Socialistische Partij
Fenna Vergeer wil onderzoek naar verkwisting HBO-geld
04-07-2003 * SP-Kamerlid Fenna Vergeer pleit voor een onderzoek naar
de gevolgen van het bekostigingsstelsel van het HBO voor de kwaliteit
van het onderwijs. Bij Hogeschool INHOLLAND, met 40.000 leerlingen een
van de grootste onderwijsinstellingen van het land, blijkt minder dan
de helft van de totale inkomsten naar het onderwijs te gaan. Vergeer
heeft de kwestie aangekaart bij staatssecretaris Nijs van Onderwijs.
Fenna Vergeer De SP reageert met haar vragen op een brandbrief van de
Opleiding Leraren Basisonderwijs van hogeschool INHOLLAND in Alkmaar,
waarin wordt gewezen op het grote aandeel van overhead bij de inzet
van publieke gelden. Onderwijswoordvoerder Fenna Vergeer: "Een
hogeschool ontvangt één pot geld voor al haar uitgaven (lump sum).
Oudere en hoger opgeleide docenten drukken zwaarder op de begroting en
worden ingeruild voor jongere en relatief lager opgeleiden. Dit gaat
ten koste van het onderwijsniveau. Ook is bij Hogeschool INHOLLAND
inmiddels een bizarre bobo-cultuur onstaan. De directeuren en het
college van bestuur zijn naar St Paul de Vence geweest om te
vergaderen. Locatiemanagers kregen hiervan aankondiging in combinatie
met de vermaning dat zij hun docenten moeten aanzetten tot meer
studenten werven."
Hogescholen hebben door de `lump sum' de vrijheid om te schuiven met
de middelen die het rijk ter beschikking stelt. Met dat geld moeten
zij het onderwijs verzorgen, maar ook de concurrentiestrijd met elkaar
aangaan om studenten en contracten met het bedrijfsleven. De groei van
het management is volgens de SP daarvan het gevolg.
Het HBO-fraude-onderzoek wordt in opdracht van het ministerie gedaan
zonder instemming van de linkse oppositie. Deze opperde al eerder de
mogelijkheid van een eigen onderzoek. Het huidige bekostigingsstelsel
berust op de door vorige kabinetten van PvdA, VVD en D66 omarmde
politieke idealen van autonomie en deregulering. Vergeer wil snel een
onderzoek naar de relatie tussen dit beleid en de kwaliteit van het
onderwijs.