NATIONALE GROTE CLUBACTIE

Voor clubkas en schoon milieu

Persbericht

Den Haag,4 juli 2003

Verenigingen op pad voor de clubkas én een schoon milieu

Durion Energie, een van onze snelst groeiende leveranciers van milieuvriendelijke energie, is een samenwerking aangegaan met de nationale Grote Clubactie om iedereen die de overstap naar groene stroom maakt, te helpen aan extra inkomsten voor de vereniging waar hij of zij lid van is. Voor dit doel wordt de landelijke Support Actie ingezet, een aanvullend initiatief van de Grote Clubactie.

P. Helmer, Directeur van de Grote Clubactie, licht deze actie als volgt toe: 'milieubewuste consumenten die bovendien hun club of vereniging een warm hart toedragen, worden opgeroepen over te stappen op Groene Energie. Die overstap gaat heel makkelijk, ze merken er nauwelijks iets van, behalve in financieel opzicht. Want eenmaal overgestapt, krijgen deze consumenten van Durion tot wel 10% korting op hun energierekening en bovendien een gratis lot voor maar liefst 4 trekkingen van de Support Actie. Hiermee maken ze kans op geweldige prijzen waaronder een milieuvriendelijke auto, mooie vakanties en aantrekkelijke geldprijzen. Voor ieder die overstapt, gaat een nettobedrag van 17,60 euro direct naar zijn of haar favoriete club.'

Volgens Martijn van Scherpenzeel, algemeen directeur van Durion, betreft het een unieke samenwerking tussen de Support Actie en Durion Energie, waarbij Durion ervoor heeft gekozen haar (reclame)budgetten op een ongebruikelijke wijze in te zetten:'De grootste drie energieleveranciers in ons land besteden enorme bedragen aan reclame. Wij hebben besloten dit niet te doen en deze besparing direct door te geven aan de consument waarbij we ook zijn of haar club flink laten meeprofiteren.' Van Scherpenzeel doelt op de gigantische reclame inspanningen van de andere energieleveranciers in het afgelopen jaar. In 2002 hebben deze, alleen al aan tv-reclame, 120 miljoen euro uitgegeven (bron: IP 2002). Dit is ongeveer . 20,-- per huishouden. Hij voegt eraan toe: 'Natuurlijk betaalt de consument deze gigantische reclame-inspanningen uiteindelijk zelf, aangezien deze investeringen terugverdiend moeten worden. Eigenlijk zijn het ook geen investeringen maar eerder niet-duurzame verspillingen. Daarentegen leidt de Support Actie alleen maar tot besparingen: ten aanzien van het milieu, én voor de portemonnee van de consument. Bovendien levert het de verenigingen in Nederland geld op.'

Durion geeft als snelstgroeiend energiebedrijf standaard een lagere prijs dan men normaal voor 'vuile' energie zou betalen. Zelfs nu de Nederlandse overheid de ecotax (REB) opnieuw verhoogd heeft. Deze extra korting op de energierekening kan, afhankelijk van de regio, oplopen tot zelfs meer dan de genoemde 10%.

Profiel Durion
Als één van de snelst groeiende energiebedrijven van Nederland voorziet Durion huishoudens en zakelijke klanten van groene energie. Het bedrijf heeft inmiddels duizenden klanten door heel Nederland, die zijn overgestapt van de grote energiebedrijven. Van de 400.000 mensen die het afgelopen jaar hebben geopteerd voor een andere leverancier, heeft zelfs eenvijfde voor Durion gekozen. Het bedrijf, gevestigd te Den Haag, kan zich nu al 'de grootste nieuwe toetreder' noemen en verwacht dat haar klantenbestand tegen het einde van 2003 zal zijn gegroeid naar 150.000 klanten. In tegenstelling tot concurrenten als Nuon en Essent (die zowel groene als grijze stroom aanbieden), levert Durion enkel en alleen groene stroom. De omzetprognose voor 2003 bedraagt 60 miljoen euro. Het bedrijf is van plan om snel door te groeien; er wordt daarbij nadrukkelijk ook gekeken naar eventuele overnamekandidaten en uitbreiding over de landsgrenzen heen.

Profiel Support Actie
Begin jaren zeventig werden steeds vaker de subsidiekranen voor verenigingen en clubs dichtgedraaid, waardoor het voor velen onder hen moeilijk werd om het hoofd boven water te houden. In 1972 kwam Pierre Claessens, de toenmalige hoofdredacteur van Het Nieuwsblad van het Zuiden, op het idee een loterij te organiseren voor alle noodlijdende verenigingen in Tilburg. De eerste Grote Clubactie werd een groot succes en in de afgelopen dertig jaar is de actie uitgegroeid tot landelijk niveau waardoor er inmiddels meer dan 6,5 miljoen euro wordt bijgedragen aan diverse clubs en verenigingen in Nederland. In 1999 klonk het startschot voor de Support Actie. Vier jaar later is deze actie uitgegroeid tot een succesvolle donateursloterij voor zo'n 1400 goede doelen. En ook nu nog is het dichtdraaien van de subsidiekranen aan de orde van de dag. Immers - deze week nog - berichtte minister Hoogervorst dat de subsidies voor zo'n 300 welzijns- en sportverenigingen in Nederland stevig gekort worden. Iedereen die zijn club of een goed doel een warm hart toedraagt, kan met de Support Actie een steentje bijdragen aan het succes van die club of dat goede doel. Bovendien maken de donateurs vier keer per jaar kans op prachtige prijzen.


-- einde bericht --