Zie ook het commentaar van Frank Borst
Gemeente Leiden

Persbericht

CBK presenteert It's Only Human

Publicatiedatum: 30 juni 2003

Het CBK Leiden presenteert in de Waag, van 5 juli t/m 24 augustus 2003:

ITS ONLY HUMAN,

een tentoonstelling met werk van: ASTRID, FRANK BORST, HANNEKE FRANCKEN, MARJOLEIN VAN HAASTEREN, MIRJAM HOEKMAN, PAUL OVERDIJK, FRANCELINE POMPE, THOMAS RAAT, BUNNY SOETERS en JACQUES TURK.

Opening: vrijdag 4 juli om 17.00 uur door Bart van Mossel, directeur Leidse Schouwburg.

Het CBK Leiden organiseert jaarlijks in de zomermaanden een tentoonstelling in de monumentale

ruimte van de Leidse Waag. ITS ONLY HUMAN is een presentatie van tien kunstenaars uit Leiden in wier werk de fascinatie voor de mens - op zeer uiteenlopende wijze - centraal staat. Zij nemen de menselijke figuur als uitgangspunt voor uitspraken over figuratie en klassieke uitbeelding en verbeelding van het lichaam, maar ook als uitspraak over psychische realiteit of over vraagstukken als evolutie en wetenschappelijke ontwikkelingen. Dit doen deze kunstenaars in verschillende technieken en ieder vanuit een eigenzinnige benaderingswijze. Sommigen werken vanuit een traditie en (kunst)historisch kader; anderen zoomen in op gedachtewerelden en een aantal put inspiratie uit actuele media en populaire cultuur of richt zich juist op dagelijkse taferelen.

Beeldend kunstenaar ASTRID (1963) maakt geen portretfotos, maar autonome fotografie. Wat zij zoekt en vindt in door haar te portretteren personen is een sensitieve, serene en positieve kracht en een eigenzinnige introverte sensualiteit. Haar fotos vormen een tijdloos en universeel familiealbum, aanschouwd en beschouwd door een kritische en gevoelige waarnemer.

Het oeuvre van FRANK BORST (1956) is moeilijk te omschrijven en bestaat veelal uit tegenstellingen: tussen kwetsbaarheid en krijgshaftigheid, tussen Walt Disney en de gruwelijkheden van oorlogen, tussen zeer persoonlijke statements en universele uitspraken. Met grote gebaren presenteert hij kleine rake observaties die het midden houden tussen rumoer en verstilling; een constant spel met de werkelijkheid. De (Murano-glazen) koppen op deze tentoonstelling vormen een onderdeel van een grote serie, het Dynastie Whoo Ping Air- project 2006-2008, en bestaan uit drie versies van een cartoonachtige figuur. Het project vormt Borsts visie op de wereld, zijn gedachten over de noodzakelijkheid een nieuw wereldrijk op te zetten en zijn ideeën over en voor het (lokale) culturele bestuur.

HANNEKE FRANCKEN (1976) wil in haar verfijnde monumentale tekeningen nooit letterlijk iets verbeelden. Meer vertelt haar confronterende werk een nieuw verhaal of het stelt vragen, veelal over (instinctief) gedrag. In een nieuwe serie tekeningen - waarin zij voor het eerst kleur toepast - legt Francken de directe relatie tussen mens en dier. Zijn wij mensen een superieur ras en staan wij boven al het andere?

MARJOLEIN VAN HAASTEREN (1974) schildert in een opvallend kleurpalet details en afsnijdingen van gezichten. Niet de geportretteerde of zozeer diens gedachtewereld, maar contrastrijke en spannende vormen zijn hierbij het uitgangspunt. In haar naar fotografie verwijzende composities brengt zij met synthetische gekleurde verf delen van personen tot stilstand op doeken die spanning, kracht en suggestie uitstralen.

Was speelt in de beelden en installaties van MIRJAM HOEKMAN (1960) zowel letterlijk als figuurlijk een belangrijke rol. Zoals de menselijke gestalte wordt gevormd om - van foetus tot grijsaard - te veranderen; zo wordt onze perceptie gekleurd door gevoelens, herinneringen en onbewuste verlangens. De vormen van Hoekmans beelden wisselen continu, maar de gevoelens en gedachten waaruit zij voortkomen niet. Die zijn dan ook de kneedbare was die de (deels) wassen beelden echt vormgeven.

In de schilderijen van FRANCELINE POMPE (1963) staat de relatie tussen mensen centraal. Die relatie beeldt zij de laatste jaren uit in twee figuren op doek die elkaar opnieuw ontmoeten. Maar het contact dat zij hadden en zo graag willen, is er vaak net niet: er blijft een afstand bestaan tussen de twee individuen. En toch zijn deze herontmoetingen (Rencontres) heel innig. Het zijn schilderijen over communicatie en de onmogelijkheid daarvan.

PAUL OVERDIJK (1968) bewerkt fotoportretten tot nieuwe en eigenzinnige surreële beelden. Door negatieven te dupliceren, kopiëeren, te bewerken en als cibachrome print af te drukken, ontstaan fascinerende samengestelde (dubbel)portretten die enerzijds doen denken aan fotocollages uit het begin van de 20ste eeuw, maar tegelijkertijd eigentijdse onderwerpen als klonen en andere experimenten in de medische wetenschap aanstippen.

THOMAS RAAT (1979) zijn werken op papier zijn quasi luchtige varianten op agressieve beelden uit de media en actualiteit. Het zijn fragmenten waarin een context ontbreekt. De koortsachtige kleuren en het gebruik van goedkoop tape geven de werken een bijna cynisch en banaal karakter dat op intrigerende wijze contrasteert met de filmische suspense van de beelden.

Bunny Soeters (1935) haar portretten zijn gestolde biografieën. Met een minimum aan middelen realiseert zij een maximum aan expressie. Haar portretten getuigen van een grote trefzekerheid en een nauwgezette waarneming. Deze waarneming gaat gepaard met een groot inlevingsvermogen en een flinke dosis humor.

De witte beelden van JACQUES TURK (1946) ademen een theatrale of sprookjesachtige sfeer uit, waarin lichtheid (van onderwerp en materiaal) wordt afgewisseld met meer dramatische en alledaagse taferelen.

Toch stralen deze figuren niets van vlees en bloed uit: het zijn archetypes, anonieme gestalten in papier-maché die niet aan de actualiteit zijn ontleend, maar juist als in een tableau vivant theatrale houdingen aannemen.

Het CBK in De Waag:

ITS ONLY HUMAN

5 juli t/m 24 augustus 2003

Aalmarkt 21, Leiden

open: woensdag t/m zondag 12-17 uur

info: CBK: 071-516 53 69

www.leiden.nl/cbk

Deze pagina is gewijzigd op 1-07-2003



Commentaar van Frank Borst

Het project vormt Borsts visie op de wereld, zijn gedachten over de noodzakelijkheid een nieuw wereldrijk op te zetten en zijn ideeën over en voor het (lokale) culturele bestuur.

De schuin gedrukte frase is niet in overeenstemming met mijn mening en bedoeling.

Een nieuw wereldrijk is over the top. Mijn ideeën waren/zijn gericht op een andere benadering van kunst door het lokale bestuur. Überhaupt een kunstbeleid zou op zijn plaats zijn voor een stad als Leiden. Wanneer er in mijn ogen een goed beleid gevoerd zou worden dan wordt er inderdaad een nieuwe wereld geopend voor de mensen in leiden.

De drie hoofden van glas stelden de nieuwe wethouders en burgemeester plus de directeur van stedelijk museum de Lakenhal voor. De namen van deze drie beelden waren (om het wat luchtig en vrolijk te maken) respectievelijk; "Lotus Ping, Whoo Ping en Loo Ping"

13-5-2009
http://www.frankborst.info
e-mail: borstfrank@gmail.com