe Elantra heeft een beproefde wielophanging. Voor zijn McPherson-veerpoten toegepast met schroefveren. Achter is er een combinatie van een tweevoudige ophanging met schroefveren. De schokbrekers zijn van het gasgedempte type, waardoor kleine storende oneffenheden nauwelijks worden doorgegeven aan de carrosserie.

De Elantra staat op brede 195/60 R15-banden die de wegligging een extra sportieve scherpte geven. De precieze en directe besturing is een kenmerk van de Elantra en is te danken aan de hydraulisch bekrachtigde tandheugelstuurinrichting.

Veiligheidskooi
De carrosserie van de Elantra is uit en te na beproefd om botskrachten zo goed en veilig mogelijk te kunnen opvangen. Op basis van gesimuleerde NCAP-crashtests is de auto met vier sterren gehonoreerd. De inzittendenbescherming wordt gegarandeerd door kreukelzones, een passagierskooi en de botskrachtafhankelijke airbags die nauwkeurig op elkaar zijn afgestemd om zo de kans op letsel te minimaliseren. Verder zijn overal in het interieur zachte materialen gebruikt. Bij een aanrijding ontgrendelen de portieren automatisch.

Geluidsonderdrukking
Geluid, trillingen en resonanties zijn storend. Hyundai heeft de Elantra daarom tegen het licht gehouden om het geluid in de auto naar een zeer laag niveau te brengen. De motorkap is om die reden bekleed met een isolatielaag. Ook zit er geluiddempend materiaal op het schutbord, tegen het dak, tegen de bodemplaat en in de wielkasten. Verder zijn dak- en deurstijlen gevuld met urethaanschuim.

De nieuwe Elantra heeft kortom de kwaliteiten van zijn voorganger behouden: een goed uitgeruste auto met een kwalitatief hoogwaardige afwerking voor een vriendelijke prijs. Dankzij het gewijzigde uiterlijk oogt het nieuwe Hyundai-model fris en sportief. De veiligheidsvoorzieningen zijn helemaal bij de tijd en in comfort kan de nieuwe Elantra zich meten met de top in zijn klasse.

Voornaamste standaarduitrusting Hyundai Elantra Trend: ABS met EBD en BAS (remassistent)
Airconditioning
Elektrisch bedienbare ramen voor
Elektrisch bedienbare ramen achter
Buitenspiegels elektrisch verstelbaar
Buitenspiegels elektrisch verwarmbaar
Bestuurdersstoel in hoogte verstelbaar
Middenarmsteun voor en achter
Uitstaplichten voorportieren
Boordcomputer
Zijairbags
Mistlampen voor
Elektrische antenne
Afstandsbediening centrale portiervergrendeling Cruise control (2.0i)

Overzicht prijzen Hyundai Elantra: Sedan

1.6i Trend, 16.995 euro

2.0i Trend, 17.995 euro
2.0 CRDi Trend, 21.295 euro
Hatchback 1.6i Trend, 17.195 euro
2.0i Trend, 18.195 euro
2.0 CRDi Trend, 21.495 euro