Erasmus Universiteit Rotterdam
Europese toppositie Management onderzoek aan Erasmus
Europese toppositie voor Management onderzoek van Erasmus Universiteit
Rotterdam
Belang van managementonderzoek
In een onlangs verschenen rapport (1) van de Rijksuniversiteit Leiden
is de kwaliteit van het wetenschappelijk managementonderzoek in
Nederland, Europa en wereldwijd voor het eerst onderzocht. In deze
tijd van grote druk op het management om hun ondernemingen en
organisaties aan nieuwe uitdagingen aan te passen is wetenschappelijk
onderzoek van groot belang.
Kennis omtrent de kwaliteit van het managementonderzoek is niet alleen
van belang voor de studenten maar vooral ook voor het internationale
bedrijfsleven. Welke universiteiten dragen bij aan deze kennis en hoe
is de positie van de Nederlandse universiteiten daarin?
Meting van aantal wetenschappelijke publicaties
Om de bijdrage per universiteit te bepalen is gekeken naar het aantal
wetenschappelijke artikelen in toptijdschriften over de periode
1999-2001. Ook is onderzocht hoe vaak een artikel is geciteerd door
wetenschappers. Dat geeft een indicatie van het belang van het
artikel. Daarbij is gebruik gemaakt van een aantal lijsten met
algemeen aanvaarde toptijdschriften op het gebied van
managementonderzoek. Naast toptijdschriften uit de Verenigde Staten is
ook van Europese toptijdschriften gebruik gemaakt.
Het onderzoek toont aan dat de Erasmus Universiteit Rotterdam zowel
in 1999 als in 2001 de nummer één positie bekleedt in Nederland. In
2000 bekleedde de Universiteit van Groningen die positie. De
universiteit van Tilburg eindigde in 1999 op de derde plaats en
bekleedde zowel in 2000 als in 2001 de tweede plaats op de ranglijst
in Nederland.
Erasmus Universiteit in 2001 nummer één in Europa
In 1999 en in 2000 stond INSEAD nummer één op de Europese ranking,
maar in het meest recente jaar (2001) eindigt de Erasmus Universiteit
Rotterdam op de eerste plaats in Europa en laat prestigieuze Business
Schools als INSEAD (Frankrijk) en de London Business School (UK)
achter zich. Het managementonderzoek van Universiteit Tilburg eindigt
in dat jaar op de vierde plaats en is daarmee de tweede Nederlandse
universiteit in de Europese top 5 van dat jaar.
Ranking op deelgebieden van managementonderzoek in Nederland
Naast de ranking op het gebied van management onderzoek, is ook de
positie op de deelgebieden van managementonderzoek, zoals marketing en
strategie onderzocht. Ook hiervoor zijn de publicaties in de
wetenschappelijke toptijdschriften per deelgebied geteld alsmede het
aantal citaties voor de gehele periode 1999-2001.
De Erasmus Universiteit Rotterdam bekleedt in Nederland over de
gehele periode een nummer één positie in vier van de zes deelgebieden
van managementonderzoek. Alleen op het gebied van organisatie scoort
de Universiteit Maastricht hoger. Bij marketing scoren resp. de
universiteiten van Tilburg en Groningen hoger.
Erasmus Universiteit met Strategie en Financiering & Accounting nummer
1 en 2 in Europa
Tot de beste in Europa op hun deelgebied behoort het onderzoek in
Strategie (nummer één) en Financiering & Accounting (nummer twee). Op
dit deelgebied is de London Business School nummer één in Europa.
Strategie onderzoek van de Erasmus universiteit: drie maal nummer
één
Een unieke prestatie wordt geleverd door het Strategie onderzoek van
de Erasmus Universiteit. Op basis van de in het rapport gekozen
onderzoeksmethode is dit onderzoek zowel in Nederland, als in Europa
en wereldwijd nummer één in hun vakgebied. Het rapport merkt daarover
op: 'Erasmus University Rotterdam did very well in the output ranking
of the Strategy subfield, taking the top position world-wide'(p.17).
Daaraan heeft het Erasmus Strategic Renewal Center o.l.v. de
hoogleraren Volberda en Van den Bosch een wezenlijke bijdrage
geleverd.
Kernthema's in het strategieonderzoek van de Erasmus Universiteit zijn
de factoren die strategische vernieuwing van ondernemingen en
organisaties bepalen, en de rol die co-evolutie daarbij speelt. In een
co-evolutionaire benadering is het de taak van het management
voortdurend op externe ontwikkelingen in te spelen én deze te
beïnvloeden.
Uit het Erasmus strategieonderzoek blijkt dat het ontwikkelen van
strategische flexibiliteit en van het organisatorische vermogen om
nieuwe kennis te absorberen van groot belang zijn. Verder komt uit het
onderzoek naar voren dat innovatie niet alleen met méér geld maar
vooral door nieuwe management- en organisatieprocessen tot stand
komt.
(1)M.S. Visser, A.J. Nederhof, A.F.J. van Raan, Bibliometric Profiles
of Management Research at the Erasmus University Rotterdam
1999-2001, Centre of Science and Technology Studies (CWTS) University
Leiden; tel 071-5273909; www. cwts.nl .
Meer informatie:
Erasmus Universiteit Rotterdam
Rotterdam School of Management
drs Bas Schreiner
Afdeling Communicatie & Externe Betrekkingen
010 408 18 31, bschreiner@fbk.eur.nl
Voor informatie over deelgebied Strategie van de Erasmus Universiteit
Rotterdam:
Prof. Dr. Henk W. Volberda (tel.: +31(0)10-408 22 10, email:
hvolberda@fbk.eur.nl.)
Prof. Dr. Frans. A.J. van den Bosch (tel.: +31(0)10 408 19 55, email:
fbosch@fbk.eur.nl )
08 jul 03 13:13