vrijdag 4 juli:
Dakverlenging stadion stap dichterbij
vrijdag 4 juli:
Dakverlenging stadion stap dichterbij
De Provincie Groningen en de Gemeente Groningen hebben tijdens het
bestuurlijk overleg een goede oplossing gevonden voor de kwestie rond
de reclamemast bij Euroborg. Beide partijen hebben zich achter een
voorstel geschaard dat de wensen van de twee overheden in zich
verenigd. Om de dakverlening van het stadion mogelijk te maken is
afgesproken dat de bestaande IKEA reclamemast blijft staan en
uiteindelijk met 2,5 meter verhoogd wordt om hieraan een extra
reclame-uiting te bevestigen. Conform de beleidslijn in het POP en het
advies van de Commissie bestemmingsplannen komt er geen nieuwe
reclamemast bij de Euroborg.
Voor de Provincie Groningen betekent dit dat het Provinciaal
Omgevingsplan ongewijzigd van kracht blijft. In het Provinciaal
Omgevingsplan is een verbod opgenomen op de plaatsing van nieuwe
reclamemasten hoger dan 6 meter. De nu voorgestelde oplossing is
mogelijk omdat de IKEA reclamemast een bestaande mast is, die vóór het
vaststellen van het POP gebouwd is. Om ervoor te zorgen dat de
reclamemast uiteindelijk haar definitieve status krijgt moet het
bestemmingsplan Eurpopark nog op een paar punten aangepast worden. Dan
is het mogelijk volgens gebruikelijke regels met 10% af te wijken in
grootte. Zodoende kan de mast uiteindelijk verlengd worden tot 36
meter en is er ruimte voldoende voor de extra reclame-uiting.
De gemeente Groningen is blij met de uitkomst van het overleg. Deze
oplossing maakt het mogelijk een nieuwe reclame-uiting te plaatsen op
de mast. Dit is van belang omdat de inkomsten van de reclame worden
gebruikt voor het verlengen van de overkapping van het stadion.
Hiermee wordt een wens van de gemeenteraad ingelost. Afgesproken is
dat FC Groningen en IKEA samen de precieze invulling van de
reclamemast ter hand nemen.
De uitkomst van het bestuurlijk overleg moet nog wel ter
besluitvorming worden voorgelegd aan de beide colleges.
Gemeente Groningen