Socialistische Partij



Fenna Vergeer wil onderzoek naar verkwisting HBO-geld

04-07-2003 * SP-Kamerlid Fenna Vergeer pleit voor een onderzoek naar de gevolgen van het bekostigingsstelsel van het HBO voor de kwaliteit van het onderwijs. Bij Hogeschool INHOLLAND, met 40.000 leerlingen een van de grootste onderwijsinstellingen van het land, blijkt minder dan de helft van de totale inkomsten naar het onderwijs te gaan. Vergeer heeft de kwestie aangekaart bij staatssecretaris Nijs van Onderwijs.

Fenna Vergeer De SP reageert met haar vragen op een brandbrief van de Opleiding Leraren Basisonderwijs van hogeschool INHOLLAND in Alkmaar, waarin wordt gewezen op het grote aandeel van overhead bij de inzet van publieke gelden. Onderwijswoordvoerder Fenna Vergeer: "Een hogeschool ontvangt één pot geld voor al haar uitgaven (lump sum). Oudere en hoger opgeleide docenten drukken zwaarder op de begroting en worden ingeruild voor jongere en relatief lager opgeleiden. Dit gaat ten koste van het onderwijsniveau. Ook is bij Hogeschool INHOLLAND inmiddels een bizarre bobo-cultuur onstaan. De directeuren en het college van bestuur zijn naar St Paul de Vence geweest om te vergaderen. Locatiemanagers kregen hiervan aankondiging in combinatie met de vermaning dat zij hun docenten moeten aanzetten tot meer studenten werven."

Hogescholen hebben door de `lump sum' de vrijheid om te schuiven met de middelen die het rijk ter beschikking stelt. Met dat geld moeten zij het onderwijs verzorgen, maar ook de concurrentiestrijd met elkaar aangaan om studenten en contracten met het bedrijfsleven. De groei van het management is volgens de SP daarvan het gevolg.

Het HBO-fraude-onderzoek wordt in opdracht van het ministerie gedaan zonder instemming van de linkse oppositie. Deze opperde al eerder de mogelijkheid van een eigen onderzoek. Het huidige bekostigingsstelsel berust op de door vorige kabinetten van PvdA, VVD en D66 omarmde politieke idealen van autonomie en deregulering. Vergeer wil snel een onderzoek naar de relatie tussen dit beleid en de kwaliteit van het onderwijs.