Ingezonden persbericht
PERSBERICHT
Volgens 8e ICT Barometer van Ernst & Young
Rabobank, Postbank en ABN AMRO domineren internetbankieren
Rotterdam, 8 juli 2003 - Rabobank, Postbank en ABN AMRO zijn onder managers,
directeuren en professionals veruit favoriet voor privé internetbankieren.
Deze drie grootbanken hebben onder deze groep een marktaandeel van
respectievelijk 30, 30 en 27 procent. Overige banken: SNS Bank komt niet
verder dan 4,6 procent, Fortis en ING elk niet verder dan 2,8 procent.
Inmiddels maakt 82 procent van alle directeuren, managers en professionals
bij overheid en bedrijfsleven privé gebruik van internetbankieren. Een jaar
geleden was dat onder alle huishoudens nog 42 procent. Inmiddels beschikt
meer dan 60 procent van alle huishoudens over toegang tot internet.
Deze bevindingen volgen uit de ICT Barometer, het tweemaandelijkse onderzoek
van Ernst & Young naar de ontwikkelingen op het gebied van ICT. Het
onderzoek maakt deel uit van de 'EY Leadership' programma's van Ernst &
Young en is uitgevoerd door Interview NSS onder ruim 890 directeuren,
managers en professionals.
De snelle groei van internetbankieren blijkt ook uit de cijfers die banken
zelf opgeven: de Rabobank stelt dat ze in Nederland met 1,3 miljoen actieve
particuliere klanten die internetbankieren, marktleider is onder alle
huishoudens. De Postbank kent begin dit jaar 1,1 miljoen particuliere
rekeningen die via internet worden beheerd. ABN AMRO geeft aan dat ze circa
900.000 actieve klanten telt in Nederland. Deze laatste bank geeft aan in
Nederland marktleider te zijn met on-line beleggen, met een marktaandeel van
32%.
Ontevredenheid over kosten en helpdesk
De onderzochte gebruikers zijn over het algemeen zeer tevreden over de
dienstverlening, al scoort de Postbank slechter (46 procent tevredenheid)
dan de Rabobank en ABN AMRO (resp. 65 en 61 procent tevredenheid). De
ontevredenheid heeft vooral te maken met de kosten van internetbankieren, de
service en helpdeskfunctie. De Postbank telt de meeste ontevreden
gebruikers: 12 procent. Voor deze bank geldt dat gebruikers ook minder zijn
te spreken over de snelheid en de mogelijkheden van internetbankieren. Eén
op de twintig gebruikers, ook bij de Rabobank en ABN AMRO, overweegt serieus
van bank te veranderen op grond van het oordeel over het internetbankieren.
Terwijl 82 procent van de ondervraagden bij één of meerdere van de banken
gebruik maakt van internetbankieren, zegt 18 procent hiervan beslist geen
gebruik te willen maken. Opvallend is overigens dat deze groep meer dan
gemiddeld bestaat uit directeuren, managers en professionals in dienst van
de overheid. De bezwaren van de niet-gebruikers zijn voornamelijk
desinteresse (33 procent) en angst voor de veiligheid (30 procent). De
kosten zijn daarentegen geen belemmering, aldus de niet-gebruikers.
Mobiel bankieren
Volgens Jacob Verschuur, verantwoordelijk voor Ernst & Young ICT Leadership,
is de dienstverlening op het gebied van internetbankieren duidelijk van
invloed op de marktaandelen van de banken. "Gezien de bereidheid om van bank
te veranderen vanwege internetbankieren hebben ING Bank, Fortis en SNS Bank
de kans een inhaalslag te realiseren. De tevredenheid is immers niet
optimaal en de dienstverlening van banken kan nog worden verbeterd.
Daarnaast staat de toekomst van mobiel bankieren voor de deur. Banken die
daar goed op inspelen kunnen wellicht belangrijk marktaandeel winnen. En dat
is bovendien een prima uitdaging voor ICT-dienstverleners ", aldus
Verschuur.
De ICT Barometer, een EY Leadership onderzoek van Ernst & Young, is de
gerenommeerde 'vinger aan de pols' voor managers. Het onderzoek wordt sinds
december 2001 tweemaandelijks gehouden onder ruim zeshonderd Nederlandse
directeuren, managers en professionals uit het bedrijfsleven, de
not-for-profit sector en de overheid. Het onderzoek is uitgevoerd door het
marktonderzoekbureau Interview NSS. De ICT Barometer biedt naast het
jaarlijkse Trends in ICT onderzoek een belangrijk deel 'up to date'
informatie door een aantal vaste business dilemma's te monitoren, aangevuld
met actuele vragen.