Gemeente Groningen



vrijdag 4 juli:
Dakverlenging stadion stap dichterbij

vrijdag 4 juli:
Dakverlenging stadion stap dichterbij

De Provincie Groningen en de Gemeente Groningen hebben tijdens het bestuurlijk overleg een goede oplossing gevonden voor de kwestie rond de reclamemast bij Euroborg. Beide partijen hebben zich achter een voorstel geschaard dat de wensen van de twee overheden in zich verenigd. Om de dakverlening van het stadion mogelijk te maken is afgesproken dat de bestaande IKEA reclamemast blijft staan en uiteindelijk met 2,5 meter verhoogd wordt om hieraan een extra reclame-uiting te bevestigen. Conform de beleidslijn in het POP en het advies van de Commissie bestemmingsplannen komt er geen nieuwe reclamemast bij de Euroborg.


Voor de Provincie Groningen betekent dit dat het Provinciaal Omgevingsplan ongewijzigd van kracht blijft. In het Provinciaal Omgevingsplan is een verbod opgenomen op de plaatsing van nieuwe reclamemasten hoger dan 6 meter. De nu voorgestelde oplossing is mogelijk omdat de IKEA reclamemast een bestaande mast is, die vóór het vaststellen van het POP gebouwd is. Om ervoor te zorgen dat de reclamemast uiteindelijk haar definitieve status krijgt moet het bestemmingsplan Eurpopark nog op een paar punten aangepast worden. Dan is het mogelijk volgens gebruikelijke regels met 10% af te wijken in grootte. Zodoende kan de mast uiteindelijk verlengd worden tot 36 meter en is er ruimte voldoende voor de extra reclame-uiting.

De gemeente Groningen is blij met de uitkomst van het overleg. Deze oplossing maakt het mogelijk een nieuwe reclame-uiting te plaatsen op de mast. Dit is van belang omdat de inkomsten van de reclame worden gebruikt voor het verlengen van de overkapping van het stadion. Hiermee wordt een wens van de gemeenteraad ingelost. Afgesproken is dat FC Groningen en IKEA samen de precieze invulling van de reclamemast ter hand nemen.


De uitkomst van het bestuurlijk overleg moet nog wel ter besluitvorming worden voorgelegd aan de beide colleges.