Ingezonden persbericht
PERSBERICHT
ROTONDE QUATRE BRAS VERKEERSONVEILIG
De Industriële Club Tegelen-Belfeld en Transport en Logistiek Nederland-Zuid maken zich grote zorgen over de verkeersonveiligheid van de in aanleg zijnde rotonde Quatre Bras te Tegelen. Op diverse punten wordt fors afgeweken van de richtlijnen van de CROW (Kenniscentrum voor verkeer, vervoer en infrastructuur) voor het dimensioneren van een rotonde in stedelijk gebied. Dat betreft onder meer de twee haarspeldbochten naar de nieuwe verbindingsweg met de Industriestraat en naar het Erkenkamp, de veel te smalle toe- en afritten naar en van de verbindingsweg, het niet vrij liggen van fietspaden en de schuine ligging (circa een halve meter verhang) in de richting van het Erkenkamp.
In het eerste ontwerp van de gemeente Venlo waren de middengeleiders niet overrijdbaar. Hierdoor was het vrachtverkeer niet in staat om de rotonde te passeren. Als oplossing hiervoor heeft de gemeente de middengeleiders overrijdbaar gemaakt waardoor het vrachtverkeer de rotonde kan passeren. De gemeente Venlo verliest hierbij echter de verkeersveiligheid uit het oog. Waar een fietser of voetganger zich veilig waant, dreigt daarmee extra onverwacht gevaar. De oplossing voor dit probleem moet dus in een andere hoek gezocht worden.
In een bezwaarprocedure bij de gemeente Venlo proberen de Industriële Club Tegelen-Belfeld, Transport en Logistiek Nederland, Transportbedrijf Stef Beurskens en Metaalgieterij Giesen bij de gemeente Venlo aan te dringen op onderzoek en aanpassing. Teneinde een objectieve beoordeling door een deskundige te verkrijgen, vragen de bezwaarmakers om in dit stadium een onafhankelijk verkeerskundig adviesbureau in te schakelen. Daar zou de gemeente Venlo ten behoeve van de verkeersveiligheid van verkeersdeelnemers, haar burgers en bedrijven haar voordeel mee kunnen doen. Wordt de rotonde niet nader aangepast, dan nemen de politiek en het bestuur van Venlo naar het oordeel van bezwaarmakers een zware verantwoordelijkheid op zich. De betrokken bezwaarmakers verwachten dat het gebruik van de nieuwe, verkeersonveilige rotonde Quatre Bras zonder wezenlijke aanpassingen in de toekomst zal leiden tot een locatie met ernstige verkeersongevallen. Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald ten koste van toekomstige verkeersslachtoffers.
Tegelen/Venlo 3 juli 2003