Ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer
Persbericht ministerraad
4 juli 2003
KABINET WIL AMBITIEUS EUROPEES MILIEUBELEID VOEREN
De ministerraad heeft op voorstel van staatssecretaris Van Geel van Volkshuisvesting, Ruimtelijke
Ordening en Milieubeheer ingestemd met de Europese Milieuagenda. Nederland zal op Europees
niveau een ambitieus milieubeleid voeren. Veel milieuproblemen zijn grensoverschrijdend en kunnen
niet alleen op nationaal niveau worden opgelost. Nederland wil daarom op Europees niveau onder
meer de Co2-uitstoot van het verkeer verder terugdringen.
Nederland zal zich in Europees verband inzetten voor het verlagen van het zwavelgehalte in
brandstoffen voor de scheepvaart en binnenvaart. Het zwavelgehalte in scheepsbrandstoffen is in
vergelijking met het wegverkeer nog steeds zeer hoog. Het aanscherpen van de emissie-eisen voor
scheepsbrandstoffen is effectief omdat hier tegen relatief lage kosten nog veel milieuwinst valt te halen.
Ook wil Nederland de uitstoot van NOx voor vrachtauto's en personenauto's terugdringen. Dit geldt
met name voor dieselmotoren, omdat die meer NOx en fijn stof uitstoten dan de benzinemotoren.
Verder wil Nederland de Co2 uitstoot van het verkeer terugdringen door de convenanten die de
Europese Unie heeft afgesloten met de autoindustrie aan te scherpen en uit te breiden met bestelauto's.
De specifieke omstandigheden in Nederland, zoals hoge bevolkingsdruk en geografische ligging, maken
een ambitieus milieubeleid noodzakelijk. Nederland heeft in de Europese Unie de hoogste dichtheid
van bevolking, industrie, vee en transport. Milieuproblemen die samenhangen met intensieve landbouw,
vervoer, industrialisatie en benedenstroomse vervuiling manifesteren zich hier vaak eerder en sterker.
Voor veel milieuproblemen blijken nationale maatregelen ontoereikend omdat ze grensoverschrijdend
zijn of de Europese interne markt verhindert dat Nederland zelfstandige maatregelen neemt. Daarom
heeft het kabinet gekozen voor een actieve Nederlandse inzet in Europees verband. Dit betekent dat
Nederland voortaan grensoverschrijdende milieuproblemen op Europees niveau zal aanpakken. Daarbij
valt te denken aan beleid tegen overstromingen, afspraken over het gebruik van chemische stoffen,
richtlijnen die betrekking hebben op luchtvervuiling en waterkwaliteit, afspraken over vervoer en
verwerking van afvalstoffen, de aanpak van geluidsoverlast van goederentreinen en bijvoorbeeld
duurzaam bouwen. Ook wordt nagedacht over een milieuheffing in Europees verband op vliegtickets.
Het Europese bronbeleid om geluidhinder terug te dringen, moet veel effectiever worden door
bijvoorbeeld het voorschrijven van stille motoren en stille banden. Eventueel kunnen deze maatregelen
worden aangevuld met nationale afspraken, als de specifiek Nederlandse situatie daarom vraagt.
In de Europese milieuagenda worden de Nederlandse ambities voor het Europese natuur- en
milieubeleid tot aan het Nederlandse voorzitterschap in de tweede helft van 2004 beschreven. Over de
prioriteiten van het voorzitterschap zal de Tweede Kamer apart worden geïnformeerd.
RVD, 04.07.2003
Ministerie van Algemene Zaken